رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷
  • الجمعة ۱۰ محرم ۱۴۴۰
  • 2018 Friday 21 September
تهران Mostly Cloudy
٢٢(°C)
وزش باد ٧(mph)
فشار ٢۶.١٠(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.١٠(in)
مدیرت بحران به سبک شورای شهر اصلاحات؛

شهرداری مکلف به تهیه ۵۰۰ هزار قبر و کَفن شد!

عضو شورای شهر تهران با اشاره به خطر وقوع زلزله در تهران گفت:‌ بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن ۵۰۰ هزار کشته است، در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمات رسانی برای ۱۵ هزار کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی ۱۵ هزار قبر جدید در دستور کار است.

زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش و سی و سومین جلسه شورای شهر تهران بیان داشت: تهران لرزید و با هر لرزش خود باورمان را تکان داد و به خاطرمان آورد که آنچه در آیینه آمار و احتمالات نگرانش بودیم هر آینه به ما نزدیک‌تر از خطوط نمودار و جدول است. تهران لرزید و نشان دادکه پایتخت این کلانشهر با عظمت و پرابهت چه بی‌پناه و مظلوم تاب لرزه‌های کوچک را هم ندارد چه برسد به لرزه‌های مهیب.

به گزارش حامی خبر؛ وی افزود: زمین‌لرزه تهران نشان داد این شهر بزک کرده با ساختمان‌های سر به فلک کشیده به قدر پناه گرفتن عده‌ کمی از ساکنان هم فضای امن ندارد تهران لرزید ونشان داد این حجم از قانون و مصوبه و دستورالعمل با اولین تکان زمین توان مقاومت از کف می‌دهد و ساز ناکوک بی‌برنامگی و ناهماهنگی گوش فلک را کر می‌کند.

صدراعظم نوری با طرح این پرسش که آیا مسئولان شهری از امکان بروز حادثه بزرگ ملی به خود لرزیده‌اند بیان داشت: آیا به عواقب بسیار تلخ این مانور بزرگ الهی به خود آ‌مده‌اند. این سوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات بی‌پاسخ از خاطرمان می‌رود و جای خود را به روزمرگی و توجیهات بی‌شمار و تن دادن به قضا و قدر الهی می‌دهد.

وی افزود: ناگفته پیداست که این بار مساله فرق می‌کند و در صورت بروز زمین لرزه شدیدتری در پایتخت اساس اراده امور دچار اختلال جبران ناپذیری خواهد شد اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی آن هم در پهنه‌های خطرناک که پتانسیل ریسک بالایی دارند این شهر را آبستن حوادث متعددی کرده است. به صورت نمونه می‌توان به ۹۷۹ ساختمان بلند مرتبه در تهران اشاره کرد که ۴۸۰ ساختمان در دهه اخیر ساخته شده و از این تعداد ۲۵ درصد از آنها عمدتا در مناطق بافت فرسوده و ۹۵ ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش نشانی را هم ندارند.

وی افزود: فاجعه ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از صدها ساختمان ناایمن دربافت فرسوده تهران گواه خوبی بر این مدعا است که به دلیل وسعت فاجعه آن را از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل کرد.

صدراعظم نوری با اشاره به اینکه زلزله شدید در تهران شبیه هیچ کدام از زلزله‌ها نظیر زلزله طبس، منجیل ، بم و ورزقان نخواهد بود و احتمالا تجربه منحصر به فردی است بیان داشت: در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شد در منطقه مرکزی به ویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم و بر اساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققین ژاپنی در سال ۲۰۰۴ در صورت بروز زلزله‌ای به طور متوسط بین یک تا دو میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: با نیم‌نگاهی به این آمار مهیب عقل سلیم حکم می‌کند که آمادگی لازم جهت مقابله با زلزله‌های احتمالی در هر سطح و جایگاهی باید وجود داشته باشد از این منظر زلزله ۲۹ آذر را می‌توان زنگ خطری تلقی کرد که باید سطح هوشیاری مقامات و مردم را افزایش دهد.

صدراعظم نوری در ادامه گفت: زلزله در ساعت ۲۳:۲۷ چهارشنبه شب رخ داد و در پهنه تهران کاملا احساس شد و متعاقب آن پس از دقایقی توسط رئیس لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک مرکز سطحی زلزله به مرکزیت محدوده ماهدشت تا اشتهارد به بزرگی ۵.۲ ریشتر گزارش شد در برخی گزارشات خارجی ۴.۹ ریشتر عنوان شده است پس از این اطلاع ‌رسانی با تشکیل ستاد مدیریت بحران کارگروه‌های مختلف مرتبط با مدیریت بحران فراخوانده شده‌اند و در پی آن هر یک از دستگاه‌های اجرایی از قبیل شهرداری وزارت نفت هلال احمر اورژانس آتش نشانی اخباری را اعلام و به نوعی اعلام حضور رسانه‌ای کردند.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: اخباری با اعلام هشدار و ناایمن بودن منازل و لزوم جای گرفتن در مراکز امن گزارش شد و با گذشت ۵ ساعت که در سایت سازمان زمین شناسی پژوهشگاه زلزله کیفیت زلزله رخ داده معلوم شده بود ولی ادامه اطلاع‌رسانی کماکان بر پایه ناایمن بودن و  حضور در فضای باز و مناطق امن هشدار داده می‌شد که پیامد آن بود که دیدیم و شنیدیم.

