رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶
  • الخميس ۶ جماد ثاني ۱۴۳۹
  • 2018 Thursday 22 February
تهران Mostly Cloudy
١١(°C)
وزش باد ٩(mph)
فشار ٢۵.٩٧(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۵.٩٧(in)
  • یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
  • کد خبر : 45032
  • مشاهده : 33 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : گزارش تفریغ بودجه حیثیت دولت را بُرد/ دیوان محاسبات مچ بگیر مدیران است

نوبخت گفت: در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت با قرائت این گزارش بُرده شد و گفتند که فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

نوبخت، سخنگوی دولت امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به ادامه روند رسیدگی به بودجه ۹۷ بپردازد و در این میان اعتراضی به گزارش تفریغ بودجه ۹۵ کرد:

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز پس از نشست علنی نوبت صبح مجلس درباره کلیات لایحه بودجه ۹۷ با حضور در جمع خبرنگاران درباره حفظ بودجه برخی موسسات فرهنگی گفت: این که یک چنین ظرفیتی برای تخریب دولت وجود دارد ما از آن با خبر هستیم و طبیعی است، اما از این که هراس داشته باشیم خیر و اگر می ترسیدیم این بودجه را اختصاص نمی دادیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفته است که قرائت گزارش تفریغ بودجه اصلاً به عهده دیوان محاسبات در صحن مجلس نیست بیان داشت: اگر این روال غلط است باید اصلاح شود؛ این رویه باید حتماً اصلاح شود وقتی چنین آثار تخریبی داشته باشد باید اصلاح شود؛ در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که در ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی وزارت امور اقتصادی و اداری کلیه اسناد و مدارکی که حساب های دریافت و پرداخت دستگاه ها را نشان می دهد و طبق همان شرایطی که در ماده آمده به دیوان محاسبات ارایه کند و دیوان محاسبات نیز آن را دریافت کرده و با سایر اسناد منطبق و گزارشی تهیه کند و نظر خود را هم در آن گزارش به مجلس تقدیم کند که رسیدگی آن برعهده کمیسیون های مجلس است.

نوبخت گفت: به همین جهت روال این طور است که وقتی این گزارش تفریغ تهیه شد آن را تقدیم هیات رییسه می کنند و رییس دیوان محاسبات اجازه دارد که یک ساعت درباره این گزارش توضیح دهد، که که امر معقولی هم است و ضابطه ها مشخص می شود، نه اینکه که آن را قرائت کند. 

وی ادامه داد: هیات رییسه مجلس نیز این گزارش را به تعداد کمیسیون ها تقسیم می کند و هر کمیسیون نیز یک ماه فرصت دارد در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی که کمیسیون برنامه و بودجه است، ارایه دهد و این کمیسیون نیز سه ماه فرصت دارد هم گزارش کمیسیون ها را دریافت کرده و هم توضیح دستگاه های اجرایی را اخذ کند که این نکته مهمی است و باید طبق مر آیین نامه داخلی مجلس به آن توجه شود.

سخنگوی دولت گفت: در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ از سوی دیوان محاسبات مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت و دستگاه های دولتی با قرائت این گزارش برده شد و گفتند که فلان پول واریز نشد و یا فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

وی تصریح کرد: عده ای هم مترصد این هستند که از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کنند؛ آنها هم در این موج سوار شدند و موضوع پراکنده شد، بنده چقدر باید انرژی صرف کنم که نشان دهم که همه این جواب ها روشن بود، چرا از بنده سوال نکردید که پاسخ را به شما بگویم به همین جهت در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس می گوید که سه ماه بعد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش نهایی را قرائت می کند که حدودا قرائت گزارش تفریغ چهارماه زمان می برد و فرصت کافی در اختیار دستگاه های اجرایی برای ارایه توضیحات وجود دارد.

نوبخت گفت: اگر دستگاهی خطا کرده است حتماً باید به جامعه معرفی شود؛ تمام تلاش ما بر این است که بودجه کشور شفاف شود، اما این به معنی اطلاع رسانی براساس گمانه زنی نیست؛ ما داریم با این کار با حیثیت یک دولت بازی می کنیم و به دستگاه های دولتی به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می شود که اینها پول ها را به حساب عمومی واریز نکردند.

وی افزود: طوری گزارش بیان شد و نابهنگام بیان شد که این آثار سوء‌را داشت؛ اگر به مُرّ قانون برگردیم، به دقت به آن توجه شده است. معتقدم که این رویه برای قرائت گزارش تفریغ بودجه سالانه باید اصلاح شود و ما همکاری های بیشتری با دیوان محاسبات داشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: عزیزانی که در دیوان محاسبات هستند کارشناسان با تجربه ای هستد ای کاش می توانستیم مدیریت بیشتری در این کار می کردیم و معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم و چرا که این دیوان چشم نظام و مجلس و مردم است همانطور که سازمان برنامه بودجه همین نقش دیوان محاسبات را در قوه مجریه دارد.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات با کارکردهایش در دهه های گذشته خیلی فاصله گرفته است. امروز به عنوان یک مرجع مچ بگیر و پرونده ساز برای مدیران است.

