رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 57 خبر


  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۱۰ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 December
تهران لطیف
١٠(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢۶.٢۵(in)
محدوده دید ۴.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.٢۵(in)
  • یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
  • کد خبر : 19160
  • مشاهده : 103 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : فکر نمی کنم که توافق هسته ای با مشکل مواجه شده باشد/اگر آنها به تحریم ها برگردند ما هم به توافق متعهد نخواهیم بود

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به مسائل افغانستان از جمله قاچاق و ناامنی و تروریسم افزود: برای حل مشکلات افغانستان باید عمیق تر فکر کنیم و فکر می کنم ایران و هند برای بررسی چالش های اصلی افغانستان و کمک به حل آن می توانند همکاری کنند .

به گزارش حامی خبر؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جمع اندیشمندان هندی در خصوص خطر جهانی شدن تروریسم سخنرانی کرد.

ظریف گفت: دستاورد تحریم های ایران برای آمریکا ، دستیابی ایران به ۱۹ هزار و ۸۰۰ سانتریفیوژ بود .

وی افزود: قبل از تحریم ها ایران ۲۰۰ سانتریفیوژ داشت و آنها تلاش کردند تعداد این سانتریفیوژها را به صفر برسانند اما بعد از تحریم ها این سانتریفیوژها به ۲۰ هزار عدد رسید و این دستاورد ایالات متحده از تحریم های ایران بود .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف با بیان اینکه تحریم ها برای ایران هم خسارت های اقتصادی داشته است گفت : تولید ناخالص داخلی ایران از ۷ درصد به رشد منفی رسید .

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه توافق هسته ای ایران توافقی بود که بعد از ناکامی در همه به وجود آمد افزود: آیا همه به طور ناگهانی تغییر کردند ؟ یا علت این بود که فهمیدند که تحریم ها بی تاثیر است ؟

محمد جواد ظریف گفت : فکر می کنم توافق هسته ای توافقی بین چند کشور است و این توافق دو جانبه ایران و آمریکا نبود.

وی افزود : آمریکایی ها می توانستند سیاست قبلی را دنبال و یا فایده توافق را بررسی و انتخاب کنند توافقی که به نظر ما به نفع همه است.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به تصمیم سنای آمریکا در تمدید تحریم ها گفت : معتقدم تصمیم سنای آمریکا در تمدید تحریم ها بی اعتباری دولت آمریکا را نشان می دهد .

ظریف افزود: فکر نمی کنم که توافق هسته ای با مشکل مواجه شده و بدیهی است در ایران همه گزینه ها و راه های جایگزین را برای عهد شکنی آمریکا  داریم.

وی گفت : اگر آنها به تحریم ها برگردند ما هم به توافق متعهد نخواهیم بود  و انتخاب ما باز است.

ظریف تاکید کرد : زمان سلطه برای آمریکا تمام شده است .

وی در پاسخ به سوالی درباره سوریه گفت : عقیده دارم زمان آن خیلی گذشته که هر قدرتی بتواند مساله سوریه و یا مسائل دیگر جهانی را حل کند.

ظریف افزود : حل مسئله سوریه به مشارکت همه کشورها و از همه مهمتر به  مشارکت مردم سوریه نیاز دارد .

وی با بیان اینکه ۵ سال گذشته سوال اسد برود یا بماند مطرح است گفت: باید با مشارکت مردم و براساس قانون اساسی سوریه مسئله این کشور حل شود.

ظریف گفت : آمریکا و روسیه بدون وضعیت مناسب داخلی در سوریه و مشارکت همه مردم نمی توانند معجزه انجام دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به مسائل افغانستان از جمله قاچاق و ناامنی و تروریسم افزود: برای حل مشکلات افغانستان باید عمیق تر فکر کنیم و فکر می کنم ایران و هند برای بررسی چالش های اصلی افغانستان و کمک به حل آن می توانند همکاری کنند .

