رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷
  • الخميس ۹ محرم ۱۴۴۰
  • 2018 Thursday 20 September
تهران Mostly Cloudy
٢٢(°C)
وزش باد ٧(mph)
فشار ٢۶.١٠(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.١٠(in)
  • شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
  • کد خبر : 44941
  • مشاهده : 109 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : دو هفته از اعلام نام ابربدهکاران بانک سرمایه گذشت؛ آب از آب تکان نخورد
لزوم پیگیری جدی‌تر برای بازگشت اموال بیت‌المال؛

دو هفته از اعلام نام ابربدهکاران بانک سرمایه گذشت؛ آب از آب تکان نخورد

اینکه دو هفته از اعلام نام بدهکاران کلان بانک سرمایه بگذرد،؛ آب از آب تکان نخورد و هیچ مسئولی هم در ارتباط با این موضوع اعلام نظر نکند، به هیچ عنوان از سوی افکار عمومی و جامعه پذیرفته نیست. بی گمان دولت، مجلس و قوه قضائیه باید هرچه زودتر نسبت به بازگرداندن بیت المال اقدام کرده و در ادامه پیگیر سایر بدهی های معوق در دیگر بانک ها شوند.

حدود دو هفته پیش بود که «محمود صادقی»، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی پس از مهلت دو روزه ای که به بیست ابر بدهکار بانک سرمایه داد تا نسبت به تعیین وضعیت خود اقدام کنند، نام آنها را منتشر کرد؛ بیست چهره ای که حدود ۷ هزار میلیارد تومان به بانک سرمایه بدهکار بودند و معلوم نبود طی چه ساز و کاری چنین وام هایی را دریافت کرده اند!

به گزارش «تابناک»؛ هرچند نام این ابر بدهکاران حدود دو هفته است که از سوی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اعلام شده، نه بانک مذکور، نه نهادهای مسئول و نظارتی و نه دیگر مسئولان امر، هیچ نکته ای در این باره نگفته اند و حداقل تاکنون هیچ گونه اعلامی مبنی بر پیگرد این افراد و بازپس گیری پول بیت المال از آنها نداشته اند.

انگار با وجود اعلام نام این ابر بدهکاران هم قرار نیست آب از آب تکان بخورد و اطلاع رسانی از میزان بدهی و اسامی افرادی که چنین وام هایی را دریافت کرده اند، صرفا برای افسوس خوردن بیشتر مردم عادی و جامعه بوده، چون دست کم تاکنون جز چند نفری از بین این افراد که قبلا پرونده مفتوح داشته اند، چیزی در مورد دیگران و پیگرد احتمالی شان اعلام نشده است.

حداقل انتظار این بود که طی این مدت نهادهای مسئول پیگیری های لازم را در خصوص چرایی پرداخت این وام ها به افراد مذکور، چگونگی پرداخت وام ها و چرایی باز پس ندادن آنها انجام می دادند و نتایج را به اطلاع عموم مردم به ویژه معلمان که بانک سرمایه از آن آنان است، می رساندند.

اما چطور ممکن است وقتی در جامعه برای گرفتن یک وام قرض الحسنه چند میلیونی انواع و اقسام ضمانت ها و وثایق گرفته می شود، یک فرد چند صد و حتی چند هزار میلیارد تومان بتواند وام بگیرد؟ این وام ها از چه طریقی کارسازی و پرداخت شده است؟ آیا مدیرعامل وقت که نسبت به پرداخت این وام ها اقدام کرده، بازخواست شده که چرا چنین وام هایی به این افراد داده است؟

آیا ضمانت ها و وثایق لازم برای پرداخت چنین وام هایی دریافت شده است یا خیر؟ این در حالی است که به تازگی شنیده شده که وثیقه ای در اختیار بانک مذکور قرار گرفته به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان که روی آن ۱۱۰۰ میلیارد تومان وام اخذ شده است! کدام کارشناس چنین وثیقه ای را قیمت گذاری و ارزش گذاری کرده و پس از آن دستور پرداخت وام صادر شده است؟ اینها پرسش هایی است که باید به طور مشخص و واضح پاسخ آن برای افکار عمومی روشن شود.

طبق اعلام مسئولان امر، میزان معوقات بانکی امروز به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده که ۱۰۰ هزار میلیارد آن توسط نهادهای دولتی معوق شده و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر در دست نهادهای خصوصی و افراد خاص است. حتما تمامی مسئولان قوای سه گانه اسامی این افراد را دارند و می توانند نام آنها را اعلام کرده و مثل برخی پرونده ها نسبت به وصول آن از مجاری قانونی اقدام کنند.

هم اکنون که نام بیست ابر بدهکار بانکی اعلام شده ـ که درصد بسیار کمی از کل معوقات بانکی را در اختیار دارند ـ حداقل انتظار مردم این است که نسبت به وصول همین میزان کم از معوقات توسط مسئولان اقدامات لازم صورت بگیرد تا روزنه امیدی باشد برای بازگرداندن حقوق عامه مردم و بیت المال که توسط عده خاصی در دست گرفته شده است.

