رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷
  • الخميس ۹ رمضان ۱۴۳۹
  • 2018 Thursday 24 May
تهران Mostly Cloudy
٢٢(°C)
وزش باد ٧(mph)
فشار ٢۶.٠٨(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 1-Low
رطوبت ٢۶.٠٨(in)
  • یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱
  • کد خبر : 45070
  • مشاهده : 64 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : همیشه مشکوک بودن به پژوهشگران و اساتید حرفی نادرست است
روحانی در سی‌ویکمین جشنواره خوارزمی:

همیشه مشکوک بودن به پژوهشگران و اساتید حرفی نادرست است

رییس جمهور با اشاره به اینکه عده‌ای تلاش می‌کردند که علم را به سنتی و جدید تقسیم کنند گفت: اشتباه است که بخواهیم ریشه هر علمی را در آیه و روایات پیدا کنیم.

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری صبح شنبه در سی ویکمین جشنواره خوارزمی با بیان اینکه ایران کشوری است که در دو مقطع تاریخی در علم  و تمدن بشری نقش بسیار ارزنده ایفا کرده است، اظهار کرد: ایران، در دو مقطع پیش و بعد اسلام نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است. پیش از اسلام ایرانیان با تلاش صاحبنظران، اندیشمندان، هنرمندان، معماران و عالمانی که در آن دوره حضور داشتند، تمدنی درخور رقابت با تمدن های آن زمان مانند یونان، مصر و چین داشت.  ایران در آن دوران به عنوان کشوری بزرگ دارای سخن، تز، گفتار و مراکز علمی و دانشوری بود.

وی با اشاره به تمدن ایران پس از ورود اسلام، افزود: اسلام آیینی است که پیروان خود را به علم و دانش نه تنها دعوت کرده، بلکه تنها وحی خود را از خواندن آغاز کرده است. اسلام آیینی است که در دورانی که با سواد بودن امتیاز نبود، به علم و دانش متکی بود. در آن دوران اسلام به پیروان خود آموخت که علم را از هر کجا بیاموزد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه علم، دانش و هنر مرز نمی شناسد، خاطرنشان کرد: برخی در دوره ای می خواستند علوم بورژایی و سوسیالیستی ایجاد کنند، اما موفق نشدند، چراکه علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی شود.

روحانی گفت: امروز ما در کشور خود جناح بندی داریم ،اما نمی توان گفت که علم ریاضی اصولگرایان یا علم ریاضی اصلاح طلبان، چراکه علم حد و مرزی را نمی شناسد و جبر، ریاضی و الگوریتم در همه جا یکی است.

وی با اشاره به انجام تلاش هایی برای دسته بندی علوم مختلف در کشور خاطرنشان کرد: عده ای در کشور ما سال ها تلاش کردند تا فیزیک، شیمی و ریاضی را اسلامی کنند اما مقصود این افراد چیست. در این زمینه تاکنون پول ها و زمان های زیادی صرف شده است.

رییس جمهور افزود: برخی فکر می‌کنند که باید علوم را با عنوان علومی که با دین ارتباط دارد یا علومی که ضد دین هستند، تقسیم کرد. حتی برخی بر این باورند بودند که باید علوم را به علوم سنتی و علوم جدید تقسیم کنیم، این افراد علوم جدید را نمی پذیرفتند و معتقد بودند که به دانشگاه نیازی ندارند و هرآنچه که نیاز دارند از حوزه تامین می شود. این افراد حتی پزشکی مبتنی بر داروهای شیمیایی را نیز قبول نداشتند و تاکیدشان بر طب سنتی بود اما امروز دیگر این تفکر در جامعه ما طرفداری ندارد.

روحانی با بیان اینکه عده ای می خواستند ثابت کنند که همه علوم ریشه در اسلام دارد، خاطرنشان کرد: عده ای به دنبال آن بودند تا هر علمی که پیدا می شد یک آیه و روایات می آوردند و می گفتند که ریشه این علم در اسلام است. این در حالی است که این سخن صحیح نیست و خود پیامبر نیز می فرمودند که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد.

