رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶
  • الأربعاء ۵ جماد ثاني ۱۴۳۹
  • 2018 Wednesday 21 February
تهران لطیف
٨(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۶.٠٠(in)
محدوده دید ۴.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.٠٠(in)

در ایران باشد یا افغانستان، درجاده‌های چین باشد یا در مسیر ترکیه و آلمان، کامیون‌های پاکستانی از دور شناخته می‌شوند زیرا «هنر کامیون‌آرایی پاکستان» یک برند جهانی است. «نقاشی کامیون»، شکل محبوبی از هنر‌های بومی در پاکستان و برخی از کشورهای جنوب آسیا همچون افغانستان و هند است. این هنر شامل الگوهای خاصی از ترکیب […]

در ایران باشد یا افغانستان، درجاده‌های چین باشد یا در مسیر ترکیه و آلمان، کامیون‌های پاکستانی از دور شناخته می‌شوند زیرا «هنر کامیون‌آرایی پاکستان» یک برند جهانی است.

«نقاشی کامیون»، شکل محبوبی از هنر‌های بومی در پاکستان و برخی از کشورهای جنوب آسیا همچون افغانستان و هند است. این هنر شامل الگوهای خاصی از ترکیب نقاشی و خوشنویسی روی کامیون است.

صاحبان بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها با صرف هزاران دلار تغییرات هنری گسترده‌ای را روی خودروی خود اعمال می‌کنند. این تغییرات در قالب نقاشی، آینه کاری، خوشنویسی و تزئین به گونه‌ای التیام بخشِ روح رانندگان حین دوری از خانه و خانواده است.

شهر کراچی پاکستان بزرگترین مرکز تزئین و نقاشی کامیون و اتوبوس است. این تزئینات از بدنه خودرو گرفته تا رینگ‌های چرخ و حتی درب خودرو را در بر می‌گیرد؛ این هنر اما نزد هر کسی نیست. در اینجا هنرمندانی مشغول به این کار هستند که سالهاست نسل به نسل مسیر حرکت قلم و رنگ و نقش آن را از نیاکان خود به ارث برده‌اند.

آماده کردن یک کامیون که به خوبی طراحی شده باشد کار دو ماه یک تیم ۱۳ نفره از این هنرمندان است و طبیعتا میلیون‌ها تومان هزینه در برخواهد داشت. بسیاری از جهانگردان که به پاکستان سفر می‌کنند به کارگاه‌های نقاشی کامیون مراجعه کرده و ساعت‌ها به این هنر بی‌بدیل خیره می‌شوند.

کار آهسته پیش می‌رود ولی استادکاران پاکستان با مداومت و حوصله فراوان تمام بدنه کامیون را به هنر خود می‌آرایند. تصاویری از گل و بوته و درخت و خانه و کوه و خورشید و رود و دریا و هرچیز دیگری که بتوان تصور کرد با حوصله فراوان بر بوم آهنی نقش می‌بندد.

پیش از اینکه کامیونی باشد مردم پاکستان این هنر را روی گاری‌ها و درشکه‌ها انجام می‌دادند و این یک هنر دارای قدمت چند صد ساله است. یکی از راه‌هایی که کامیون‌دارها، کامیون‌های قدیمی خود را تا مدت‌ها نو و تازه نشان دهند این است که روی آن هنر کامیون‌آرایی پیاده شود.

چندی پیش کشیدن تصویر«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روی یک کامیون پاکستانی مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت و سبب خرسندی و رضایت نخست‌وزیر این کشور شد و آن را برای خود افتخار دانست. مردم پاکستان از طریق نشر این هنر می توانند علاقه خود به صلح صفا و آرامش را نیز به گوش جهانیان برسانند.

نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی؛

جنبشِ ضد استعماری

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی در ایران علیه دخالت و غارتگری بیگانگان: جنبشِ ضد استعماری «جنبش دانشجویی در ایران طی سالیان متمادیِ حرکت خود فراز و فرودهایی داشته است. نکته‌ی مهم در این میان توجه این جنبش به مسائل و مشکلات مردم و کشور طی برهه‌های گوناگون و نقش‌آفرینی دانشجویان در مقاطع حساس تاریخی است. یکی از مسائل مورد توجه این جنبش مقابله‌ و مبارزه‌ی آن با «استعمار» و زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر غربی بوده است.پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشت زیر چند فراز تاریخی مهم مبارزات ضداستعماری جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار داده است.» ۱- مقدمه اگرچه دانشگاه، مؤسسه‌ای علمی - آموزشی است، اما دانشجویان همانند سایر اقشار اجتماعی علاوه بر وظیفه‌ی تخصصی خود که تحصیل و تحقیق می‌باشد، به‌عنوان عضوی از جامعه‌ی انسانی در قبال سرنوشت جامعه و مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجود حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند و به این ترتیب وارد عرصه‌ی سیاست می‌شوند. در طی سال‌های تأسیس دانشگاه در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی ایران شامل استعمار خارجی و وابستگی حکومت، استبداد سیاسی، نابرابری اجتماعی و بحران هویت فرهنگی بوده است. لذا همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، جنبه‌های ضد استعماری جنبش دانشجویی در ایران به‌عنوان شاخص‌ترین وجه مشترک اهداف دانشجویانِ مبارز و تشکل‌های سیاسی دانشجویی در طیف‌های مختلف چپ‌گرا، ملی‌گرا و اسلام‌گرا بوده است. سابقه‌ی تاریخی تعرضات و دخالت قدرت‌های بزرگ به‌ویژه روسیه و انگلستان در امور داخلی ایران از دوره‌ی قاجاریه و غارت منابع اقتصادی، تجزیه‌ی بخش‌هایی از سرزمین‌های ایران، اِعمال حق کاپیتولاسیون و تحقیر ملت ایران باعث شده که از همان زمان یکی از مشکلات عمده‌ی جامعه‌ی ایران، استعمار و دخالت بیگانگان تلقی شود. دخالتی که عقب‌ماندگی جامعه و وابستگی حکومت‌ها را در پی داشته که از آن جمله، روی کار آمدن رضاشاه به‌واسطه‌ی حمایت انگلستان در پی کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ بوده است. لذا در اغلب فعالیت‌ها و تجمعات دانشجویی، موضوع وابستگی حکومت رضاشاه مورد اعتراض بود. ۲- مبارزات ضد استعماری جنبش دانشجویی در دهه ۱۳۲۰ با اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ توسط کشورهای انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در جنگ جهانی دوم به بهانه‌ی مقابله با پیشروی هیتلر، هر یک از دولت‌های اشغالگر با استفاده از ابزارهای مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی برای گسترش حوزه‌ی نفوذشان در ایران، به‌ویژه در موضوع نفت رقابت می‌کردند. مشکلات ناشی از حضور بیگانگان و جنگ منجر به ناامنی، رکود صادرات، تورم شدید، کمبود ارزاق و گسترش فقر و بیماری در کشور شده بود. در این دوران عوامل استعمار در قالب دربار، پوششی برای شاه جوان تشکیل دادند و از جانب او سخن می‌گفتند؛ دولت‌ها از ملت جدا بودند و اتکایی به مردم نداشتند. در واکنش به این مشکلات، دانشجویان چپ‌گرا و وابسته به حزب توده ضمن آنکه از بیان وابستگی به شوروی خودداری می‌کردند، عمده‌ی فعالیت خود را بر محور مبارزه با امپریالیسم و استعمار غرب و موضوع عدالت اجتماعی قرار داده بودند. از ابتدای دهه‌ی ۱۳۲۰ جمعی از دانشجویان اسلام‌گرای دانشگاه تهران که برای دفاع از هویت دینی، انجمن اسلامی دانشجویان را ...

تازه ترین اخبار