رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶
  • الجمعة ۲۹ محرم ۱۴۳۹
  • 2017 Friday 20 October
تهران لطیف
١٧(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۶.١٣(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۶.١٣(in)

در ایران باشد یا افغانستان، درجاده‌های چین باشد یا در مسیر ترکیه و آلمان، کامیون‌های پاکستانی از دور شناخته می‌شوند زیرا «هنر کامیون‌آرایی پاکستان» یک برند جهانی است. «نقاشی کامیون»، شکل محبوبی از هنر‌های بومی در پاکستان و برخی از کشورهای جنوب آسیا همچون افغانستان و هند است. این هنر شامل الگوهای خاصی از ترکیب […]

در ایران باشد یا افغانستان، درجاده‌های چین باشد یا در مسیر ترکیه و آلمان، کامیون‌های پاکستانی از دور شناخته می‌شوند زیرا «هنر کامیون‌آرایی پاکستان» یک برند جهانی است.

«نقاشی کامیون»، شکل محبوبی از هنر‌های بومی در پاکستان و برخی از کشورهای جنوب آسیا همچون افغانستان و هند است. این هنر شامل الگوهای خاصی از ترکیب نقاشی و خوشنویسی روی کامیون است.

صاحبان بسیاری از کامیون‌ها و اتوبوس‌ها با صرف هزاران دلار تغییرات هنری گسترده‌ای را روی خودروی خود اعمال می‌کنند. این تغییرات در قالب نقاشی، آینه کاری، خوشنویسی و تزئین به گونه‌ای التیام بخشِ روح رانندگان حین دوری از خانه و خانواده است.

شهر کراچی پاکستان بزرگترین مرکز تزئین و نقاشی کامیون و اتوبوس است. این تزئینات از بدنه خودرو گرفته تا رینگ‌های چرخ و حتی درب خودرو را در بر می‌گیرد؛ این هنر اما نزد هر کسی نیست. در اینجا هنرمندانی مشغول به این کار هستند که سالهاست نسل به نسل مسیر حرکت قلم و رنگ و نقش آن را از نیاکان خود به ارث برده‌اند.

آماده کردن یک کامیون که به خوبی طراحی شده باشد کار دو ماه یک تیم ۱۳ نفره از این هنرمندان است و طبیعتا میلیون‌ها تومان هزینه در برخواهد داشت. بسیاری از جهانگردان که به پاکستان سفر می‌کنند به کارگاه‌های نقاشی کامیون مراجعه کرده و ساعت‌ها به این هنر بی‌بدیل خیره می‌شوند.

کار آهسته پیش می‌رود ولی استادکاران پاکستان با مداومت و حوصله فراوان تمام بدنه کامیون را به هنر خود می‌آرایند. تصاویری از گل و بوته و درخت و خانه و کوه و خورشید و رود و دریا و هرچیز دیگری که بتوان تصور کرد با حوصله فراوان بر بوم آهنی نقش می‌بندد.

پیش از اینکه کامیونی باشد مردم پاکستان این هنر را روی گاری‌ها و درشکه‌ها انجام می‌دادند و این یک هنر دارای قدمت چند صد ساله است. یکی از راه‌هایی که کامیون‌دارها، کامیون‌های قدیمی خود را تا مدت‌ها نو و تازه نشان دهند این است که روی آن هنر کامیون‌آرایی پیاده شود.

چندی پیش کشیدن تصویر«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا روی یک کامیون پاکستانی مورد توجه رسانه‌های این کشور قرار گرفت و سبب خرسندی و رضایت نخست‌وزیر این کشور شد و آن را برای خود افتخار دانست. مردم پاکستان از طریق نشر این هنر می توانند علاقه خود به صلح صفا و آرامش را نیز به گوش جهانیان برسانند.

نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان
نقاشی کامیونی در پاکستان

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

محمدحسین عظیمی؛

نقشه جریان سلطه برای تجزیه منطقه

در خصوص تغییرات استراتژیک و ژئوپولتیک منطقه جنوب غرب آسیا و تنش های فزاینده در این حوزه جغرافیایی گفت: آنچه اکنون در این منطقه شاهد آن هستیم، پیشتر بصورت مدون در اسناد مکتوب و آشکار ایالات متحده به چاپ رسیده است. پس از جنگ اول خلیج فارس، موسوم به عملیات توفان صحرا در سال 1992، وزیر وقت دفاع ایالات متحده، دیک چنی، پل ولفوویتز را مامور کرد تا برای دوران پساجنگ سرد، سندی راهبردی در خصوص امنیت ملی آمریکا تهیه کند. ولفوویتز به واسطه برجسته ترین کارشناسان پنتاگون طرحی موسوم به راهنمای سیاستگذاری دفاعی را تدوین کرد که در همان سال به تصویب رسید. این سندبالا دستی در کنار 4 طرح کلان دیگر با عناوین سیاست ملی انرژی آمریکا، استراتژی امنیت ملی ایالات متحده، بازسازی نیروی دفاعی و پروژه قرن جدید در دستور کار قرار گرفت. مهندس عظیمی با اشاره به راهبرد تجزیه کشورهای منطقه و ایجاد خاکریز امنیت ساز برای رژیم صهیونیستی افزود: اما نزدیک به 10 سال بعد و در سال 2001 ،  سندی تحت عنوان کتاب استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21 منتشر شد که این کتاب حاوی نکات قابل تامل و دقیقی است که نقشه راه این کشور برای حداقل 25 سال آینده و سلطه بر منطقه موسوم به خاورمیانه را توصیف می کند. در این سند راهبردی، آشکارا از تقسیم خاورمیانه به کشورهای کوچکتر سخن به میان آمده و گسل هایی که در آینده باید مورد تحریک قرار بگیرند و فعال شوند، برشمرده شده است. خیلی زود افغانستان و عراق به اشغال در آمدند تا زمینه برای حضور و تقسیم کیک بزرگ خاورمیانه فراهم شود. در یک پروسه کوتاه مدت، عراق به سه قسمت کرد نشین، سنی مذهب و شیعه نشین تقسیم شد تا نطفه تغییرات بعدی گذاشته شود. در ژوئن 2006 کاندولیزا رایس، وزیرخارجه وقت آمریکا در پایتخت رژیم صهیونیستی، تل آویو، برای اولین بار از واژه خاورمیانه جدید به جای کلیدواژه خاورمیانه بزرگ استفاده کرد. در نقشه راهی که بعدا منتشر و اجرایی شد، قرار بود موجی از آشوب، درگیری، خشونت و جنگ از مرزهای لبنان، فلسطین و علی الخصوص سوریه آغاز شود و تا عراق، ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس امتداد یابد. این بازچینش مرزها، در ظاهر بر اساس ابعاد قومی-مذهبی شکل می گرفت اما در حقیقت، سه هدف عمده دیگر پی گیری میشد. اولا- کشورهای عمدتا اسلامی در پروژه بالکانیزاسیون جنوب غرب آسیا، به ایالات های کوچک و بی خطر تبدیل می شدند. ثانیا- منابع انرژی آنها در چنبره و سیطره کمپانی های غربی و سرپرده عربی قرار می گرفتند و ثالثا- ظرفیت اقدام علیه نظام سلطه یا رژیم صهیونیستی، آشکارا تحلیل می رفت. دبیرکل جبهه حامیان انقلاب اسلامی با اشاره به بخش های از کتاب استراتژی امنیت ملی آمریکا در قرن 21 افزود: در این سند بالادستی گفته شده "در 25 سال آینده در رهبری سیاسی عراق، ایران، مصر، عربستان و سوریه، تغییرات نسلی رخ خواهد داد و چنانچه رژیم ایران و رژیم بعثی عراق ...

تازه ترین اخبار