رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 30 خبر


  • دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۲ جماد ثاني ۱۴۴۰
  • 2019 Monday 18 February
تهران لطیف
١٠(°C)
وزش باد ٩(mph)
فشار ٢۵.٨٢(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 2-Low
رطوبت ٢۵.٨٢(in)

قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

 آزادراه جدید تهران پردیس برای ساکنان شهر جدید پردیس که اکثرا به خاطر توان مالی پایین مجبور به مهاجرت از پایتخت شده اند، تقریبا بلا استفاده است. اگر بخواهید مرتب از این ازادراه‌ تردد کنید باید روزی  ۹ هزار تومان به گیت‌های ورودی به شهر بپردازید.
آزادراهی که زمان رسیدن به مقصد را کوتاه‌تر کرده و امنیت مسافران را افزایش داده، برای نیازمندان واقعی به این راه، سودی ندارد. سید حسین میرشفیع معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌ها درباره قیمت بالای عوارض این آزادراه به پول نیوز می‌گوید: قیمت‌گذاری آزادراه‌ها بر اساس هزینه‌صرف شده در خود آن‌هاست و بسته به متولی آن توسط بخش خصوصی یا وزارت راه تعیین می‌شود.
سرمایه‌گذار آزاد راه باید جوری برنامه بچیند که در یک بازه زمانی مشخص نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کند. این دوره زمانی نباید از ۱۰، ۱۵ سال تجاوز کند.

این مقام مسئول ادامه می‌دهد:‌ آزادراه پردیس به خاطر موقعیت جغرافیای خاصی که در آن قرار دارد، هزینه‌های بیشتری نسبت به سایر آزادراه‌ها برای آن صرف شده است. برای این آزادراه که در موقعیت کوهستانی قرار دارد، چندین کیلومتر تونل احداث شده و قیمت تمام شده آن را بالاتر برده است.

به گفته میرشفیع،‌ این قیمت گذاری پیشنهاد سرمایه‌‌گذار بوده که در ادامه توسط وزارت راه کارشناسی می‌شود و در نهایت به تصویب می‌رسد.

میرشفیع می‌افزاید: البته گران بودن عوارض این آزادراه خود محل بحث است. قیمت عوارض این آزادراه با یک پاکت چیبس یا پفک برابری می‌کند. در حالی که در زمان استفاده کنندگان صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌شود و امنیت آن‌ها هم چندین برابر نسبت به جاده قدیم، تامین می‌شود.

معاون ساخت وتوسعه آزادراه‌های کشور ادامه می‌دهد: ما هم قبول داریم که ممکن است پرداخت روزی ۹ هزار تومان برای کسانی که تردد روزانه دارند، مشکل باشد. به هر صورت، کسانی که به هر علتی توان پرداخت عوارض آزادراه جدید تهران پردیس را ندارند می‌توانند از جاده قدیم تردد کنند و این آزادراه صرفا یک گزینه انتخابی به شمار می‌رود.

او می‌گوید: فراموش نکنید که ما باید برای سرمایه‌گذار رغبت ایجاد کنیم و فضا را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. در غیر این صورت هیچ سرمایه‌گذاری سراغ پروژه‌های اینچنینی نمی‌آید. چرا که هم دردسر بیشتری دارند هم سودآوری پایین‌تری.

در پایان این مقام مسئول اشاره می‌کند که: نکته دیگر این است که به محض یکپارچه شدن سیستم پرداخت عوارض و به تبع آن الکترونیکی شدن آن، می‌توانیم امکانی برای کسانی که تردد روزانه دارند در نظر بگیریم و تخفیف خوبی برای آن‌ها قائل شویم.  گفتنی است الکترونیک شدن پرداخت عوارض یک سود همگانی دارد. در این راستا،‌ بنا داریم که گل گیت‌ها را جمع کنیم و هزینه‌های لازم را از کارت مخصوص ترددکنندگان کسر کنیم.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