رییس جمهور با انتقاد از انجام برخی تقسیم بندی ها در علوم مختلف اظهار کرد: متاسفانه تقسیم بندی ها و تلاش هایی داشته ایم که موثر و مفید نبوده است. در این زمینه اینکه بگوییم علم شیمی از قرآن شروع شده یا اینگونه نبوده،  نه بر عظمت دین افزوده می شود و نه از آن کم می شود؛ چراکه دین گستره بلندی برای هدایت انسان در مسیر درستکاری  دارد و همه علوم در ذیل تفکر بلند تعریف می شود.

روحانی با بیان اینکه میان آنهایی که به دنبال علم و تفکر اسلامی هستند و آنهایی که به دنبال علم بر مبنای تفکر مادی هستند یک تفاوت وجود دارد، ادامه داد: علم بر مبنای تفکر مادی به معنای ابزار و وسیله ای برای سلطه جویی و استعمارگری است. در این زمینه در دنیای امروز طراحی و برنامه ریزی هایی از سوی مراکز علمی انجام می شود که هدف همه آنها سلطه گری است.

وی با تاکید بر اینکه علم زیاد و دانایی موجب قدرتمندترشدن می‌شود، اظهارکرد: این تفکر که علم برای سلطه گری بر دیگران است و ما به دنبال علم و دانشی باشیم که دیگران را استثمار و استعمار کنیم و به آنها مسلط شویم و ایده یا فرهنگ خود را بر آنها تحمیل کنیم از باب هدف، علمی اسلامی نیست.  علم اسلامی علمی است که در خدمت انسان باشد و دارای اهدافی نظیر ساخت دنیا و روابط صحیح میان انسان و کمک به بشریت و دور کردن غم و درد و رنج از ایمان باشد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه تقسیم بندی هایی که پس از انقلاب در جامعه ما رخ داد خیلی دقیق نیستند، گفت: به نظر من تفاوت علم اسلامی و علم غیراسلامی به ویژه در علوم انسانی تنها در اهداف آنها است وگرنه علوم هر دو یکی است.

روحانی با بیان اینکه پس ازانقلاب اسلامی مرحله سوم تمدن در کشور ما آغاز شده است، خاطرنشان کرد: در این مرحله می توانیم بازنده یک تمدن بزرگ باشیم یا خدای ناکرده نباشیم؛ این موضوع بستگی به برنامه ریزی دقیق و کار و تلاش فوق العاده ما دارد.

وی با تاکید بر اینکه خدا توانایی تمدن سازی و پرورش تمدن را به مردم ایران داده است، ادامه داد: ایران در منطقه اولین کشوری است که دموکراسی را آفرید. حدود بیش از ۱۱۰ سال قبل  و در سایه مشروطه انتخابات ما برگزار شد. همچنین ایران در ساخت یک حکومت مردم سالاری دینی نیز پیشتاز بوده است.

رییس جمهور تاکید کرد: در دوره ۴۰ ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه علم و دانش حتما پیشرفت های خوبی داشته ایم. در این زمینه در بخش توسعه اسلامی یک گام جلوتر از دوران پیش از انقلاب هستیم. امروز حدود ۴ میلیون نفر دانشجو و ۱۲ میلیون نفر دانش آموخته دانشگاهی در کشور وجود دارند و دانشجویان و دانشگاهیان ما نه تنها در مسائل علمی، بلکه در مسائل سیاسی و سرنوشت ساز نیز در کشور تاثیرگذار هستند. دانشگاه از اوایل نهضت اسلامی در کنار حوزه ها بوده و نقشی اساسی در سرنوشت جامعه داشته و دارد.

روحانی با اشاره به قرار گرفتن ایران در جایگاه شانزدهم، رشد علمی در دنیا گفت: پیشرفت در بحث فناوری های علمی قابل ملاحظه است و می تواند در سطوح  رقابت با کشورهای صنعتی در برخی رشته ها نیز برسد. در زمینه های فناوری های برتر، سلول های بنیادین، بیوتکنولوژیک، نانو، آی سی تی، علوم فضایی و هسته ای پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته‌ایم.

وی با تاکید بر لزوم آزادی در پژوهش علم و دانشگاه، اظهار کرد: اگر می خواهیم علم و دانش ما پیشرفت کند، باید محیط های علمی مان برای پژوهش محیطی آرام باشد و اساتید باید در محیطی آزادانه نظرات علمی خود را مطرح کنند.