انتظار از قوای مجریه، مقننه و قضائیه این است که در چنین پرونده ها و موضوعاتی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی به واسطه قائل شدن امتیازات خاص برای عده ای معدود می شود، خیلی جدی وارد عمل شوند و در جهت احقاق حقوق مردم عمل کنند که در چنین شرایطی اولویت اصلی باید رفع تبعیض و بازپس گرفتن بیت المال از این افراد خاص باشد.

حالا که دو هفته از اعلام اسامی ابر بدهکاران بانک سرمایه می گذرد، توقع افکار عمومی این است که حداقل این مقدار کم از میزان بدهی بانکی که اعلام عمومی شده توسط نهادهای مسئول پیگیری شود و به بیت المال بازگردد تا امیدواری برای بازگرداندن بخش های مختلف بدهی کلان بانکی ۲۰۰ هزار میلیاردی نزد مردم زنده بماند.

اینکه دو هفته از اعلام اسامی بدهکاران کلان بانک سرمایه بگذرد و آب از آب تکان نخورد و هیچ مسئولی هم در ارتباط با این موضوع اعلام نظر نکند، به هیچ عنوان از سوی افکار عمومی و جامعه پذیرفته نیست. بی گمان دولت، مجلس و قوه قضائیه باید هرچه زودتر نسبت به بازگرداندن بیت المال اقدام کرده و در ادامه پیگیر سایر بدهی های معوق در دیگر بانک ها شوند.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

سیدحسین موسویان؛

ترجیح ایران؛ بلوک شرق یا غرب؟!

«در حالی که فاز نظامی بحران سوریه به پایان نزدیک می شود، سران روسیه، ایران و ترکیه در نشست تهران بر حق تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور واز طریق انتخاباتی فراگیر، آزاد و عادلانه تاکید کردند. آنها همچنین توافق کردند تا به همکاری مشترک خود تا نابودی کامل گروههای تروریستی تعیین شده توسط سازمان ملل در سوریه همچون داعش و القاعده و جبهه النصره ادامه دهند. وقتی که بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد کشورهای عضو ائتلاف آمریکا همچون عربستان از تمام ظرفیت خود برای حذف بشار اسد استفاده کردند. لاکن همکاری مشترک روسیه و ایران برای حفظ حکومت سوریه مانع موفقیت ائتلاف آمریکا شد. با پیوستن آنکارا به محور مسکو-تهران، پیروزی اسد در جنگ شش ساله نزدیک شده است. اگر مثلث روسیه، ایران و ترکیه در مورد سوریه موفق شود، این مثلث می تواند نقش اساسی برای مدیریت بحران های دیگر منطقه ایفاء کند. روابط روسیه و ایران هیچگاه تا این حد نزدیک نبوده است. تلخ ترین دوران تاریخ معاصر ایران در ۲۰۰ سال گذشته، تصرف سرزمین‌های ایران شامل: کل قفقاز، دریای خزر ،مرو ، سمرقند ، بخارا، ایروان ، نخجوان و تاجیکستان توسط روسها در دوران پادشاهان فتحعلی‌شاه و ناصرالدین شاه است. پس از جنگ جهانی دوم نیز روسیه با تشکیل و هدایت حزب کمونیستی توده و فرقه دموکرات در آذربایجان، سعی در تجزیه ایران داشت. روابط ایران و آمریکا با دوستی آغاز شد و در مقاطعی از تاریخ گذشته، مردم ایران کشور آمریکا را خیرخواه خود تلقی میکردند. اما این روند از شصت سال پیش تغییر کرد. کودتای آمریکا و انگلیس درسال ۱۹۵۳ و ساقط کردن دولت مردمی مصدق، حمایت از تجاوز صدام به خاک ایران در سال ۱۹۸۰، ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران و کشته شدن ۲۹۰ غیرنظامی، حمایت از به کارگیری سلاح شیمایی توسط صدام علیه ایران و کشنده ترین تحریم های اقتصادی از جمله موارد لیست بلند خاطرات تلخ ایرانیها از آمریکاست. بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران، بنیان سیاست خارجی ایران براساس اصل "نه شرقی، نه غربی" تعریف شد تا ایران استقلال خود در روابط با قدرتهای خارجی را حفظ کند. با این وجود سیاستهای خصمانه آمریکا و بی اعتمادی کامل به آمریکا، موجب چرخش سیاست خارجی ایران به سمت شرق شده است. اخیرا رهبر عالی ایران مذاکرات هسته ای با آمریکا را اشتباه خواند. آقای ولایتی مشاور سیاست خارجی ایشان ترامپ را "غیرقابل اعتماد" و پوتین رئیس جمهور روسیه را" شجاع و منطقی" دانست. چنین وضعیتی بی دلیل نیست. چون امریکا درحالی چهل و پنج پایگاه وسیع با حدود صدوسی هزار سرباز اطراف مرزهای ایران دارد که سیاست تغییر رژیم درایران را درچهل سال گذشته در دستور کار داشته، با نقش و جایگاه منطقه ای ایران مبارزه کرده ، با اعمال سیاست تحریم در حقیقت رفاه و توسعه اقتصادی ایران را نشانه گرفته و با تمام ظرفیت با جایگاه و نقش منطقه ای ایران مبارزه کرده است. درحالی که روسیه و چین و هند هیچ کدام حضور نظامی خصمانه ...

تازه ترین اخبار