جرج سوروس؛

اتحادیه اروپا مانند شوروی فرو می‌پاشد

رویداد‌های کم سابقه در اروپا، از صعود احزاب راستگرا گرفته تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آینده این اتحادیه را به حدی در خطر قرار داده که برخی متفکران غربی درباره بروز آشفتگی در اتحادیه اروپا و دچار شدن آن به سرنوشت شوروی هشدار می‌دهند. جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی-مجارستانی، که به شدت از جوامع باز حمایت می‌کند، مدتی است از افزایش تهدیدات برای اینگونه جوامع سخن می‌گوید. رئیس بنیاد‌های جامعه باز، اخیرا چند یادداشت در این زمینه نوشته و از احتمال افول جوامع باز، خصوصا در اروپا، هشدار داده است. او در جدیدترین یادداشت خود، که در وبگاه «پراجکت سیندیکیت» منتشر شده، از اروپا خواست که بیدار شود و در برابر تهدیدات دشمنانش از ارزش‌های خود دفاع کند. «اروپا ناخواسته به سمت نیستی گام برمی‌دارد و مردم اروپا باید، قبل از اینکه بسیار دیر شود، بیدار شوند. اگر بیدار نشوند، اتحادیه اروپا به سرنوشت شوروی در سال ۱۹۹۱ مبتلا خواهد شد. ظاهرا نه رهبران و نه شهروندان عادی ما نمی‌فهمند که ما در حال تجربه یک لحظه انقلابی هستیم و طیف احتمالات بسیار گسترده است و لذا نتیجه نهایی به شدت مبهم است. اغلب ما گمان می‌کنیم که آینده کم‌وبیش شبیه حال خواهد بود. اما ضرورتا اینگونه نیست. در عمر طولانی و پرماجرایم، من بسیاری از دوره‌ها را دیده‌ام که آن‌ها را بی‌تعادلی رادیکال می‌نامم. امروز ما در چنین مرحله‌ای زندگی می‌کنیم.» سوروس ادامه داد: «مرحله تغییر بعدی، انتخابات پارلمان اروپا در می ۲۰۱۹ خواهد بود. متاسفانه، نیرو‌های ضداروپایی در انتخابات، از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. از جمله: سیستم تحزب کهنه که در اکثر کشور‌های اروپایی نفوذ دارد، امکان‌ناپدیری عملی برای تغییر معاهدات و فقدان ابزار‌های قانونی برای منضبط کردن کشور‌های عضو که اصولی را زیرپا می‌گذارند که اتحادیه اروپا بر اساس آن‌ها تاسیس شده است. اتحادیه اروپا می‌تواند قوانین خود را بر کشور‌های متقاضی اعمال کند، اما فاقد ظرفیت کافی برای وادار کردن کشور‌های عضو به پایبندی است.» به نوشته این میلیاردر، سیستم تحزب کهنه مانع کسانی می‌شود که می‌خواهند ارزش‌هایی را حفظ کنند که اتحادیه اروپا بر اساس آن‌ها تاسیس شده است. این سیستم در مقابل، به کسانی که می‌خواهند آن ارزش‌ها را با ارزش‌های به شدت متفاوت عوض کنند، کمک می‌کند. سیسم تحزب کشور‌های فردی، شکاف‌هایی را منعکس می‌کند که در قرن‌های نوزدهم و بیستم اهمیت داشتند. مثل نزاع میان سرمایه‌دار و کارگر. اما شکافی که امروز بیشترین اهمیت را دارد، شکاف میان نیرو‌های هوادار و ضد اتحادیه اروپا است. کشور مسلط در اتحادیه اروپا، آلمان است و ائتلاف سیاسی مسلط در آلمان –میان اتحادیه دمکراتیک مسیحی (CDU) و اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) مستقر در باواریا – ناپایدار شده است. این ائتلاف تا زمانی کارآمد بود که هیچ حزب راستگرای مهمی در کنار CSU در باواریا وجود نداشت. با صعود حزب افراطی «جایگزین برای آلمان» (AfD) وضعیت تغییر کرد. در انتخابات سپتامبر گذشته آلمان، نتایج CSU در شش دهه گذشته، بدترین نتایج بود و AfD توانست برای نخستین ...

تازه ترین اخبار