رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۶ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 17 October
تهران لطیف
٢٠(°C)
وزش باد ٩(mph)
فشار ٢۶.١٨(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۶.١٨(in)

خودروسازان در قالب طرح‌های متفاوتی سعی در فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان دارند، اما نه تنها این طرح ها دردی از بازار خودرو دوا نکرد بلکه تحویل طولانی مدت خودرو به مشتریان بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است.

تفاوت فروش محصولات ایران خودرو و سایپا در چیست؟

در طول چند ماه اخیر بازار خودرو با افزایش قیمت قابل توجهی روبه رو است که کاهش حجم تولید و عرضه خودرو هم بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است به نحوی که  قیمت ها تحت تأثیر این موضوعات و افزایش نرخ ارز روند صعودی را طی و قرار بر توقف هم ندارد. در این شرایط خودروسازان با این وعده که تأمین قطعات خودروها را به موقع انجام و افزایش عرضه را به بازار انجام خواهند داد در قالب طرح های متفاوتی سعی در فروش خودرو و جلب رضایت مشتریان می‌کنند. اما نه تنها این طرح ها دردی از بازار خودرو دوا نکرد بلکه تحویل طولانی مدت خودرو به مشتریان بر بلاتکلیفی این بازار اضافه کرده است.

در نیمه شهریورماه امسال سایپا در قالب طرحی برای پاسخ به نیاز مردم اقدام به فروش خودرو آنهم با تحویل از آبان ۹۷ تا مرداد ۹۸ کرد. این شرکت در این طرح پیش فروش، خودروهای پراید ۱۳۱، پراید ۱۳۲، پراید وانت (سایپا ۱۵۱)، تیبا بنزینی، تیبا ۲ هاچ بک، ساینا، وانت نیسان تک سوز و وانت نیسان دوگانه سوز را با سود مشارکت ۱۵ درصدی به مشتریان فروخت. البته از همان ساعت نخست آغاز این طرح فروش که ۱۰ صبح ۱۴ شهریور ماه بود ۱ میلیون و ۸۸۸ هزار نفر­متقاضی ثبت نام خرید خودرو­ بودند­ که تنها ۵۰هزار خودرو در این  طرح قابل پیش فروش بود.

شرایط ثبت نام شرکت سایپا که در نیمه شهریورماه امسال اجرایی شد به شرح زیر بود:

  • ثبت نام تنها به صورت اینترنتی از طریق سایت فروش سایپا انجام می‌شود .
  • قرارداد فاقد حق صلح است .
  • هر فرد با کد ملی خود تنها مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودرو است.
  • مشتریانی که در ۱۸ ماه اخیر اقدام به ثبت نام خودرو کرده باشند، در این بخشنامه مجاز به ثبت نام نیستند.
  • مابقی قیمت خودرو به نرخ روز کارخانه محاسبه می‌شود.
  • سود مشارکت و سود انصراف به ترتیب ۱۵ و ۱۲ درصد تعیین شده است.

علاوه براین طرح فروش، ایران خودرو هم اخیراً اعلام کرده برای پاسخگویی به بازار قرار است ۴۰ هزار خودرو را پیش فروش کند. هر چند قرار بود این طرح بنا به اعلام مدیرعامل ایران خودرو این هفته اجرایی شود اما هماهنگی های فروش فعلاً برای هفته آینده شده است.

در این طرح فروش ایران خودرو علاوه بر شروط سایپا مواردی دیگری هم برای محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی‌ها و یا افراد فاقد خودرو اعلام کرده تا شاید خریداران در این مرحله موفق به ثبت نام شوند. البته هنوز مشخص نیست تحویل این خودروها در چه تاریخی و  با چه قیمتی خواهد بود اما در مجموع امروز بازار خودرو با کمبود عرضه روبه رو است که رفع این موضوع نیازمند عرضه سریع خودرو به بازار است.

