رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 57 خبر


  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۱۰ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 December
تهران لطیف
١٠(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢۶.٢۵(in)
محدوده دید ۴.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.٢۵(in)
  • چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
  • کد خبر : 23758
  • مشاهده : 113 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : من بابت برجام شرمنده نیستم بلکه اتفاقا به آن افتخار می کنم

رییس دستگاه دیپلماسی افزود: بعضی ها تصور می کنند ۶ وزیر خارجه بیکار بودند که دو سال وقت بگذارند و بندی در برجام بگذارند که هر لحظه خواستند برجام را به هم بزنند.

وزیر امور خارجه یکی از موفقیت های برجام را آرام کردن فضای جهانی نسبت به ایران برشمرد و گفت: برجام با خطر جدی روبرو نیست به شرط اینکه خودمان تلاش کنیم آن را حفظ کنیم.
به گزارش حامی خبر؛ محمد جواد ظریف روز سه شنبه در بیست و دومین نشست اتاق بازرگانی تهران افزود: وقتی آمارها را برای تنظیم گزارشی که برای ارائه به مجلس در سالگرد برجام باید ارائه می شد، نگاه کردیم، کاملا مشخص بود که قیمت نفت با شروع تحریم های نفتی ایران کاهش پیدا کرد و افزایش نیافت.
وی اضافه کرد: زمانی که ایالات متحده آمریکا تحریم های نفتی ایران را اعمال کرد؛ سایر کشورها را موظف کرد هر ۶ ماه ۲۰ درصد از خرید نفت ایران را کم کنند و وزارت انرژی آمریکا را موظف کرد به مجلس گزارش دهد که این تحریم ها باعث افزایش قیمت نفت نشود. بنابراین آن ها با برنامه ریزی جدی، تحریم ها را علیه ایران تحمیل کردند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: در زمینه تعاملات بانکی؛ تعداد کارگزاری ها در سال های ۸۹ و ۹۰ از حدود ۶۷۰ کارگزاری به طور تدریجی به ۵۰ کارگزاری کاهش می یابد تا می رسد به مقطعی که برجام این روند را متوقف و برعکس می کند. بنابراین زمانی طول می کشد که شرایط به حال ابتدایی برگردد.
ظریف افزود: اتفاقی که در طول سال های گذشته در کشور رخ داده به صورت تدریجی است و کشور را از امکانات محروم کرد. در طول این مدت دنیا متوقف نشد و به حرکت خود ادامه داد؛ مخصوصا به خاطر بحران مالی ۲۰۰۸ در حوزه بانکی بیشترین تحولات رخ داد و قوانین جدیدی شکل گرفت. خیلی از قوانین بانکی در همین مدت اتفاق افتاد که ما بیرون این بازی بودیم و با توجه به اینکه تحریم بودیم، نگران هم نبودیم؛ چون تاثیری بر ما نداشتند.
وی تاکید کرد: قبل از این تحریم ها، این گونه نبود که کشور با هیچ مشکلی مواجه نباشد، تحریم یوترن به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی مربوط است و یا تحریم داماتو که این روزها به اسم آیسا معروف شده است به دهه ۹۰ میلادی بر می گردد که آقای داماتو قانون را به مجلس ارائه کرد و در همان زمان هم ما علیه ایالات متحده آمریکا در لاهه شکایت کردیم و گفتیم که این مداخله در امور خارجی ایران است.
رییس دستگاه دیپلماسی گفت: آنچه که برجام توانست انجام دهد این بود که موانع اقتصادی را تا حدی که به هسته ای بر می گشت، حذف کرد چون ایران به بهانه موضوع هسته ای وارد شورای امنیت شده بود و تحریم ها علیه ایران با شدت بیشتری اعمال می گردید. درست است که این تحریم ها ارتباطی به هسته ای نداشت اما تحریم یک فضای بین المللی ایجاد می کند.
ظریف افزود: تحریم ها بیش از اینکه مقررات باشند، یک نگرانی و فضا است و حاکی از این است که طرف مقابل نگران رابطه با شما و آینده ارتباط با ایران است. این نگرانی باعث می شود ادعاها و فشارهای جدیدی در این فضای نگرانی جای طرح پیدا کند.
وی ادامه داد: موفقیت برجام در این بود که بتواند فضای روانی جهان را در مورد ایران آرام کند و به همین دلیل بدخواهان جمهوری اسلامی تمام تلاششان از قبل از تصویب برجام تا الان این است که نگذارند آرامش ایجاد شود.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: وقتی تام کاتن به رهبران ایران نامه می نویسد که به اوباما اعتماد نکنید، دلش برای ما نسوخته است، میخواهد به دنیا پیام بدهد که آن فضای روانی که برای آن هزینه شده بود، کماکان با وجود برجام هم ادامه دارد و یا اگر می بینیم که نمایندگان مجلس آمریکا بیش از ۵۰ طرح قانونی را به مجلس و سنا می برند، بدون اینکه عملیاتی و قانونی شود؛ برای این است که می خواهند فضا ایجاد کنند که ارتباط با ایران همچون گذشته خطرناک و هزینه ساز است.