رییس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه دانشگاه جایی نیست که اساتید بخواهند وارد مسائل سیاسی بشوند، بلکه محل بحث طرح موضوعات سیاسی در احزاب است، خاطرنشان کرد: اساتید باید در علوم مختلف از جمله حقوق و علوم سیاسی هرآنچه که نظرانشان است و به آن رسیده اند را آزادانه بیان کنند. در این زمینه اگر این اساتید ذره ای خود را سانسور کردند معلوم می شود که ما مشکلاتی داریم.

روحانی با بیان اینکه خدای متعال به ایرانیان استعداد و انگیزه داد است، ادامه داد: استعداد و انگیزه مناسب در جوانان ما وجود دارد و وزارتخانه های مربوطه، دولت و سایر قوا باید دست به دست هم بدهند تا محیطی مناسب در دانشگاه ها ایجاد شود؛ اگر اینچنین شد، پیشرفت ما می تواند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود، بر لزوم همکاری و تعامل علمی با کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت: باید در رشته های مختلف علم و دانش با دنیا تعامل کنیم و این حرف نادرست است که ما به اساتید، پژوهشگران و جوانان خود همیشه مشکوک باشیم. اساتید، پژوهشگران و دانشگاهیان همگی افرادی هستند که به کشور خود علاقه دارند.

رییس جمهور تصریح کرد: سخت گیری های بی جا باید کنار برود تا تعامل با دنیا صورت بگیرد، اگر تعامل خوب با دنیا و مراکز تحقیقاتی داشته باشیم و پروژه های مشترکی تعریف کنیم، می توانیم سریع تر به نتایج موردنظر خود دست یابیم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود در مراسم اختتامیه سی ویکمین جشنواره بین المللی خوارزمی بر لزوم توجه به مشکلات روز و همچنین مرز علم و دانش در تحقیقات و پژوهش های اساتید و دانشجویان در کشور تاکید کرد و گفت: امروز کشور با مشکلاتی نظیر آلودگی هوا، ریزگردها، زلزله و همچنین ترافیک خیابان ها مواجه است. این مشکلات همگی قابل حل هستند و برای حل آن باید دست به دست هم بدهیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی نظیر آلودگی هوا و ترافیک مشکل تنها ایران نیست، بلکه کشورهای دیگر نیز با این مشکل روبه رو هستند، افزود: برای حل مشکل آلودگی هوا در دولت دوازدهم تصمیمات مهمی اتخاذ شده، همچنین در بودجه امسال نیز تبصره هایی نیز برای کاهش آلودگی هوا تصویب شده است؛ گام های خوبی را در این زمینه آغاز کرده ایم و پژوهشگران و اساتید دانشگاهی باید برای حل مشکل به کمک دولت بیایند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: هر طرح و پژوهشی بتواند میزان آلودگی هوا را کم کند و با ریزگردها و گرد و خاک مبارزه بهتری داشته باشد و با توجه به موضوع خشکسالی در کشور کمک هایی در زمینه آب به دولت بکند، در اولویت دولت قرار خواهد داشت.

روحانی با بیان اینکه  دانشگاه ها باید به سمت کارآفرینی حرکت کنند تصریح کرد: تاکنون می گفتیم که دانشگاه ها باید پژوهش محور باشند. این موضوع همچنان مورد توجه است و دانشگاه ها باید خلاقیت و ابداع را ایجاد کنند اما امروز شرایط به گونه ای است که باید این تعبیر را تغییر دهیم؛ دانشگاه های ما به خاطر مشکلاتی که در زمینه بیکاری در جامعه وجود دارد باید کارآفرین باشند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مسوول اجرایی کشور اگر تصمیم گیری در این زمینه را به من واگذار کنند به دانشگاهی امتیاز خواهم داد که همه فارغ التحصیلان آن بعد از دو سال بیکار نباشند. اگر فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از ۴ سال همچنان بیکار بودند، معلوم است که اشکالی در کار وجود دارد. به نظر من سازمان برنامه و بودجه در سال های آینده باید بر مبنای میزان کارآفرینی به دانشگاه ها بودجه بدهد.

رییس جمهوری صنعتی شدن محصولات را به عنوان یکی از معیارهای پژوهاش های پژوهشگران جهت حل مشکل بیکاری در جامعه عنوان کرد و گفت: پژوهش های دانشگاهی باید به تجاری و صنعتی شدن و در نهایت تصرف بازار منتهی شود.