نوبخت گفت: گزارش تفریغ بودجه ۹۵ و اعداد و ارقامی که از برداشت ها و پرداخت های دولت مطرح شد دستمایه رسانه های بیگانه قرار گرفت که این ظلم  به نظام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از فاصله قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۵ تا کنون این گلایه ها به دیوان محاسبات منتقل شده است، یا خیر؟ گفت: بله. هم با رییس دیوان محاسبات و هم با رییس مجلس و رییس جمهوری در این زمینه صحبت هایی داشته ام.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی؛

جنبشِ ضد استعماری

بررسی تاریخی مبارزات جنبش دانشجویی در ایران علیه دخالت و غارتگری بیگانگان: جنبشِ ضد استعماری «جنبش دانشجویی در ایران طی سالیان متمادیِ حرکت خود فراز و فرودهایی داشته است. نکته‌ی مهم در این میان توجه این جنبش به مسائل و مشکلات مردم و کشور طی برهه‌های گوناگون و نقش‌آفرینی دانشجویان در مقاطع حساس تاریخی است. یکی از مسائل مورد توجه این جنبش مقابله‌ و مبارزه‌ی آن با «استعمار» و زیاده‌خواهی قدرت‌های مستکبر غربی بوده است.پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در یادداشت زیر چند فراز تاریخی مهم مبارزات ضداستعماری جنبش دانشجویی را مورد بررسی قرار داده است.» ۱- مقدمه اگرچه دانشگاه، مؤسسه‌ای علمی - آموزشی است، اما دانشجویان همانند سایر اقشار اجتماعی علاوه بر وظیفه‌ی تخصصی خود که تحصیل و تحقیق می‌باشد، به‌عنوان عضوی از جامعه‌ی انسانی در قبال سرنوشت جامعه و مناسبات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موجود حساسیت دارند و واکنش نشان می‌دهند و به این ترتیب وارد عرصه‌ی سیاست می‌شوند. در طی سال‌های تأسیس دانشگاه در ایران تا پیروزی انقلاب اسلامی، مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی ایران شامل استعمار خارجی و وابستگی حکومت، استبداد سیاسی، نابرابری اجتماعی و بحران هویت فرهنگی بوده است. لذا همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، جنبه‌های ضد استعماری جنبش دانشجویی در ایران به‌عنوان شاخص‌ترین وجه مشترک اهداف دانشجویانِ مبارز و تشکل‌های سیاسی دانشجویی در طیف‌های مختلف چپ‌گرا، ملی‌گرا و اسلام‌گرا بوده است. سابقه‌ی تاریخی تعرضات و دخالت قدرت‌های بزرگ به‌ویژه روسیه و انگلستان در امور داخلی ایران از دوره‌ی قاجاریه و غارت منابع اقتصادی، تجزیه‌ی بخش‌هایی از سرزمین‌های ایران، اِعمال حق کاپیتولاسیون و تحقیر ملت ایران باعث شده که از همان زمان یکی از مشکلات عمده‌ی جامعه‌ی ایران، استعمار و دخالت بیگانگان تلقی شود. دخالتی که عقب‌ماندگی جامعه و وابستگی حکومت‌ها را در پی داشته که از آن جمله، روی کار آمدن رضاشاه به‌واسطه‌ی حمایت انگلستان در پی کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ بوده است. لذا در اغلب فعالیت‌ها و تجمعات دانشجویی، موضوع وابستگی حکومت رضاشاه مورد اعتراض بود. ۲- مبارزات ضد استعماری جنبش دانشجویی در دهه ۱۳۲۰ با اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰ توسط کشورهای انگلستان، اتحاد جماهیر شوروی و آمریکا در جنگ جهانی دوم به بهانه‌ی مقابله با پیشروی هیتلر، هر یک از دولت‌های اشغالگر با استفاده از ابزارهای مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی برای گسترش حوزه‌ی نفوذشان در ایران، به‌ویژه در موضوع نفت رقابت می‌کردند. مشکلات ناشی از حضور بیگانگان و جنگ منجر به ناامنی، رکود صادرات، تورم شدید، کمبود ارزاق و گسترش فقر و بیماری در کشور شده بود. در این دوران عوامل استعمار در قالب دربار، پوششی برای شاه جوان تشکیل دادند و از جانب او سخن می‌گفتند؛ دولت‌ها از ملت جدا بودند و اتکایی به مردم نداشتند. در واکنش به این مشکلات، دانشجویان چپ‌گرا و وابسته به حزب توده ضمن آنکه از بیان وابستگی به شوروی خودداری می‌کردند، عمده‌ی فعالیت خود را بر محور مبارزه با امپریالیسم و استعمار غرب و موضوع عدالت اجتماعی قرار داده بودند. از ابتدای دهه‌ی ۱۳۲۰ جمعی از دانشجویان اسلام‌گرای دانشگاه تهران که برای دفاع از هویت دینی، انجمن اسلامی دانشجویان را ...

تازه ترین اخبار