رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۵ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 16 October
تهران تا قسمتی ابری
١۶(°C)
وزش باد ٩(mph)
فشار ٢۶.٢۵(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 1-Low
رطوبت ٢۶.٢۵(in)
  • یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
  • کد خبر : 45032
  • مشاهده : 95 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : گزارش تفریغ بودجه حیثیت دولت را بُرد/ دیوان محاسبات مچ بگیر مدیران است

نوبخت گفت: در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت با قرائت این گزارش بُرده شد و گفتند که فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

نوبخت، سخنگوی دولت امروز در صحن علنی مجلس حاضر شد تا به ادامه روند رسیدگی به بودجه ۹۷ بپردازد و در این میان اعتراضی به گزارش تفریغ بودجه ۹۵ کرد:

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز پس از نشست علنی نوبت صبح مجلس درباره کلیات لایحه بودجه ۹۷ با حضور در جمع خبرنگاران درباره حفظ بودجه برخی موسسات فرهنگی گفت: این که یک چنین ظرفیتی برای تخریب دولت وجود دارد ما از آن با خبر هستیم و طبیعی است، اما از این که هراس داشته باشیم خیر و اگر می ترسیدیم این بودجه را اختصاص نمی دادیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره این که شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفته است که قرائت گزارش تفریغ بودجه اصلاً به عهده دیوان محاسبات در صحن مجلس نیست بیان داشت: اگر این روال غلط است باید اصلاح شود؛ این رویه باید حتماً اصلاح شود وقتی چنین آثار تخریبی داشته باشد باید اصلاح شود؛ در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس آمده است که در ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی وزارت امور اقتصادی و اداری کلیه اسناد و مدارکی که حساب های دریافت و پرداخت دستگاه ها را نشان می دهد و طبق همان شرایطی که در ماده آمده به دیوان محاسبات ارایه کند و دیوان محاسبات نیز آن را دریافت کرده و با سایر اسناد منطبق و گزارشی تهیه کند و نظر خود را هم در آن گزارش به مجلس تقدیم کند که رسیدگی آن برعهده کمیسیون های مجلس است.

نوبخت گفت: به همین جهت روال این طور است که وقتی این گزارش تفریغ تهیه شد آن را تقدیم هیات رییسه می کنند و رییس دیوان محاسبات اجازه دارد که یک ساعت درباره این گزارش توضیح دهد، که که امر معقولی هم است و ضابطه ها مشخص می شود، نه اینکه که آن را قرائت کند. 

وی ادامه داد: هیات رییسه مجلس نیز این گزارش را به تعداد کمیسیون ها تقسیم می کند و هر کمیسیون نیز یک ماه فرصت دارد در حوزه خود مطالب را بررسی و سپس به کمیسیون اصلی که کمیسیون برنامه و بودجه است، ارایه دهد و این کمیسیون نیز سه ماه فرصت دارد هم گزارش کمیسیون ها را دریافت کرده و هم توضیح دستگاه های اجرایی را اخذ کند که این نکته مهمی است و باید طبق مر آیین نامه داخلی مجلس به آن توجه شود.

سخنگوی دولت گفت: در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ از سوی دیوان محاسبات مطالبی مطرح شد که اگر از بنده می پرسیدند همه را شفاف می گفتیم. حیثیت دولت و دستگاه های دولتی با قرائت این گزارش برده شد و گفتند که فلان پول واریز نشد و یا فلان پول به جای دیگری واریز شده است.

وی تصریح کرد: عده ای هم مترصد این هستند که از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کنند؛ آنها هم در این موج سوار شدند و موضوع پراکنده شد، بنده چقدر باید انرژی صرف کنم که نشان دهم که همه این جواب ها روشن بود، چرا از بنده سوال نکردید که پاسخ را به شما بگویم به همین جهت در ماده ۲۲۱ آیین نامه داخلی مجلس می گوید که سه ماه بعد کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گزارش نهایی را قرائت می کند که حدودا قرائت گزارش تفریغ چهارماه زمان می برد و فرصت کافی در اختیار دستگاه های اجرایی برای ارایه توضیحات وجود دارد.

نوبخت گفت: اگر دستگاهی خطا کرده است حتماً باید به جامعه معرفی شود؛ تمام تلاش ما بر این است که بودجه کشور شفاف شود، اما این به معنی اطلاع رسانی براساس گمانه زنی نیست؛ ما داریم با این کار با حیثیت یک دولت بازی می کنیم و به دستگاه های دولتی به نوعی تشویش اذهان عمومی ایجاد می شود که اینها پول ها را به حساب عمومی واریز نکردند.

وی افزود: طوری گزارش بیان شد و نابهنگام بیان شد که این آثار سوء‌را داشت؛ اگر به مُرّ قانون برگردیم، به دقت به آن توجه شده است. معتقدم که این رویه برای قرائت گزارش تفریغ بودجه سالانه باید اصلاح شود و ما همکاری های بیشتری با دیوان محاسبات داشته باشیم.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: عزیزانی که در دیوان محاسبات هستند کارشناسان با تجربه ای هستد ای کاش می توانستیم مدیریت بیشتری در این کار می کردیم و معتقدیم باید دیوان محاسبات را تقویت کنیم و چرا که این دیوان چشم نظام و مجلس و مردم است همانطور که سازمان برنامه بودجه همین نقش دیوان محاسبات را در قوه مجریه دارد.