وی افزود: سیل صدها هزار خودرو و وسیله نقلیه به سوی جایگاه‌های عرضه بنزین و ترافیک بی‌سابقه در شرایطی که نفس تهران به خاطر آلودگی روزهای اخیر به شماره افتاده بود یکی از مشکل پس از زلزله است.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش در ادامه تذکراتی را در راستای تقویت مدیریت بحران بیان کرد در همان دقایق و ساعات اولیه هر یک از مسئولین سازمان‌های اوژانس هلال احمر و آتش نشانی خبر رسانی کردند ولی نوع خبررسانی صرفا در حیطه وظایف تخصصی شخص و یا سازمان مربوط نبود بلکه فراتر از آن در زمینه احتمال رخداد زلزله و موارد تخصصی خارج از صلاحیت سخن گفته شد که این موضوع باعث دامن زدن به شایعات و رواج مطالب غیرتخصصی و ناهنجاری خبری شد.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش با اشاره به اینکه صدا و سیما خبرهای مربوط به ساعات اولیه زلزله، شامل پناه بردن به جای امن را گزارش می‌داد بیان داشت: در پی ساعات پایان روز پنجشنبه نیز این اخبار تکرار شد لازم است خبر در هر ساعت از مراحل بحران اصلاح کامل و متناسب باشد. همچنین سخنگوی واحد برای اطلاع رسانی ستاد بحران نیز ضرورت داشت به نظر می‌رسید برخی افراد و حتی مسئولین در شبکه اجتماعی تلگرام آتش به اختیار بودند فقدان یک فرماندهی واحد که هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی را ایجاد کند بسیار محسوس بود و به نظر می‌رسد بخش  عمده‌ای از اقدامات دستگاه‌ها تنها در حد توصیه به شهروندان سپری شد و لازم است گزارش دقیقی از نوع اقدامات عملی هر یک تهیه و به شورای شهر ارائه شود.

وی افزود: در بخش واکنش اضطراری از چرخه مدیریت بحران عدم آمادگی کامل بین دستگاه‌ها محسوس بود برای مثال برخی مراکز عمومی در صورت اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران باید فضاهای خود را در اختیار شهروندان می‌گذاشتند در این راستا بسیاری از مدارس، ورزشگاه‌ها پادگان‌ها مساجد و فضاهای باز دولتی نیز می‌توانستند به شیوه مناسب‌تری به مردم خدمات ارائه دهند.

عضو شورای شهر تهران ری و تجریش در ادامه گفت: عملکرد تجهیزات سیستم هشدار سریع و اینکه شتاب‌نگارهای سازمان مدیریت بحران که هشدارها و یا تغییراتی را ثبت کرده اند اعلام نشده است و به عبارتی توان و ظرفیت مقابله با بحران از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران قابل ارزیابی نیست. هر چند که مطابق برنامه پنج ساله دوم مقرر شده تعداد ۵۰ ایستگاه شتاب نگار بر روی نقاط حساس و گسل‌های شهر تهران نصب شود با نزدیک شدن به اتمام برنامه پنج ساله دوم تاکنون تنها ۴ ایستگاه شتاب نگار آن هم بر روی گسل مشا -فشم نصب و قابل بهره‌برداری است.

وی افزود: آیا ظرفیت ارائه خدمت در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی با تعداد ۱۳۰ ایستگاه فعال که در حدود ۱۳ درصد از آنها به دلیل ناایمن بودن ساختمان در زمان زلزله از مدار خارج خواهد شود وجود دارد در شرایطی که از ۳۷۴ مخزن پیش بینی شده در نقاط امن تنها دو مخزن آب اضطراری قابل بهره‌برداری است آیا اینها نیاز آب بهداشتی برای بیش از یک و نیم میلیون نفر حادثه دیده را دارد. داستان تلخ کمبود تجهیزات وقتی نگرا‌ن‌کننده تر است که با آمار ۷۵ درصد بیمارستان فرسوده و ناایمن که قدمت آنها بیش از ۵۰ سال است، روبرو می‌شویم.