ظریف اظهار کرد: دیگر کلمه کثیف ‘هزینه سیاسی کار با ایران’ را نمی گوید؛ مقررات قانونی مانع است، می گوید در صورت رابطه با ایران حیثیت ما خراب می شود و بیشترین تلاش در این حوزه برای ایجاد فضای نگرانی است.
وی با بیان اینکه وظیفه ما بعنوان کارگزاران نظام اسلامی و کارآفرینان کشور این است که واقعیت برجام که فضا را شکسته است، نگذاریم تحت تاثیر تبلیغات قرار بگیرد و این امر نیازمند کار و تلاش است.
وزیر امور خارجه ادامه داد: من اگر بلد بودم ریسک کنم، در کار کاسبی خانوادگی و تجارت می ماندم و حتما می دانید که بدون ریسک و خطر امکان پیشرفت وجود ندارد و باید در این فضای ایجاد شده وارد شد و از آن استفاده کرد.**به برجام افتخار می کنم اما نباید هر روز مطرح کرد
ظریف با بیان اینکه بعضی ها خیال می کنند من بابت برجام شرمنده ام، اتفاقا من به برجام افتخار می کنم اما معتقدم نباید برجام را هر روز مطرح کرد، گفت: برجام فضایی درست کرده که این فضا باید عادی شود. برجام جزئی از واقعیات دنیا است.
وزیر امور خارجه افزود: اینکه ما دعوا کنیم، نمره برجام ۱۰۰ یا ۵ است، فایده ای برای دنیا و هیچ کسی ندارد، بالاخره توافقی بوده است که با ۶ کشور عمده دنیا که سال ها حرف های بی معنی زدند و می خواستند کارشان را پیش ببرنند، انجام شده و دو طرف مجبور بوده اند نکاتی را بپذیرند و اتفاقا آمریکا نکات بیشتری را پذیرفته است.
ظریف با بیان اینکه عده ای در آمریکا معتقد بودند و هنوز هم معتقدند که ایران یک سانتریفیوژ نداشته باشد و تا روز آخر معتقد بودند که ایران هیچ راکتور آب سنگین نباید داشته باشد و گفته بودند که تحریم ها برای آمریکا بزرگترین سرمایه است. همه این ها را آمریکا از دست داده است. این به این معنی نیست که یک طرف فقط مذاکره کرده است اما به هر حال موضوع سر این است که برجام فضایی ایجاد کرده و ما باید در این فضا فعالیت کنیم.**اسنپ بک تضمینی برای اجرای برجام نه نقطه ضعف
به گزارش ایرنا وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران در خصوص اسنپ بک گفت: در کنگره آمریکا دو سناتور به هیات مذاکره کننده گفتند که شما با پذیرش این عبارت که ایران آن را وارد کرد، ما را از این محروم کردید که بتوانیم علیه ایران تحریمی وضع کنیم چرا که در قطعنامه شورای امنیت هم قید شده است که اگر تحریم برگردد، ایران برنامه اش را بر می گرداند.
ظریف تصریح کرد: بنابراین اسنپ بک به معنای نقطه ضعف برجام نیست، تضمین ادامه برجام است.
رییس دستگاه دیپلماسی افزود: بعضی ها تصور می کنند ۶ وزیر خارجه بیکار بودند که دو سال وقت بگذارند و بندی در برجام بگذارند که هر لحظه خواستند برجام را به هم بزنند.
ظریف ادامه داد: بحث اسنپ بک دو نکته را نشان می دهد؛ اول اینکه هیچ کدام بهم اعتماد نداریم، بعضی ها مسائلی را مطرح می کنند که ما اعتماد کردیم، اگر اعتماد کرده بودیم اسنپ بک را نمی گذاشتیم و آن ها هم به ما اعتماد نداشتند.
وی با بیان اینکه آورده ما در مذاکرات هسته ای،‌برنامه هسته ای و آورده آن ها تحریم بود، اظهار داشت: اگر ما بخواهیم برنامه مان را برگردانیم نیاز به اجازه کسی نداریم و اگر لحظه ای جمهوری اسلامی به این جمع بندی برسد که ما از این توافق امتیازی نمی گیریم، تصمیم خودمان است و بر می گردیم. اما برای آن ها این تصمیم آنی نیست، انها روندی را طی کردند تا به این جا رسیدند.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ایرن یادآور شد: آن ها باید هزار بانک خارجی را ببینند تا با ایران معامله نکنند و یا با شورای امنیت گفت وگو کنند. بنابراین اسنپ بک به این معنی نیست که زمینه ای فراهم شده تا هر لحظه اگر کسی خواست بخواهد آن را بهم بزند. اسنپ بک، تضمینی است که براساس ان می توانیم امیدوار باشیم که برجام پابرجا بماند.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

