رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
  • الأحد ۲ جماد ثاني ۱۴۳۹
  • 2018 Sunday 18 February
تهران ابری
١١(°C)
وزش باد ١٢(mph)
فشار ٢۵.٨۵(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۵.٨۵(in)
  • یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
  • کد خبر : 44668
  • مشاهده : 64 بازدید
  • خبر مهم2
  • چاپ خبر : وصیتنامه هاشمی کجاست؟
مصطفی داننده؛

وصیتنامه هاشمی کجاست؟

در هفته‌ای که گذشت خانواده هاشمی در گفت‌وگو با یک روزنامه اعلام کردند همچنان از وصیت‌نامه پدرشان آیت‌الله هاشمی بی‌‌خبر هستند. آنها می‌گویند می‌دانند وصیت‌نامه‌ای هست اما نمی‌دانند کجاست. در دهه ۷۰ هاشمی وصیت نامه‌ای را به نگارش درآورده بود اما فرزندان بر این باور هستند با توجه به تحولاتی که در این سال‌ها اتفاق […]

در هفته‌ای که گذشت خانواده هاشمی در گفت‌وگو با یک روزنامه اعلام کردند همچنان از وصیت‌نامه پدرشان آیت‌الله هاشمی بی‌‌خبر هستند. آنها می‌گویند می‌دانند وصیت‌نامه‌ای هست اما نمی‌دانند کجاست.

در دهه ۷۰ هاشمی وصیت نامه‌ای را به نگارش درآورده بود اما فرزندان بر این باور هستند با توجه به تحولاتی که در این سال‌ها اتفاق افتاده او حتما وصیت نامه جدیدی را مکتوب کرده است.

بیایید قبل از ورود به بحث نظر فرزندان هاشمی و البته وکیل  او  در مورد وصیت نامه آیت‌الله  را با هم مرور کنیم:

محسن هاشمی: «ممکن است وصیتنامه دیگری هم باشد که هنوز آن را پیدا نکردیم.»

یاسر هاشمی: هنوز نتوانسته‌ایم وصیتنامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم.

فاطمه هاشمی: همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند.

علیزاده طباطبایی: آقای هاشمی با هوشیاری‌ای که داشتند قطعاً توصیه‌هایی برای مردم داشته‌اند. اما من فکر می‌کنم وصیتنامه آقای هاشمی همان خطبه آخر نماز جمعه‌شان بود. آن، بهترین وصیتنامه بود.

سوالی که حول محور این بحث می‌خواهیم به آن بپردازیم این معناست که چرا هاشمی نمی‌تواند وصیت نامه نداشته باشد.

در فقه شیعه وصیت کردن واجب است. وصیت جز مسائل شرعی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. آیات ۱۸۰ تا ۱۸۲ سوره بقره به این موضوع اختصاص دارد. بر همین اساس می‌توان گفت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک روحانی شیعه، قطعا طی سال‌های متمادی وصیت نامه‌هایی را به نگارش درآورده است و به موضوعات جدید و تحولاتی که ایجاد شده اشاره کرده است. منظور از تحولات دراینجا هم مسائل مالی است هم مسائل اجتماعی.

به نظر می‌رسد هاشمی به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذار در تاریخ انقلاب، در وصیت نامه خود به مسائل اجتماعی و سیاسی اشاره کرده است.

هاشمی رفسنجانی از معدود سیاستمداران یا حتی افراد ایرانی است که به صورت روزانه خاطرات خود را ثبت کرده است. او به صورت مستمر از سال ۶۰ خاطرات خود را ثبت کرده و نوشته است. این خاطرات در قالب کتاب خاطرات تا هرساله منتشر شده است. آخرین کتاب منتشر شده مربوط به سال ۷۳ است. سالی که آیت‌الله به عنوان رییس جمهور در سپهر سیاست ایران حضور داشته است.

به نظر می‌رسد کسی که تمام اتفاقات و تصمیمات زندگی خود را ثبت کرده و انتشار داده است، نمی‌تواند وصیت‌نامه نداشته باشد. فردی با این ویژگی قطعا در مورد اموال و اجتماع خود مسائلی را مطرح و ثبت کرده است.

با توجه به این دو دلیل قفهی و اجتماعی می‌توان نتیجه گرفت که هاشمی رفسنجانی وصیت‌نامه دارد اما اینکه کجاست و دست چه کسی سپرده شده است باید منتظر زمان بود.