وی افزود: بنا بر پیش بینی تعداد تلفات در این خصوص شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها و کفن و دفن ۵۰۰ هزار کشته است در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمات رسانی برای ۱۵ هزار کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده سازی ۱۵ هزار قبر جدید در دستور کار است.

این عضو شورای شهر تهران، ری و تجریش در پایان گفت: چنانچه این زلزله را تجربه یک مانور عملی فرض کنیم شایسته است درس‌هایی که گرفته‌ایم از خلاها کمبودها و عدم هماهنگی‌ها و صدها اقدام دیگر را به دور از هر نگاه مغرضانه در بوته آزمون و ارزیابی قرار داده و برای رفع آن هر آنچه در توان داریم به کار گیریم.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

سیدحسین موسویان؛

ترجیح ایران؛ بلوک شرق یا غرب؟!

«در حالی که فاز نظامی بحران سوریه به پایان نزدیک می شود، سران روسیه، ایران و ترکیه در نشست تهران بر حق تعیین سرنوشت سوریه توسط مردم این کشور واز طریق انتخاباتی فراگیر، آزاد و عادلانه تاکید کردند. آنها همچنین توافق کردند تا به همکاری مشترک خود تا نابودی کامل گروههای تروریستی تعیین شده توسط سازمان ملل در سوریه همچون داعش و القاعده و جبهه النصره ادامه دهند. وقتی که بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد کشورهای عضو ائتلاف آمریکا همچون عربستان از تمام ظرفیت خود برای حذف بشار اسد استفاده کردند. لاکن همکاری مشترک روسیه و ایران برای حفظ حکومت سوریه مانع موفقیت ائتلاف آمریکا شد. با پیوستن آنکارا به محور مسکو-تهران، پیروزی اسد در جنگ شش ساله نزدیک شده است. اگر مثلث روسیه، ایران و ترکیه در مورد سوریه موفق شود، این مثلث می تواند نقش اساسی برای مدیریت بحران های دیگر منطقه ایفاء کند. روابط روسیه و ایران هیچگاه تا این حد نزدیک نبوده است. تلخ ترین دوران تاریخ معاصر ایران در ۲۰۰ سال گذشته، تصرف سرزمین‌های ایران شامل: کل قفقاز، دریای خزر ،مرو ، سمرقند ، بخارا، ایروان ، نخجوان و تاجیکستان توسط روسها در دوران پادشاهان فتحعلی‌شاه و ناصرالدین شاه است. پس از جنگ جهانی دوم نیز روسیه با تشکیل و هدایت حزب کمونیستی توده و فرقه دموکرات در آذربایجان، سعی در تجزیه ایران داشت. روابط ایران و آمریکا با دوستی آغاز شد و در مقاطعی از تاریخ گذشته، مردم ایران کشور آمریکا را خیرخواه خود تلقی میکردند. اما این روند از شصت سال پیش تغییر کرد. کودتای آمریکا و انگلیس درسال ۱۹۵۳ و ساقط کردن دولت مردمی مصدق، حمایت از تجاوز صدام به خاک ایران در سال ۱۹۸۰، ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران و کشته شدن ۲۹۰ غیرنظامی، حمایت از به کارگیری سلاح شیمایی توسط صدام علیه ایران و کشنده ترین تحریم های اقتصادی از جمله موارد لیست بلند خاطرات تلخ ایرانیها از آمریکاست. بعد از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در ایران، بنیان سیاست خارجی ایران براساس اصل "نه شرقی، نه غربی" تعریف شد تا ایران استقلال خود در روابط با قدرتهای خارجی را حفظ کند. با این وجود سیاستهای خصمانه آمریکا و بی اعتمادی کامل به آمریکا، موجب چرخش سیاست خارجی ایران به سمت شرق شده است. اخیرا رهبر عالی ایران مذاکرات هسته ای با آمریکا را اشتباه خواند. آقای ولایتی مشاور سیاست خارجی ایشان ترامپ را "غیرقابل اعتماد" و پوتین رئیس جمهور روسیه را" شجاع و منطقی" دانست. چنین وضعیتی بی دلیل نیست. چون امریکا درحالی چهل و پنج پایگاه وسیع با حدود صدوسی هزار سرباز اطراف مرزهای ایران دارد که سیاست تغییر رژیم درایران را درچهل سال گذشته در دستور کار داشته، با نقش و جایگاه منطقه ای ایران مبارزه کرده ، با اعمال سیاست تحریم در حقیقت رفاه و توسعه اقتصادی ایران را نشانه گرفته و با تمام ظرفیت با جایگاه و نقش منطقه ای ایران مبارزه کرده است. درحالی که روسیه و چین و هند هیچ کدام حضور نظامی خصمانه ...

تازه ترین اخبار