ظریف در پاسخ به سوالی درباره تنش های  هند و پاکستان گفت : روابط ما با هند و پاکستان نزدیک است و برای بهبود روابط دو کشور تلاش می کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

جلال‌خو ‌ش چهره/ابتکار؛

تغییر رویکرد تهدیدهای آمریکا

همه قرائن حکایت از تشدید اقدام‌های آمریکا علیه حاکمیت سیاسی ایران دارد. این اقدام‌ها که ابتدا چهره اقتصادی و ایدئولوژیک داشت، اکنون وجوه تازه‌تری از نزدیک شدن به احتمال یک رودررویی مستقیم از جنس نظامی را به رخ می‌کشد. آیا ایران و آمریکا به برخورد نظامی نزدیک شده‌اند؟ واشنگتن امیدوار بود با اعلام رسمی دور تازه تحریم‌ها علیه ایران در چهارم نوامبر (13 آبان گذشته) شوک بی‌ثبات کننده‌ای را بر سامان سیاسی ـ اقتصادی این کشور وارد کند. به زعم دولت ترامپ، شروع رسمی تحریم‌ها می‌توانست حداقل ناآرامی‌هایی ایجاد کند مانند آنچه در دی‌ماه سال 96 در شهرهای ایران رخ داد. به‌ویژه ایجاد شوک در بازار پول‌های خارجی و قیمت اقلام مصرفی، بستر اعتراض‌های اجتماعی را برای واداشتن تهران به عقب‌نشینی از مواضع اصولی‌اش سبب می‌شد. اما برخلاف همه انتظارها، چنین نشد و به عکس تهران توانست با تدابیر کنترلی به مثابه ضربه‌گیر، مانع هرگونه بی‌ثباتی شود که واشنگتن در پی آن بود. اکنون و به‌رغم همه اقدام‌ها برای محدودسازی اقتصاد ایران، دولتمردان آمریکایی شکل خشن‌تری را برای بیان خواست‌های خود از تهران پیشه کرده‌اند. این روزها مقام‌های دولت ترامپ کمتر از لزوم تغییر رفتار نظام سیاسی ایران می‌گویند، بلکه با به رخ کشیدن برخی نمایش‌ها مانند حضور «رضا پهلوی» در اندیشکده انستیتو واشنگتن به عنوان به اصطلاح گروه آلترناتیو، برپایی نمایشگاه‌هایی مثل آنچه «برایان هوک» معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره توانمندی موشکی ایران انجام داد، سفرها و سخنرانی‌های مستمر «مایک پمپئو» در نقاط مختلف جهان و در چارچوب ایجاد هراس عمومی علیه دولتمردان ایرانی و توان نظامی این کشور، سخن از لزوم تغییر رژیم سیاسی گفته می‌شود. این تغییر رویه از یکسو ناشی از ناکامی در وارد کردن شوک اولیه به ثبات سیاسی ـ اقتصادی ایران است‌. از سوی دیگر وادار کردن تهران به قبول مطالباتی است که بتواند به سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ از حیث کارآمدی، مشروعیت دهد. تدارک برگزاری مانور در شمال دریای عرب و نزدیک آب‌های ایران با حضور «جان اس استنیس» (ناو پنجم نیروی دریایی آمریکا) و نیز براساس گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، اعزام ناوبرهای هواپیمابر به خلیج فارس، هدایت نیروهای داعش از سوریه و عراق به افغانستان و تلاش برای همسوسازی طالبان با هدف نزدیک کردن تهدیدها به بدنه امنیتی ایران، همگی به تشدید تهدیدهای واشنگتن اشاره دارد. تهدیدهایی که به طور مستقیم نظام سیاسی ایران را نشانه گرفته است. در این حال نباید از نظر دور داشت که مهمترین مشکل واشنگتن در سیاست‌های ضد ایرانی‌اش، نبود مشروعیتی است که باید اقدام‌های او را نزد افکار عمومی توجیه کند. آخرین جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ایران، گواه این مدعا است. اجلاس یاد شده نشان داد که دولت آمریکا برای اقدام‌های خود همچنان با بحران مشروعیت روبه‌رو است. اگرچه همه اقدام‌های ایذایی از جمله فلج‌سازی اقتصاد، آسیب‌پذیر کردن سامان سیاسی ادامه دارد، ولی تغییر لحن و رویکرد واشنگتن از اعلام و اجرای سیاست‌های تحریمی به تهدیدهای نظامی از جنس آنچه در بالا به آنها اشاره شد، حاکی از ناکامی در ایجاد شوک ...

تازه ترین اخبار