رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۶ صفر ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 17 October
تهران لطیف
٢٠(°C)
وزش باد ٩(mph)
فشار ٢۶.١٨(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۶.١٨(in)

قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

 آزادراه جدید تهران پردیس برای ساکنان شهر جدید پردیس که اکثرا به خاطر توان مالی پایین مجبور به مهاجرت از پایتخت شده اند، تقریبا بلا استفاده است. اگر بخواهید مرتب از این ازادراه‌ تردد کنید باید روزی  ۹ هزار تومان به گیت‌های ورودی به شهر بپردازید.
آزادراهی که زمان رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کرده و امنیت مسافران را افزایش داده، برای نیازمندان واقعی به این راه، سودی ندارد. سید حسین میرشفیع معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها درباره قیمت بالای عوارض این آزادراه به پول نیوز می‌گوید: قیمت‌گذاری آزادراه‌ها بر اساس هزینه‌صرف شده در خود آن‌هاست و بسته به متولی آن توسط بخش خصوصی یا وزارت راه تعیین می‌شود.
سرمایه‌گذار آزاد راه باید جوری برنامه بچیند که در یک بازه زمانی مشخص نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند. این دوره زمانی نباید از ۱۰، ۱۵ سال تجاوز کند.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد:‌ آزادراه پردیس به خاطر موقعیت جغرافیای خاصی که در آن قرار دارد، هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر آزادراه‌ها برای آن صرف شده است. برای این آزادراه که در موقعیت کوهستانی قرار دارد، چندین کیلومتر تونل احداث شده و قیمت تمام شده آن را بالاتر برده است.

به گفته میرشفیع،‌ این قیمت گذاری پیشنهاد سرمایه‌‌گذار بوده که در ادامه توسط وزارت راه کارشناسی می‌شود و در نهایت به تصویب می‌رسد.

میرشفیع می‌افزاید: البته گران بودن عوارض این آزادراه خود محل بحث است. قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌های کشور ادامه می‌دهد: ما هم قبول داریم که ممکن است پرداخت روزی ۹ هزار تومان برای کسانی که تردد روزانه دارند، مشکل باشد. به هر صورت، کسانی که به هر علتی توان پرداخت عوارض آزادراه جدید تهران پردیس را ندارند می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند و این آزادراه صرفا یک گزینه انتخابی به شمار می‌رود.

او می‌گوید: فراموش نکنید که ما باید برای سرمایه‌گذار رغبت ایجاد کنیم و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در غیر این صورت هیچ سرمایه‌گذاری سراغ پروژه‌های اینچنینی نمی‌آید. چرا که هم دردسر بیشتری دارند هم سودآوری پایین‌تری.

در پایان این مقام مسئول اشاره می‌کند که: نکته دیگر این است که به محض یکپارچه شدن سیستم پرداخت عوارض و به تبع آن الکترونیکی شدن آن، می‌توانیم امکانی برای کسانی که تردد روزانه دارند در نظر بگیریم و تخفیف خوبی برای آن‌ها قائل شویم.  گفتنی است الکترونیک شدن پرداخت عوارض یک سود همگانی دارد. در این راستا،‌ بنا داریم که گل گیت‌ها را جمع کنیم و هزینه‌های لازم را از کارت مخصوص ترددکنندگان کسر کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

وطن امروز؛

چرا باید نگران نظام بانکی باشیم؟

رهبر انقلاب در جلسه اخیر خود با سران قوا بار دیگر درباره بانک‌ها ابراز نگرانی فرمودند و حل مشکلات بانکی را جزو اولویت‌های کاری برشمردند. اما چرا وضعیت بانک‌ها از نظر رهبر انقلاب نگران‌کننده است. همانگونه که بارها در خبرها و مقالات مختلف به آن اشاره شده است، می‌دانیم که مشکل حجم نقدینگی کشور به‌عنوان خطرناک‌ترین معضل اقتصادی کشور مطرح است. حجم نقدینگی که در انتهای سال‌96 از میزان تولید ناخالص کشور سبقت گرفت بر اساس برآوردهای بانک مرکزی اول امسال از 1600هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد.  این بدین معناست که روزانه در حدود هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزوده می‌شود. براساس آمار رسمی بانک مرکزی حدود 85‌درصد از این نقدینگی به صورت سپرده‌های کوتاه مدت و بلند مدت در اختیار بانک‌های کشور است  بانک‌ها با اعطای سود بالا 15‌درصد به این سپرده‌ها بیشترین سهم را در تولید نقدینگی کشور بر عهده دارند اما نکته تاسفبارتر این است که بررسی ترازنامه بانک‌ها در سال‌96 حاکی از ضرر و زیان بانک‌ها تا چهارهزار میلیارد تومان است. یعنی د‌رحالی‌که بانک در پایان سال مالی دارای سود منفی است اما برای حفظ سهم خود در بازار و جذب مشتری نسبت به اعطای سود به سپرده‌ها اقدام می‌کند. این امر باعث می‌شود ‌اولاً در‌حالی‌که بانک نتوانسته از طریق اعطای تسهیلات به بخش تولید در آمد لازم را کسب کند اقدام به خلق پول در قالب اعطای سود سپرده‌ها می‌نماید و این مبلغ را از طریق استقراض از بانک مرکزی ‌یا سایر راه‌هایی که در خلق پول موثر هستند اقدام می‌کند. یعنی بدون اینکه در کشور تولید انجام شود یا ارزش افزوده‌ای تحقق یابد از طریق خلق پول بدون پشتوانه سود سپرده‌های بانکی تامین می‌شود. ثانیاً بر اساس نظام بانکی دون ربا سود اعطایی به سپرده‌ها علی‌الحساب است و بانک موظف است در پایان سال بر اساس ترازنامه خود میزان سود نهایی را بین سپرده‌گذاران تقسیم کند اما ترازنامه بانک‌ها حاکی از آن است که به‌رغم سود خالص منفی بانک‌ها سود علی‌الحساب به‌عنوا‌ن سود قطعی سپرده‌ها منظور می‌شود. ثالثاً بانک‌ها در مقابل ضرر سال جاری ‌یا ضررهای انباشته سال قبل مجبورند منابع خود را به سمت بازارهای کاذب دلار ‌یا سکه و مسکن سوق دهند و از طرق افزایش شوک‌گونه مسکن طلا ارز و مواردی از این قبیل به جبران بخشی از ضرر و زیان خود اقدام کنند. بنابراین نظام فعلی بانکی کشور که از دایره قانون بانکداری اسلامی پا را فراتر گذاشته است نه تنها در تولید نقدینگی و خلق پول بیشترین سهم را دارد بلکه برای جبران ضررهای سالانه خود مجبور به ورود به بازارهای کاذب است و این امر مخاطرات سنگینی را برای اقتصاد کشور می‌تواند در پی داشته باشد. می‌توان اذعان نمود که نگرانی رهبر انقلاب از نظام بانکی نگرانی بجایی است و از سویی دیگر می‌توان به جرات گفت که مهم‌ترین عامل در به وجود آمدن چنین وضعیتی عدم رعایت اصول بانکداری اسلامی و عدم وجود نظارت نظام مند در سیستم بانکی کشور بوده است. همان چیزی که بسیاری از مراجع تقلید طی سال‌های ...

تازه ترین اخبار