رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۶ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 17 October
تهران لطیف
٢٠(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢۶.١٨(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 1-Low
رطوبت ٢۶.١٨(in)
  • سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
  • کد خبر : 44514
  • مشاهده : 142 بازدید
  • خبر مهم3
  • چاپ خبر : علی لاریجانی گزینه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰؟
چالش‌های پیش‌روی لاریجانی؛

علی لاریجانی گزینه ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰؟

 آیا علی لاریجانی یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد بود؟ بدون شک این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که این روزها بدنه اجتماعی جریان اصلاحات و همچنین اصولگرا  به آن فکر می‌کند. سوال دیگر اینکه اگر لاریجانی قصد داشته باشد خود را به عنوان یک کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کند روی کمک چه کسانی حساب […]

 آیا علی لاریجانی یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ خواهد بود؟ بدون شک این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که این روزها بدنه اجتماعی جریان اصلاحات و همچنین اصولگرا  به آن فکر می‌کند. سوال دیگر اینکه اگر لاریجانی قصد داشته باشد خود را به عنوان یک کاندیدای ریاست‌جمهوری مطرح کند روی کمک چه کسانی حساب خواهد کرد.
به نظر می‌رسد احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده بیشتر از کاندیدا نشدن وی است و اگر لاریجانی نیز قصد نداشته باشد در انتخابات حضور پیدا کند ممکن است براساس تکلیف اصولگرایان وارد کارزار انتخاباتی شود. با این وجود در شرایط کنونی سه گروه اعتدال گرایان، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان موضعی متفاوت نسب به وی دارند و رویکرد هر کدام نسبت به حمایت از لاریجانی متفاوت است.
طیف میانه‌رور جریان اصولگرا از حضور لاریجانی در انتخابات آینده حمایت خواهد کرد و وی را به کاندیدای دیگری مانند ابراهیم رییسی ترجیح خواهد داد. این در حالی است که اصولگرایان سنتی نیز بی‌تمایل به حضور لاریجانی و حمایت از وی در انتخابات نیستند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان معتدل نیز نیم‌نگاهی به حضور لاریجانی در انتخابات خواهند داشت هر چند به صورت کلی اصلاح‌طلبان به دنبال معرفی گزینه اصلاح‌طلب خواهند بود. با این وجود اصولگرایان رادیکال هیچ تمایلی به حمایت از لاریجانی ندارند و به احتمال زیاد با کاندیدا شدن وی مخالفت خواهند کرد.
اصولگرایان رادیکال با توجه به گرایش نسبی لاریجانی به سمت جریان رقیب و همچنین عملکردش درباره تصویب برجام و کمک‌هایی که به دولت حسن روحانی می‌کند لاریجانی را یک مهره سوخته در جریان اصولگرایی تلقی کرده و حاضر نیستند از وی در انتخابات حمایت کنند. اصولگرایان رادیکال تنها در شرایطی حاضر خواهند بود از لاریجانی حمایت کنند که در یک حالت انتخاب بین وی و یک کاندیدای اصلاح‌طلب قرار بگیرند.
از سوی دیگر احتمال اینکه اصلاح‌طلبان روی لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ سرمایه‌گذاری کنند بسیار پایین است. با این وجود براساس اظهارات برخی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جریان اصلاحات تنها در صورتی حاضر خواهند‌ بود از لاریجانی حمایت کنند که با بن‌بست نهادهای نظارتی و رد‌صلاحیت کاندیدای اصلی خود مواجه شوند. بدون شک مهم‌ترین چالش علی لاریجانی برای ریاست‌جمهوری آینده عدم اجتماع کامل هر دو جریان سیاسی کشور اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا است. با این وجود به نظر می‌رسد این اتفاق به هیچ عنوان رخ نخواهد داد و دو فک رادیکال دو جریان سیاسی کشور حاضر نخواهند بود از لاریجانی به عنوان یک چهره میانه‌رو حمایت کنند.
 طیفی از جریان اصلاحات که این روزها انتقادات جدی به رویکرد روحانی به عنوان یک اصولگرای معتدل وارد می‌کند به دنبال این است که هر چه زودتر ائتلاف استراتژیک اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل از بین برود تا دوباره بتوانند روی یک دولت صددرصد اصلاح‌طلب در سال ۱۴۰۰ حساب کنند.از سوی دیگر فک افراطی جریان اصولگرا نیز حاضر نیست از لاریجانی حمایت کند و احتمالا در شرایطی که اصولگرایان قصد داشته باشند روی وی اجماع کنند کارشکنی کرده و اجازه وحدت کامل را در اردوگاه اصولگرایی نخواهد داد. به همین دلیل لاریجانی برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با چالش مهم طیف‌های رادیکال دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مواجه خواهد بود که اجازه اجماع کامل روی کاندیداتوری وی را نخواهند داد.
از سوی دیگر علی لاریجانی نیز به خوبی به این نکته آگاهی دارد که در چند سال اخیر نبض انتخابات ایران در اختیار اصلاح‌طلبان و به خصوص رییس دولت اصلاحات است و هر کسی که قصد دارد در هر انتخاباتی به پیروزی دست پیدا کند باید به نوعی زیر چتر گفتمان اصلاحات حرکت کند و یا اینکه نسبتی با این جریان داشته باشد. بدون شک لاریجانی سیاستمداری سیاس، باهوش، محاسبه‌گر و دوراندیش است و حاضر نیست مانند قالیباف بی‌گدار به آب بزند و برای خود هزینه‌تراشی کند. در نتیجه در شرایط کنونی تلاش می‌کند به صورت غیر‌محسوس به مردم این نکته را القا کند که وی با هیچ کدام از جریان‌های سیاسی فاصله ندارد و با هر دو جریان سیاسی ارتباط متقابل و محترمانه‌ای دارد. این در حالی است که برخی از نهادهای حاکمیتی نیز بی‌تمایل به ریاست‌جمهوری علی لاریجانی و ادامه رویکرد میانه‌روی در مدیریت کشور نیستند.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