قطعا وصیت نامه هاشمی خواندنی و پر از نکات شنیدنی است.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی؛

جنبشِ ضد استعماری

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی در ایران علیه دخالت و غارتگری بیگانگان: جنبشِ ضد استعماری «جنبش دانشجویی در ایران طی سالیان متمادیِ حرکت خود فراز و فرودهایی داشته است. نکته‌ی مهم در این میان توجه این جنبش به مسائل و مشکلات مردم و کشور طی برهه‌های گوناگون و نقش‌آفرینی دانشجویان در مقاطع حساس تاریخی است. یکی از مسائل مورد توجه این جنبش مقابله‌ و مبارزه‌ی آن با «استعمار» و زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر غربی بوده است.پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشت زیر چند فراز تاریخی مهم مبارزات ضداستعماری جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار داده است.» ۱- مقدمه اگرچه دانشگاه، مؤسسه‌ای علمی - آموزشی است، اما دانشجویان همانند سایر اقشار اجتماعی علاوه بر وظیفه‌ی تخصصی خود که تحصیل و تحقیق می‌باشد، به‌عنوان عضوی از جامعه‌ی انسانی در قبال سرنوشت جامعه و مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجود حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند و به این ترتیب وارد عرصه‌ی سیاست می‌شوند. در طی سال‌های تأسیس دانشگاه در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی ایران شامل استعمار خارجی و وابستگی حکومت، استبداد سیاسی، نابرابری اجتماعی و بحران هویت فرهنگی بوده است. لذا همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، جنبه‌های ضد استعماری جنبش دانشجویی در ایران به‌عنوان شاخص‌ترین وجه مشترک اهداف دانشجویانِ مبارز و تشکل‌های سیاسی دانشجویی در طیف‌های مختلف چپ‌گرا، ملی‌گرا و اسلام‌گرا بوده است. سابقه‌ی تاریخی تعرضات و دخالت قدرت‌های بزرگ به‌ویژه روسیه و انگلستان در امور داخلی ایران از دوره‌ی قاجاریه و غارت منابع اقتصادی، تجزیه‌ی بخش‌هایی از سرزمین‌های ایران، اِعمال حق کاپیتولاسیون و تحقیر ملت ایران باعث شده که از همان زمان یکی از مشکلات عمده‌ی جامعه‌ی ایران، استعمار و دخالت بیگانگان تلقی شود. دخالتی که عقب‌ماندگی جامعه و وابستگی حکومت‌ها را در پی داشته که از آن جمله، روی کار آمدن رضاشاه به‌واسطه‌ی حمایت انگلستان در پی کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ بوده است. لذا در اغلب فعالیت‌ها و تجمعات دانشجویی، موضوع وابستگی حکومت رضاشاه مورد اعتراض بود. ۲- مبارزات ضد استعماری جنبش دانشجویی در دهه ۱۳۲۰ با اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ توسط کشورهای انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در جنگ جهانی دوم به بهانه‌ی مقابله با پیشروی هیتلر، هر یک از دولت‌های اشغالگر با استفاده از ابزارهای مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی برای گسترش حوزه‌ی نفوذشان در ایران، به‌ویژه در موضوع نفت رقابت می‌کردند. مشکلات ناشی از حضور بیگانگان و جنگ منجر به ناامنی، رکود صادرات، تورم شدید، کمبود ارزاق و گسترش فقر و بیماری در کشور شده بود. در این دوران عوامل استعمار در قالب دربار، پوششی برای شاه جوان تشکیل دادند و از جانب او سخن می‌گفتند؛ دولت‌ها از ملت جدا بودند و اتکایی به مردم نداشتند. در واکنش به این مشکلات، دانشجویان چپ‌گرا و وابسته به حزب توده ضمن آنکه از بیان وابستگی به شوروی خودداری می‌کردند، عمده‌ی فعالیت خود را بر محور مبارزه با امپریالیسم و استعمار غرب و موضوع عدالت اجتماعی قرار داده بودند. از ابتدای دهه‌ی ۱۳۲۰ جمعی از دانشجویان اسلام‌گرای دانشگاه تهران که برای دفاع از هویت دینی، انجمن اسلامی دانشجویان را ...

تازه ترین اخبار