رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 61 خبر


  • دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۰ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Monday 19 November
تهران لطیف
١١(°C)
وزش باد آرام
فشار ٢۶.١٣(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.١٣(in)

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: خروپف علامت بیماری تنفسی حین خواب است و احتمال بروز سکته های قلبی و مغزی را به شدت افزایش می دهد.

 خسرو صادق نیت افزود: فردی که خروپف می‌کند، با خطر تنگ شدن راه تنفسی مواجه و تنفس او حین خواب قطع می‌شود، اکسیژن رسانی به ارگان‌های حیاتی بدن افت می‌کند و به این ترتیب در معرض خطر سکته قلبی و مغزی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خروپف در مردان و افرادی که چاق هستند، شایعتر است، ادامه داد: در ۸۰ درصد موارد فرد متوجه خروپف خود نمی‌شود؛ از این رو، اطرافیان باید آن را یک بیماری تنفسی تلقی کنند و به دنبال درمان بیمار باشند.

صادق نیت افزود: خواب یک ضرورت است و بیداری بیش از حد، خواب طبیعی را مختل می‌کند. افراد باید از هفت تا ۹ ساعت، خواب داشته باشند.

وی با بیان اینکه نیاز خواب افراد متفاوت است، اظهار داشت: در دوره کهنسالی کیفیت خواب کاهش می‌یابد به طوری که افراد از ۶۵ سالگی دچار کیفیت پایین خواب می‌شوند و به طورکلی یک سوم افراد جامعه سابقه بی خوابی را در طول عمر خود تجربه می‌کنند.

صادق نیت با بیان اینکه ۱۰ درصد مردم جامعه مبتلا به بی خوابی هستند، افزود: بی خوابی می‌تواند روی فعالیت‌های روزمره افراد تاثیر بگذارد، احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش تمرکز و افزایش خطا از عوارض بی خوابی است.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: افرادی که بی خوابی دارند، خودسرانه و بدون اجازه پزشک میزان مصرف دارو‌های خود را افزایش می‌دهند در حالی که باید به دنبال درمان بی خوابی باشند.

وی افزود: مصرف بی رویه دارو باعث بیماری‌های قلبی، عروقی، ریوی، اعصاب و روان می‌شود و فرد را مضطرب و افسرده می‌کند.

به گفته صادق نیت، توجه و رعایت اصول بهداشت خواب توسط افراد شامل اینکه در یک ساعت معینی بخوابند، در معرض نور کم قرار بگیرند، فعالیت‌های هیجانی و بدنی را کاهش دهند و از خوردن چای، قهوه، کاکائو و مصرف سیگار قبل از خواب بپرهیزند و محل آرام باشد، بسیار مهم است.

وی افزود: راه رفتن در خواب، کابوس‌های شبانه و خواب آلودگی طی روز نیز از اختلالات خواب به شمارمی روند و امروزه با روش‌های علمی و پیشرفته این اختلالات قابل تشخیص و درمان است.

صادق نیت خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۶ سال است که رشته فلوشیب طب خواب در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و بیماری و اختلالات خواب را به طور تخصصی می‌توان تشخیص داد و درمان کرد.

ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

مسعود پیرهادی/رسالت؛

او خواهد آمد یا آمده است؟

وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأرضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ اراده ما بر این است که بر مستضعفان روی زمین منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثین زمین قرار دهیم، و حکومت آنها را در زمین پابرجا بسازیم. قلب مؤمنین به این امر، روشن و مطمئن است؛ چرا که قادر مطلق در آیه ای دیگر فرموده: «إنّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَیْئاً أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» همانا فرمان اوست که هرگاه چیزی را اراده کند که باشد، پس آن چیز خواهد بود و محقق خواهد شد. ما نیز هرگاه شرایط را سخت و پیچیده دیدیم یا حداقل در نزدیکی ظهور، تردید کردیم باید به اراده خدا و توان تحقق آن، بیندیشیم تا دلمان قرص شود. مثال خداوند متعال برای این منت و نعمت سنگین، غلبه مستضعفین بر مستکبرین بوده و چه چیز بالاتر از اینکه موسی علی نبینا و آله و علیه السلام در آن شرایط اختناقی که فرعون ترتیب داده بود اینگونه طومار فرعون را بپیچد؟ جوی که موسی (علیه السلام) در آن پرورش یافت، جو علو و استیلای ظاهری فرعون و تفرقه میان مردم و استضعاف بنی اسرائیل بود؛ استضعافی که روز به روز شدیدتر می شد. خدا اراده کرد که همان مستضعفین پیشوا شوند تا دیگران به ایشان اقتدا کنند. شیخ طوسی گوید: عده ای از اصحاب ما چنین روایت کرده اند که این آیه در شأن مهدی موعود امام قائم علیه‌السلام نازل گردیده است که خداوند منت نهاده پس از استضعاف، ایشان را امام روی زمین گرداند و وارث چیزهایی بنماید که در دست ستمکاران بوده است. از آغاز امامت مهدی موعود تا به امروز، عالمیان، منتظر تحقق این اراده هستند اما نکته اینجاست که علاوه بر فاعلیت فاعل و اراده‌ اراده کننده که پیشتر گفتیم، قابلیت قابلین هم شرط است. اینکه کدام امت، اهلیت و شایستگی درک ظهور امام عصر را داشته باشند، مؤمنین را در اعصار گذشته در خوف و رجا نگه داشته است. ذکر چند نکته به بهانه آغاز امامت حضرت صاحب الزمان (عج) خالی از لطف نیست؛ اول اینکه مگر نه این است که من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه؟ حال کدامیک از ما می تواند ادعا کند که آنچنان که شایسته است به امام زمان معرفت پیدا کرده است؟ اگر کسی هست که حبذا و خرما و طوبی له و اگر نیست بشارت باد بر او مرگ جاهلی! نکته دوم که شاید برطرف کننده خطر نکته اول باشد این است که باید نوع نگاه به مسئله حضور و ظهور اصلاح شود. باید مثالی بزنم تا فرق دو نوع نگاه، مشخص شود. نگاه اول، اینگونه است که «او خواهد آمد» و قریب به اتفاق، این نگاه، جاری و ساری است. اما این نگاه، تبعات دارد و مهمترین آنها، آسوده خاطری است؛ چرا که منتظر می گوید، خب حالا که حضرت نیامدند، قرار است بیایند پس فرصت هست پس آهسته هم حرکت کنم قبل از او می رسم و نگرانی وجود ندارد، پس به آب ...

تازه ترین اخبار