رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الإثنين ۱۶ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Monday 22 April
اوقات شرعی

۴۶ ماه پس از وعده ساخت ۱۸ ماهه پل خط‌‌آهن شلمچه -بصره از سوی آخوندی وزیر مستعفی راه و شهرسازی، وزیر تازه وارد وزارت راه از تهیه طرح اولیه ساخت این پل خبر داده است.

پل خط‌آهن شلمچه-بصره؛ از وعده سرخرمن آخوندی تا تهیه طرح اولیه ساخت

 ۱۰ دیماه سال ۹۳ وزیر مستعفی راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهمنامه با وزیر حمل‌ونقل عراق گفته بود: در زمینه همکاری‌های ریلی مقرر شد عملیات اتصال شبکه راه‌آهن ایران و عراق از طریق مسیر شلمچه- بصره و همچنین از طریق مرز خسروی هرچه سریعتر عملیاتی شود.

وی با بیان  این‌که برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره احداث پل ۷۰۰ متری مد نظر است، افزود: بر اساس توافق‌های پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد. دولت عراق درخواست دارد که این پل به نحوی اجرا شود که امکان عبور کشتی‌ها‌ از زیر آن باشد. قاعدتا برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال کرد که با این کار هزینه‌های اجرای پل گران‌تر می‌شود.

آخوندی با بیان این‌که طرف عراقی پذیرفت که هزینه اضافی این طرح از سوی دولت عراق پرداخت شود و ما نیز هرچه سریعتر اجرای آن را انجام دهیم، تصریح کرد: بلافاصله عملیات اجرایی پل شروع می‌شود تا آرزوی دیرینه مردم دو کشور به زودی تحقق یابد.

بیشتر بخوانید

وزیر سابق راه و شهرسازی همچنین گفته بود: در تقسیم کار برای اجرای این پروژه مقرر شد که اجرای خط آهن عراق تا مرز این کشور بر عهده کشور عراق و احداث پل با ایران باشد. این پل که طولی معادل ۷۰۰ متر دارد، متحرک است و با تکنولوژی بالا و کار فنی بزرگ و پیچیده احداث خواهد شد. برآورد شده که ساخت این پل حداقل ۱۸ ماه به طول بینجامد که در این حالت احتمال افتتاح آن تا اربعین سال آینده (سال ۹۴) کم است.

حال پس از گذشت بیش از ۳ سال و ۱۰ ماه، وزیر تازه وارد راه و شهرسازی تهیه طرح اولیه ساخت این پل خبر داده و گفته است: برای ساخت این پل بر روی اروند رایزنی‌های لازم با دولت عراق صورت گرفته است. اسلامی از سفر قریب‌الوقوع خود به خرمشهر برای بررسی وضعیت ساخت پل مذکور خبر داده و افزود: شرایط میدانی و محلی آغاز عملیات ساخت این پل مورد ارزیابی دقیق قرار می‌گیرد.

وی نیز مانند وزیر مستعفی راه و شهرسازی اعلام کرده که هزینه‌های این پل به صورت مشترک توسط ایران و عراق تامین خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

روزنامه ایران؛

تریبون رسمی و مسئولیت نقد

تردیدی نیست که جامعه ایران دچار مشکلات گوناگونی است. برخی از این مشکلات عام و فراگیر است، به‌طوری که کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز درگیر آنها هستند، هرچند ابعاد درگیری با مشکلات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. برخی از مشکلات نیز خاص ایران یا کشورهای معدودی است. بنابراین هدف هیچکس نباید پوشاندن مشکلات و خطاها باشد. ولی آیا این امر بدان معناست که صبح تا شب خودمان را درگیر این مشکلات کنیم و امکان دیدن بخش‌های پر لیوان را از خود سلب کنیم؟ شاید از مخالفان انقلاب و کشور و براندازان انتظار این رفتار باشد که مثل مگس فقط روی زخم‌ها بنشینند و از آن ارتزاق کنند. این رفتار آنان غیر طبیعی نیست، ولی انتظار می‌رود که صاحبان تریبون‌های رسمی در عین حال که به مشکلات جامعه می‌پردازند و درست هم هست، البته مشروط بر اینکه منصفانه اظهار نمایند، ولی در عین حال باید نقاط مثبت و روشن جامعه را نیز فراموش نکنند و آنها را هم ببینند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب درباره انعکاس اقدامات مثبت بارها تأکید کرده‌اند، خوب چه کسی باید این وظیفه را انجام دهند؟ فقط که دولت نباید از اقدامات خود تعریف و تمجید کند. بلکه این وظیفه کسانی است که از تریبون‌های رسمی انتقاد می‌کنند، باید در کنار انتقادات، نقاط قوت و برجسته را نیز بیان کنند. تا تعبیر بدی از آن تریبون نشود. نمونه روشن آن خط آهن قزوین به رشت است که یکی دیگر از مراکز استان‌های کشور که از استان‌های مهم است را به شبکه ریلی کشور وصل کرده است. نه فقط این خط که در طول دوره این دولت، رکورد احداث خطوط ریلی شکسته شده و به میانگین سالانه ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. مگر نه اینکه یکی از سیاست‌های کلان و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه افزایش خطوط ریلی و بالا رفتن سهم راه‌آهن در حمل و نقل مسافر و بار است؟ و مگر نه اینکه این همه تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت بالا داریم و مگر نه اینکه در دولت‌های قبلی، بویژه در دولت اصول‌گرا، توجهی اندکی به این صنعت شد در حالی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران را داشتند، پس چرا باید مهم‌ترین مسأله تریبون رسمی نماز جمعه به گوشت نخوردن بخشی از مردم خلاصه شود؟ چرا افتتاح پروژه‌های بزرگ عسلویه یا موارد مشابه در این تریبون‌ها دیده نمی‌شود؟ فقط در سال گذشته و امسال مراکز استان‌های، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شده‌اند. موضوعی که همواره برای مردم این استان‌ها در حد آرزوهای چند ده ساله تلقی می‌شد، اکنون محقق شده است. چرا تریبون نماز جمعه در این موارد ساکت است؟ مسأله فقط این نیست. اگر تاریخ این تریبون‌ها نشان می‌داد که آنان همواره بر نارسایی‌ها و انتقادات تأکید داشته‌اند و هیچ‌گاه نقاط مثبت و نیمه پر لیوان را ندیده‌اند، باز هم می‌پذیرفتیم، هرچند این کار نادرست است که از اموال عمومی استفاده شود و علیه یک بخش ...

جدیدترین خبرها