رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۱۶ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Wednesday 23 January
تهران Haze
٨(°C)
وزش باد ٧(mph)
فشار ٢۶.٠٨(in)
محدوده دید ١.٠(mi)
اشعه فرابنفش 3-Moderate
رطوبت ٢۶.٠٨(in)

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که افزایش نرخ سود سپرده ها د سال ۱۳۹۶ اشتباه بود گفت: اگرچه این تصمیم برای یک بازه زمانی کوتاه مدت بود ولی بدبختانه امروز به یک روند در نظام بانکی تبدیل شده است.

محمدرضا پورابراهیمی افزود: سال گذشته تصمیم غیر کارشناسی که در حوزهسیاست های پولی از طرف بانک مرکزی انجام گرفت ضمن ضربه به نظام بانکی کشور موجب بهم ریختگی قواعد مرتبط با بحث نرخ سپرده ها و نرخ تسهیلات بانکی شد.

وی ادامه داد: این قواعد هم در شورای پول و اعتبار مصوب و هم مدنظر مجلس و دولت بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: هدف بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده های بانکی در هفته های پایانی سال گذشته این بود که بتواند جذب نقدینگی از سمت بازار ارز که دچار التهاب بود به سمت بازار پول هدایت کند اما متاسفانه آثار منفی تصمیم مدنظر در بخش های مختلف برجا ماند.

وی افزود: اگرچه این تصمیم برای یک بازه زمانی کوتاه مدت بود ولی بدبختانه امروز به یک روند در نظام بانکی تبدیل شده است.

پورابراهیمی بیان داشت: هرچند بانک مرکزی پس از اعمال تصمیم مدنظر اعلام کرد که بانک ها باید به نرخ های قبلی برگردند نه تنها این امکان فراهم نشد بلکه در عمل نظام بانکی با چالش های جدی مواجه گردید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی هزینه سنگینی بر نظام بانکی تحمیل کرد.

وی ادامه داد: سپرده های کوتاه مدت با نرخ های پائین با تصمیم اشتباه بانک مرکزی به سپرده های بلند مدت تبدیل و این بحث روی نرخ تامین مالی خود مجموعه نظام بانکی اثر منفی گذاشت و در عمل بانک ها را به سمت تشدید رقابت جهت جذب منابع با یکدیگر و افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی هدایت کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

حسین شریعتمداری/کیهان؛

اینجا که واتیکان نیست!

۱- «انگار ما اختیاری از آسمان داریم که می‌توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، نه اینطور نیست، چنین چیزی وجود ندارد. اینطور نیست که ما اختیار داشته باشیم. خداوند به پیغمبرش می‌گوید: «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ، تو وکیل مردم نیستی، تو چکار به کار مردم داری؟ «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ»؛ تو باید پیام برسانی، حالا مردم یا گوش می‌کنند و هدایت می‌شوند یا گوش نمی‌دهند… مردم باید انتخاب کنند، اگر انتخاب نکنند که دین نمی‌شود، با تحمیل که نمی‌شود دین درست کرد. «لا اکراه فی‌الدین». اساس دین باید با فهم و درک و پذیرش باشد. بقیه مسائل هم همینطور است». این، بخشی از سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم در جمع مدیران وزارت ارتباطات است که سخن حق و بایسته‌ای است چرا که دین یک باور قلبی است و باور قلبی افراد را نمی‌توان با توسل به زور تغییر داد. اما این نکته که بدیهی نیز هست از مسئولیت مسئولان در قبال دین مردم نمی‌کاهد چرا که ابلاغ دین در آیه شریفه «وَمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» تنها ابلاغ زبانی و بیان مبانی دینی نیست بلکه مقابله با موانعی که از فهم دین و رسیدن پیام اسلام به مردم جلوگیری می‌کند نیز بخشی از همان ابلاغ دین است. جناب رئیس‌جمهور یک شخصیت روحانی است و به یقین می‌دانند که آیات قرآن را باید در ضرب با آیات دیگر تفسیر کرد. مثلاً در آیه شریفه «یدالله فوق ایدیهم… دست خدا بالای دست آنهاست» نمی‌توان «ید» را به معنای «دست» گرفت! زیرا خداوند تبارک و تعالی منزه از جسم و ماده است. «ید» هم به معنای دست است و هم به معنای «قدرت» و در آیه مورد اشاره معنای قدرت مورد نظر بوده است چرا که در آیه دیگری می‌فرماید «لیس کمثله شیء… هیچ چیز مانند او-خدا- نیست». حال اگر مفهوم آیه شریفه «وما علینا الا البلاغ» و یا «وَ ما أَنْتَ عَلَیْهِمْ بِوَکِیلٍ» رها کردن امور به حال خود باشد! ضمن آنکه با سیره رسول خدا (ص) و ائمه هدی (ع) در تناقض آشکار است، با آیات فراوان دیگر قرآن نیز مغایرت و تضاد جدی دارد و این در حالی است که به مصداق «‫وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلافاً کَثِیراً… ‬اگر (قرآن) از جانب غیر خدا بود در آن اختلافی بسیار می‌یافتند».‫ در قرآن اختلاف و تناقضی نیست بنابراین، چنانچه منظور جناب روحانی از استناد به آیات یاد شده، رفع مسئولیت از دولت و مسئولان باشد، با عرض پوزش باید گفت برداشت و تفسیر ناصواب و خطایی داشته‌اند! به عنوان مثال: ‬‬‬ در آیه‌ای که زینت‌بخش آرم سپاه پاسداران نیز هست، آمده است؛ «‬وَأَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم… هر چه نیرو در توان دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان]، آماده سازید! و (همچنین) اسب‌های ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید». بدیهی است که این آیه شریفه با آیه «و َمَا عَلَیْنَا إِلَّا الْبَلَاغُ» مغایرتی ندارد ...

تازه ترین اخبار