وطن امروز؛

چرا باید نگران نظام بانکی باشیم؟

رهبر انقلاب در جلسه اخیر خود با سران قوا بار دیگر درباره بانک‌ها ابراز نگرانی فرمودند و حل مشکلات بانکی را جزو اولویت‌های کاری برشمردند. اما چرا وضعیت بانک‌ها از نظر رهبر انقلاب نگران‌کننده است. همانگونه که بارها در خبرها و مقالات مختلف به آن اشاره شده است، می‌دانیم که مشکل حجم نقدینگی کشور به‌عنوان خطرناک‌ترین معضل اقتصادی کشور مطرح است. حجم نقدینگی که در انتهای سال‌96 از میزان تولید ناخالص کشور سبقت گرفت بر اساس برآوردهای بانک مرکزی اول امسال از 1600هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد.  این بدین معناست که روزانه در حدود هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. براساس آمار رسمی بانک مرکزی حدود 85‌درصد از این نقدینگی به صورت سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت در اختیار بانک‌های کشور است  بانک‌ها با اعطای سود بالا 15‌درصد به این سپرده‌ها بیشترین سهم را در تولید نقدینگی کشور بر عهده دارند اما نکته تاسفبارتر این است که بررسی ترازنامه بانک‌ها در سال‌96 حاکی از ضرر و زیان بانک‌ها تا چهارهزار میلیارد تومان است. یعنی د‌رحالی‌که بانک در پایان سال مالی دارای سود منفی است اما برای حفظ سهم خود در بازار و جذب مشتری نسبت به اعطای سود به سپرده‌ها اقدام می‌کند. این امر باعث می‌شود ‌اولاً در‌حالی‌که بانک نتوانسته از طریق اعطای تسهیلات به بخش تولید در آمد لازم را کسب کند اقدام به خلق پول در قالب اعطای سود سپرده‌ها می‌نماید و این مبلغ را از طریق استقراض از بانک مرکزی ‌یا سایر راه‌هایی که در خلق پول موثر هستند اقدام می‌کند. یعنی بدون اینکه در کشور تولید انجام شود یا ارزش افزوده‌ای تحقق یابد از طریق خلق پول بدون پشتوانه سود سپرده‌های بانکی تامین می‌شود. ثانیاً بر اساس نظام بانکی دون ربا سود اعطایی به سپرده‌ها علی‌الحساب است و بانک موظف است در پایان سال بر اساس ترازنامه خود میزان سود نهایی را بین سپرده‌گذاران تقسیم کند اما ترازنامه بانک‌ها حاکی از آن است که به‌رغم سود خالص منفی بانک‌ها سود علی‌الحساب به‌عنوا‌ن سود قطعی سپرده‌ها منظور می‌شود. ثالثاً بانک‌ها در مقابل ضرر سال جاری ‌یا ضررهای انباشته سال قبل مجبورند منابع خود را به سمت بازارهای کاذب دلار ‌یا سکه و مسکن سوق دهند و از طرق افزایش شوک‌گونه مسکن طلا ارز و مواردی از این قبیل به جبران بخشی از ضرر و زیان خود اقدام کنند. بنابراین نظام فعلی بانکی کشور که از دایره قانون بانکداری اسلامی پا را فراتر گذاشته است نه تنها در تولید نقدینگی و خلق پول بیشترین سهم را دارد بلکه برای جبران ضررهای سالانه خود مجبور به ورود به بازارهای کاذب است و این امر مخاطرات سنگینی را برای اقتصاد کشور می‌تواند در پی داشته باشد. می‌توان اذعان نمود که نگرانی رهبر انقلاب از نظام بانکی نگرانی بجایی است و از سویی دیگر می‌توان به جرات گفت که مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن چنین وضعیتی عدم رعایت اصول بانکداری اسلامی و عدم وجود نظارت نظام مند در سیستم بانکی کشور بوده است. همان چیزی که بسیاری از مراجع تقلید طی سال‌های ...

تازه ترین اخبار