 شرایط فروش ویژه ایران خودرو برای «خودرو اولی‌ها» به شرح زیر است:

  • محدود نمودن ثبت نام برای خودرو اولی ها
  • افراد فاقد خودرو با اعتماد به مشتریان و تکمیل فرم خود اظهاری
  • داشتن گواهینامه
  • عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت نام بصورت خود اظهاری
  • عدم امکان ثبت‌نام مشتریان اخیر سایپا در این طرح پیش فروش
  • انتخاب نمایندگی توسط مشتریان بعد از ثبت نام
  • انتشار لیست مشتریانی که موفق به ثبت نام شده اند
  • پیش فروش خودرو طی ۵ روز و بر اساس کد ملی مشتریان

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

وطن امروز؛

چرا باید نگران نظام بانکی باشیم؟

رهبر انقلاب در جلسه اخیر خود با سران قوا بار دیگر درباره بانک‌ها ابراز نگرانی فرمودند و حل مشکلات بانکی را جزو اولویت‌های کاری برشمردند. اما چرا وضعیت بانک‌ها از نظر رهبر انقلاب نگران‌کننده است. همانگونه که بارها در خبرها و مقالات مختلف به آن اشاره شده است، می‌دانیم که مشکل حجم نقدینگی کشور به‌عنوان خطرناک‌ترین معضل اقتصادی کشور مطرح است. حجم نقدینگی که در انتهای سال‌96 از میزان تولید ناخالص کشور سبقت گرفت بر اساس برآوردهای بانک مرکزی اول امسال از 1600هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد.  این بدین معناست که روزانه در حدود هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. براساس آمار رسمی بانک مرکزی حدود 85‌درصد از این نقدینگی به صورت سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت در اختیار بانک‌های کشور است  بانک‌ها با اعطای سود بالا 15‌درصد به این سپرده‌ها بیشترین سهم را در تولید نقدینگی کشور بر عهده دارند اما نکته تاسفبارتر این است که بررسی ترازنامه بانک‌ها در سال‌96 حاکی از ضرر و زیان بانک‌ها تا چهارهزار میلیارد تومان است. یعنی د‌رحالی‌که بانک در پایان سال مالی دارای سود منفی است اما برای حفظ سهم خود در بازار و جذب مشتری نسبت به اعطای سود به سپرده‌ها اقدام می‌کند. این امر باعث می‌شود ‌اولاً در‌حالی‌که بانک نتوانسته از طریق اعطای تسهیلات به بخش تولید در آمد لازم را کسب کند اقدام به خلق پول در قالب اعطای سود سپرده‌ها می‌نماید و این مبلغ را از طریق استقراض از بانک مرکزی ‌یا سایر راه‌هایی که در خلق پول موثر هستند اقدام می‌کند. یعنی بدون اینکه در کشور تولید انجام شود یا ارزش افزوده‌ای تحقق یابد از طریق خلق پول بدون پشتوانه سود سپرده‌های بانکی تامین می‌شود. ثانیاً بر اساس نظام بانکی دون ربا سود اعطایی به سپرده‌ها علی‌الحساب است و بانک موظف است در پایان سال بر اساس ترازنامه خود میزان سود نهایی را بین سپرده‌گذاران تقسیم کند اما ترازنامه بانک‌ها حاکی از آن است که به‌رغم سود خالص منفی بانک‌ها سود علی‌الحساب به‌عنوا‌ن سود قطعی سپرده‌ها منظور می‌شود. ثالثاً بانک‌ها در مقابل ضرر سال جاری ‌یا ضررهای انباشته سال قبل مجبورند منابع خود را به سمت بازارهای کاذب دلار ‌یا سکه و مسکن سوق دهند و از طرق افزایش شوک‌گونه مسکن طلا ارز و مواردی از این قبیل به جبران بخشی از ضرر و زیان خود اقدام کنند. بنابراین نظام فعلی بانکی کشور که از دایره قانون بانکداری اسلامی پا را فراتر گذاشته است نه تنها در تولید نقدینگی و خلق پول بیشترین سهم را دارد بلکه برای جبران ضررهای سالانه خود مجبور به ورود به بازارهای کاذب است و این امر مخاطرات سنگینی را برای اقتصاد کشور می‌تواند در پی داشته باشد. می‌توان اذعان نمود که نگرانی رهبر انقلاب از نظام بانکی نگرانی بجایی است و از سویی دیگر می‌توان به جرات گفت که مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن چنین وضعیتی عدم رعایت اصول بانکداری اسلامی و عدم وجود نظارت نظام مند در سیستم بانکی کشور بوده است. همان چیزی که بسیاری از مراجع تقلید طی سال‌های ...

تازه ترین اخبار