رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 6 خبر


  • یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷
  • الأحد ۷ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Sunday 16 December
تهران Haze
١٢(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢۶.٢۵(in)
محدوده دید ٣.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۶.٢۵(in)

قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

 آزادراه جدید تهران پردیس برای ساکنان شهر جدید پردیس که اکثرا به خاطر توان مالی پایین مجبور به مهاجرت از پایتخت شده اند، تقریبا بلا استفاده است. اگر بخواهید مرتب از این ازادراه‌ تردد کنید باید روزی  ۹ هزار تومان به گیت‌های ورودی به شهر بپردازید.
آزادراهی که زمان رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کرده و امنیت مسافران را افزایش داده، برای نیازمندان واقعی به این راه، سودی ندارد. سید حسین میرشفیع معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها درباره قیمت بالای عوارض این آزادراه به پول نیوز می‌گوید: قیمت‌گذاری آزادراه‌ها بر اساس هزینه‌صرف شده در خود آن‌هاست و بسته به متولی آن توسط بخش خصوصی یا وزارت راه تعیین می‌شود.
سرمایه‌گذار آزاد راه باید جوری برنامه بچیند که در یک بازه زمانی مشخص نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند. این دوره زمانی نباید از ۱۰، ۱۵ سال تجاوز کند.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد:‌ آزادراه پردیس به خاطر موقعیت جغرافیای خاصی که در آن قرار دارد، هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر آزادراه‌ها برای آن صرف شده است. برای این آزادراه که در موقعیت کوهستانی قرار دارد، چندین کیلومتر تونل احداث شده و قیمت تمام شده آن را بالاتر برده است.

به گفته میرشفیع،‌ این قیمت گذاری پیشنهاد سرمایه‌‌گذار بوده که در ادامه توسط وزارت راه کارشناسی می‌شود و در نهایت به تصویب می‌رسد.

میرشفیع می‌افزاید: البته گران بودن عوارض این آزادراه خود محل بحث است. قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌های کشور ادامه می‌دهد: ما هم قبول داریم که ممکن است پرداخت روزی ۹ هزار تومان برای کسانی که تردد روزانه دارند، مشکل باشد. به هر صورت، کسانی که به هر علتی توان پرداخت عوارض آزادراه جدید تهران پردیس را ندارند می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند و این آزادراه صرفا یک گزینه انتخابی به شمار می‌رود.

او می‌گوید: فراموش نکنید که ما باید برای سرمایه‌گذار رغبت ایجاد کنیم و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در غیر این صورت هیچ سرمایه‌گذاری سراغ پروژه‌های اینچنینی نمی‌آید. چرا که هم دردسر بیشتری دارند هم سودآوری پایین‌تری.

در پایان این مقام مسئول اشاره می‌کند که: نکته دیگر این است که به محض یکپارچه شدن سیستم پرداخت عوارض و به تبع آن الکترونیکی شدن آن، می‌توانیم امکانی برای کسانی که تردد روزانه دارند در نظر بگیریم و تخفیف خوبی برای آن‌ها قائل شویم.  گفتنی است الکترونیک شدن پرداخت عوارض یک سود همگانی دارد. در این راستا،‌ بنا داریم که گل گیت‌ها را جمع کنیم و هزینه‌های لازم را از کارت مخصوص ترددکنندگان کسر کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

ابراهیم کارخانه‌ای/کیهان؛

زوایای پیدا و پنهان برجام اروپایی

۱-در شرایطی که فشارهای اقتصادی همه‌جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران در قالب برنامه‌ریزی هدفمند و از قبل طراحی شده و با هدف تسلط بر ابعاد قدرتی جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمن اعمال گردیده است، چرا برنامه‌ریزی جامع و قدرتمندی علیه این اقدامات نه اینکه طراحی و عملیاتی نمی‌گردد، بلکه در مواردی تلاش می‌شود با بازی در زمین دشمن، زمینه‌سازی لازم نیز برای اجرای خواسته‌های شوم دشمن در فضای فکری جامعه فراهم گردد!؟ مگر نه این است که در میدان جنگ می‌بایست در برابر دشمن غدار قدرتمندانه ایستادگی و مقاومت کرد و برای دفع تهاجم دشمن سلسله عملیاتهای پی‌درپی طراحی و اجرایی نمود، پس چرا در میدان جنگ تحمیلی اقتصادی، نه اینکه علیه دشمن اقدام متقابل و قاطعی صورت نمی‌گیرد بلکه با تن دادن به فریب خطرناک و برنامه‌ریزی شده دشمن در پذیرش FATF که به زعم آنان در جهت تنگ‌تر شدن حلقه محاصره در راستای نیل به هدف نهایی آنها صورت می‌گیرد؛ صدای دشمن از درون جبهه سیاسی خودی شنیده می‌شود! ۲- در حالی که اروپا تاکنون علی‌رغم مشکلات داخلی حتی یک قدم از مواضع اصلی خود علیه جمهوری اسلامی ایران کوتاه نیامده و به نحوی فریبکارانه از اجرای بخش اعظم تعهدات خود در رابطه با مبادلات مالی بانکی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران نیز طفره رفته است؛ آیا وقت کشی سیاسی اروپا به بهانه تأسیس کانال مالی مبهم (SPV)، نیرنگی برای تقلیل و فرار اروپا از اجرای کامل تعهدات برجامی آنها نیست!؟ آیا جمهوری اسلامی ایران می‌بایست علاوه‌بر تحمل خسارت سنگین خروج آمریکا از برجام، خسارت بی‌کفایتی و آمریکا هراسی اروپا را نیز در اجرای تعهداتش بپردازد؟! بدون شک مماشات دستگاه سیاسی و عدم قاطعیت در برابر وقت کشی سیاسی اروپا جز مهلت برای فتنه‌انگیزی علیه جمهوری اسلامی ایران نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت. ۳- اگر قرار بود جمهوری اسلامی ایران مشکلات خود را با کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های زورمدارانه آمریکا و اروپا حل و فصل نماید، امروز اثری از اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی ایران در معادلات سیاسی منطقه‌ای و جهانی دیده نمی‌شد. اگر صدام در جنگ منطقه‌ای به خاک ایران چشم دوخته بود امروز آمریکا و اروپا به قدرت موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران که عامل ثبات، پایداری و موجودیت ایران اسلامی است چشم طمع دوخته‌اند و در سیاستی گام به گام به زعم خود خلع قدرت جمهوری اسلامی ایران را پیگیری می‌کنند. بدون شک کوتاه آمدن در برابر چنین فریبکاری سیاسی کمتر از کوتاه آمدن در برابر خواسته‌های دشمن درجنگ تحمیلی نیست!؟ چرا که مگر جز این است که گردانندگان جنگ تحمیلی ۸ ساله، کسانی هستند که اکثرا امروز در پشت میز مذاکره در برابر قدرت بالنده جمهوری اسلامی ایران قد علم کرده‌اند و این بار در قاموس جنگ اقتصادی همان اهداف شوم شکست خورده خود را پیگیری می‌کنند!؟ ۴- در حالی که دشمن در صدد است به خیال خام خود، با ادامه سیاست فریبکارانه مذاکره، لبخند و خدعه و با راهبرد فشار و مهار و تکرار سناریوی فریب برجام، جمهوری اسلامی ایران را وادار به ...

تازه ترین اخبار