وی اضافه کرد: دیوان محاسبات با کارکردهایش در دهه های گذشته خیلی فاصله گرفته است. امروز به عنوان یک مرجع مچ بگیر و پرونده ساز برای مدیران است.

نوبخت گفت: گزارش تفریغ بودجه ۹۵ و اعداد و ارقامی که از برداشت ها و پرداخت های دولت مطرح شد دستمایه رسانه های بیگانه قرار گرفت که این ظلم  به نظام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از فاصله قرائت گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۵ تا کنون این گلایه ها به دیوان محاسبات منتقل شده است، یا خیر؟ گفت: بله. هم با رییس دیوان محاسبات و هم با رییس مجلس و رییس جمهوری در این زمینه صحبت هایی داشته ام.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

وطن امروز؛

چرا باید نگران نظام بانکی باشیم؟

رهبر انقلاب در جلسه اخیر خود با سران قوا بار دیگر درباره بانک‌ها ابراز نگرانی فرمودند و حل مشکلات بانکی را جزو اولویت‌های کاری برشمردند. اما چرا وضعیت بانک‌ها از نظر رهبر انقلاب نگران‌کننده است. همانگونه که بارها در خبرها و مقالات مختلف به آن اشاره شده است، می‌دانیم که مشکل حجم نقدینگی کشور به‌عنوان خطرناک‌ترین معضل اقتصادی کشور مطرح است. حجم نقدینگی که در انتهای سال‌96 از میزان تولید ناخالص کشور سبقت گرفت بر اساس برآوردهای بانک مرکزی اول امسال از 1600هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد.  این بدین معناست که روزانه در حدود هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. براساس آمار رسمی بانک مرکزی حدود 85‌درصد از این نقدینگی به صورت سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت در اختیار بانک‌های کشور است  بانک‌ها با اعطای سود بالا 15‌درصد به این سپرده‌ها بیشترین سهم را در تولید نقدینگی کشور بر عهده دارند اما نکته تاسفبارتر این است که بررسی ترازنامه بانک‌ها در سال‌96 حاکی از ضرر و زیان بانک‌ها تا چهارهزار میلیارد تومان است. یعنی د‌رحالی‌که بانک در پایان سال مالی دارای سود منفی است اما برای حفظ سهم خود در بازار و جذب مشتری نسبت به اعطای سود به سپرده‌ها اقدام می‌کند. این امر باعث می‌شود ‌اولاً در‌حالی‌که بانک نتوانسته از طریق اعطای تسهیلات به بخش تولید در آمد لازم را کسب کند اقدام به خلق پول در قالب اعطای سود سپرده‌ها می‌نماید و این مبلغ را از طریق استقراض از بانک مرکزی ‌یا سایر راه‌هایی که در خلق پول موثر هستند اقدام می‌کند. یعنی بدون اینکه در کشور تولید انجام شود یا ارزش افزوده‌ای تحقق یابد از طریق خلق پول بدون پشتوانه سود سپرده‌های بانکی تامین می‌شود. ثانیاً بر اساس نظام بانکی دون ربا سود اعطایی به سپرده‌ها علی‌الحساب است و بانک موظف است در پایان سال بر اساس ترازنامه خود میزان سود نهایی را بین سپرده‌گذاران تقسیم کند اما ترازنامه بانک‌ها حاکی از آن است که به‌رغم سود خالص منفی بانک‌ها سود علی‌الحساب به‌عنوا‌ن سود قطعی سپرده‌ها منظور می‌شود. ثالثاً بانک‌ها در مقابل ضرر سال جاری ‌یا ضررهای انباشته سال قبل مجبورند منابع خود را به سمت بازارهای کاذب دلار ‌یا سکه و مسکن سوق دهند و از طرق افزایش شوک‌گونه مسکن طلا ارز و مواردی از این قبیل به جبران بخشی از ضرر و زیان خود اقدام کنند. بنابراین نظام فعلی بانکی کشور که از دایره قانون بانکداری اسلامی پا را فراتر گذاشته است نه تنها در تولید نقدینگی و خلق پول بیشترین سهم را دارد بلکه برای جبران ضررهای سالانه خود مجبور به ورود به بازارهای کاذب است و این امر مخاطرات سنگینی را برای اقتصاد کشور می‌تواند در پی داشته باشد. می‌توان اذعان نمود که نگرانی رهبر انقلاب از نظام بانکی نگرانی بجایی است و از سویی دیگر می‌توان به جرات گفت که مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن چنین وضعیتی عدم رعایت اصول بانکداری اسلامی و عدم وجود نظارت نظام مند در سیستم بانکی کشور بوده است. همان چیزی که بسیاری از مراجع تقلید طی سال‌های ...

تازه ترین اخبار