جلال‌خو ‌ش چهره/ابتکار؛

تغییر رویکرد تهدیدهای آمریکا

همه قرائن حکایت از تشدید اقدام‌های آمریکا علیه حاکمیت سیاسی ایران دارد. این اقدام‌ها که ابتدا چهره اقتصادی و ایدئولوژیک داشت، اکنون وجوه تازه‌تری از نزدیک شدن به احتمال یک رودررویی مستقیم از جنس نظامی را به رخ می‌کشد. آیا ایران و آمریکا به برخورد نظامی نزدیک شده‌اند؟ واشنگتن امیدوار بود با اعلام رسمی دور تازه تحریم‌ها علیه ایران در چهارم نوامبر (13 آبان گذشته) شوک بی‌ثبات کننده‌ای را بر سامان سیاسی ـ اقتصادی این کشور وارد کند. به زعم دولت ترامپ، شروع رسمی تحریم‌ها می‌توانست حداقل ناآرامی‌هایی ایجاد کند مانند آنچه در دی‌ماه سال 96 در شهرهای ایران رخ داد. به‌ویژه ایجاد شوک در بازار پول‌های خارجی و قیمت اقلام مصرفی، بستر اعتراض‌های اجتماعی را برای واداشتن تهران به عقب‌نشینی از مواضع اصولی‌اش سبب می‌شد. اما برخلاف همه انتظارها، چنین نشد و به عکس تهران توانست با تدابیر کنترلی به مثابه ضربه‌گیر، مانع هرگونه بی‌ثباتی شود که واشنگتن در پی آن بود. اکنون و به‌رغم همه اقدام‌ها برای محدودسازی اقتصاد ایران، دولتمردان آمریکایی شکل خشن‌تری را برای بیان خواست‌های خود از تهران پیشه کرده‌اند. این روزها مقام‌های دولت ترامپ کمتر از لزوم تغییر رفتار نظام سیاسی ایران می‌گویند، بلکه با به رخ کشیدن برخی نمایش‌ها مانند حضور «رضا پهلوی» در اندیشکده انستیتو واشنگتن به عنوان به اصطلاح گروه آلترناتیو، برپایی نمایشگاه‌هایی مثل آنچه «برایان هوک» معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره توانمندی موشکی ایران انجام داد، سفرها و سخنرانی‌های مستمر «مایک پمپئو» در نقاط مختلف جهان و در چارچوب ایجاد هراس عمومی علیه دولتمردان ایرانی و توان نظامی این کشور، سخن از لزوم تغییر رژیم سیاسی گفته می‌شود. این تغییر رویه از یکسو ناشی از ناکامی در وارد کردن شوک اولیه به ثبات سیاسی ـ اقتصادی ایران است‌. از سوی دیگر وادار کردن تهران به قبول مطالباتی است که بتواند به سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ از حیث کارآمدی، مشروعیت دهد. تدارک برگزاری مانور در شمال دریای عرب و نزدیک آب‌های ایران با حضور «جان اس استنیس» (ناو پنجم نیروی دریایی آمریکا) و نیز براساس گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، اعزام ناوبرهای هواپیمابر به خلیج فارس، هدایت نیروهای داعش از سوریه و عراق به افغانستان و تلاش برای همسوسازی طالبان با هدف نزدیک کردن تهدیدها به بدنه امنیتی ایران، همگی به تشدید تهدیدهای واشنگتن اشاره دارد. تهدیدهایی که به طور مستقیم نظام سیاسی ایران را نشانه گرفته است. در این حال نباید از نظر دور داشت که مهمترین مشکل واشنگتن در سیاست‌های ضد ایرانی‌اش، نبود مشروعیتی است که باید اقدام‌های او را نزد افکار عمومی توجیه کند. آخرین جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ایران، گواه این مدعا است. اجلاس یاد شده نشان داد که دولت آمریکا برای اقدام‌های خود همچنان با بحران مشروعیت روبه‌رو است. اگرچه همه اقدام‌های ایذایی از جمله فلج‌سازی اقتصاد، آسیب‌پذیر کردن سامان سیاسی ادامه دارد، ولی تغییر لحن و رویکرد واشنگتن از اعلام و اجرای سیاست‌های تحریمی به تهدیدهای نظامی از جنس آنچه در بالا به آنها اشاره شد، حاکی از ناکامی در ایجاد شوک ...

تازه ترین اخبار