روحانی در پایان با بیان اینکه این تحولات در دانشگاه ها نیازمند برنامه ریزی، تجدیدنظر در برنامه ها، کنکور و نحوه جذب دانشجو و نیازمند آمایش سرزمینی است، اظهار کرد: باید بر مبنای زمینه های موجود علم و دانش و همچنین استعداد و محیط مناسبی که امروز در جامعه به وجود آمده، استفاده کنیم. من مطمئن هستم که با انجام این اقدامات و همکاری با یکدیگر و تلاش در این زمینه، آینده بهتری برای علم و دانش کشور رقم خواهد خورد.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

مهدی فضائلی؛

مراقب پروژه تعلیق باشیم!

مهدی فضائلی کارشناس رسانه در یادداشتی با عنوان مراقب پروژه تعلیق باشیم! نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به "برجام " ماجرای عبرت انگیزی است و اگر عبرت های آن مغفول بماند خسارت به توان دو خواهد بود! بی اعتمادی به دشمن،دقت نظر بالا و با وسواس در تنظیم متن های تعهدآور،پرهیز از عجله در توافقاتی از این قبیل،پیش بینی ضمانت های محکم برای اجرای تعهدات طرف مقابل،دل نبستن به راه حل های بیرونی،ضرورت تمرکز بر توان و ظرفیت داخلی و لزوم توجه به حرف منتقدان دلسوز و کارشناس از جمله درس ها و عبرت های برجام است که بارها مطرح شده است و البته همچنان جای پرداختن دارد. یکی دیگر از این عبرت ها، سناریوی دشمن برای عملیات روانی و درگیر کردن مستمر افکار عمومی ما با این موضوع و بهره برداری های متعدد و متنوع از این درگیری ذهنی است. طرح اتهام واهی انحراف در برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح اتمی که تقریبا" شانزده سال از آن می گذرد،از ابتدا یک پیوست عملیات روانی داشت که درگیر کردن ذهن مسئولان کشور از مسائل اساسی به سمت یک سناریوی ساختگی و طولانی مدت و بازداشتن از اولویت ها از محورهای آن بود.اما پس از چندی این عملیات از سطح مسئولان کشور به کل مردم تعمیم پیدا کرد و موجب شد ذهن آحاد مردم درگیر این اتهام بی پایه و اساس شود. سناریوهای کشدار و طولانی، برای فعال نگه داشتن ذهن مخاطب و ترغیب و تهیبج وی برای پیگیری قسمت های بعدی، از تکنیک تعلیق یا سوسپانس استفاده میکنند؛ این تکنیک که آمیخته ای از ترس و امید با پایانی نامطمئن است،در برجام نیز به نحو موثری مورد استفاده دشمن قرار گرفت! عنصر تعلیق با هدف فرصت سوزی از ملت ایران و درگیر نگه داشتن ذهن و روان مردم و مسئولان، قبل،حین و بعد از برجام به اجرا گذاشته شده است. تعیین مهلت هایی متناوب برای تصمیم گیری(تمدید یا عدم تمدید تحریم ها) رئیس جمهور امریکا و رفت و برگشت ها بین کاخ سفید و کنگره آمریکا، بکارگیری همین تکنیک تعلیق است که منجر به بلا تکلیف نگه داشتن بسیاری تصمیمات حتی در حوزه های مختلف بخش خصوصی ،بی ثبات نگه داشتن بازار،تحریک بازار ارز و طلا و...شده است. مدتی است دوباره 22 اردیبهشت بعنوان زمان تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای ماندن یا نماندن در برجام برجسته شده است.اظهار نظر و رفت و آمد مقامات اروپایی نیز برای گرم کردن فضا و واقعی نمایاندن نگرانی از خروج آمریکا هر روز در صدر اخبار ایران و جهان است و همه اینها در ذیل پروژه تعلیق! تصور کنید امروز 22 اردیبهشت است و آمریکا از برجام خارج شده،چه اتفاقی خواهد افتاد؟! آمریکا پس از برجام چه امتیازی به ایران داد تا با خروجش آن امتیاز صلب شود؟ برجامی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی آورده اش برای ایران «تقریبا"هیچ» بوده و به گفته دکتر ظریف «نه تنها روح بلکه جسمش از سوی ترامپ(آمریکا) نقض شده است»، خروج آمریکا از آن چه زیان قابل توجهی می ...

تازه ترین اخبار