رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 54 خبر


  • سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
  • الثلاثاء ۱۳ جماد ثاني ۱۴۴۰
  • 2019 Tuesday 19 February
تهران لطیف
٣(°C)
وزش باد ١٢(mph)
فشار ٢۵.٩٠(in)
محدوده دید ۶.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۵.٩٠(in)

یک پژوهش تازه نشان می‌دهد «وزنه زدن» به میزان کمتر از یک ساعت در هفته خطر حمله قلبی را ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد اما ادامه این فعالیت بیش از یک ساعت فایده خاصی نخواهد داشت.

به نقل از ساینس دیلی یک پژوهش تازه در دانشگاه دولتی آیووا نشان داده وزنه زدن به مدت کمتر از یک ساعت در هفته خطر حمله قلبی را به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

پژوهشگران تأکید کرده‌اند گذراندن زمان بیش از یک ساعت در این فعالیت فواید خاصی را بروز نداده است.

دی سی لی استادیار حرکت‌شناسی این دانشگاه می‌گوید: مردم ممکن است تصور کنند باید زمان زیادی را در باشگاه‌ها به وزنه‌زدن بپردازند اما دو ست پرس سینه که کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد می‌تواند کاملاً مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

نتایج این پژوهش که از اولین تحقیقات درباره رابطه میان ورزش قدرتی و بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود فوایدی را برای تمرین‌های قدرتی مستقل از دویدن، پیاده‌روی یا ورزش‌های هوازی نشان داده است. به عبارت دیگر نیازی نیست به دستورالعمل‌های فعالیت حرکتی هوازی برای کاهش خطر حمله قلبی پایبند باشید و وزنه‌زدن به تنهایی کافی است.

لی و همکارانش داده‌های مربوط به حدود ۱۳ هزار فرد بالغ را در این مطالعه تحلیل کرده‌ و سه خروجی مربوط به سلامت را اندازه گرفته‌اند. رویدادهای قلبی عروقی همچون حمله قلبی و سکته که به مرگ منجر نشده باشد؛ همه گونه رویدادهای قلبی عروقی که شامل موارد مرگ و میر هم باشد؛ و سرانجام همه موارد مرگ و میر.

لی تصریح می‌کند که ورزش قدرتی خطر هر سه مورد را کاهش می‌دهد.

برخلاف فعالیت‌های هوازی، ورزش قدرتی برای برنامه‌ریزی در زندگی روزمره چندان ساده نیست. به گفته لی مردم می‌توانند با کمی پیاده‌روی بیشتر یا استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار فعالیت هوازی‌شان را بیشتر کنند اما فعالیت‌های طبیعی کمی شامل وزنه زدن می‌شود. همچنین برخلاف تردمیل که بسیاری از افراد در خانه به آن دسترسی دارند اغلب افراد به وسایل ورزشی متنوعی برای وزنه زدن در منزل دسترسی ندارند.

لی به همین دلیل عضویت در یک باشگاه ورزشی را مفید می‌داند چرا که نه تنها تنوعی از وسایل ورزشی قدرتی را در دسترس افراد می‌گذارد بلکه طبق پژوهشی که او پیشتر انجام داده افرادی که عضو باشگاه ورزشی هستند بیشتر ورزش می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه آیا به این ترتیب همه باید وزنه زدن را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهند یا نه می‌گوید: نکته اصلی بلند کردن وزنه‌ای است که عضله شما را به کار بیاندازد. عضله تفاوت بین بیل زدن، حمل کیسه‌های خرید یا دمبل زدن را متوجه نخواهد شد.

لی و همکارانش در این پژوهش به رابطه میان ورزش قدرتی با دیابت و کلسترول نیز پرداختند و در هر دو مورد ورزش قدرتی منجر به کاهش خطر ابتلا می‌شد.

کمتر از یک ساعت ورزش قدرتی در هفته در مقایسه با حالتی که فرد هیچ گونه ورزش قدرتی نکند، منجر به کاهش ۲۹ درصدی در سندروم سوخت و ساز می‌شود که از عوامل افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت است. ریسک کلسترول بالا نیز ۳۲ درصد کاهش یافته و در همه موارد نتایج از فعالیت هوازی مستقل بوده است.

لی تأکید می‌کند: عضلات کارخانه سوخت کالُری هستند. عضله آوردن به حرکات مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند اما فوایدی در سوخت و ساز بدن هم دارد. موضوعی که اغلب به درستی به آن توجه نشده است. اگر عضله بیشتری داشته باشید حتی اگر فعالیت هوازی نکنید انرژی بیشتری می‌سوزانید چرا که عضلی بیشتری دارید! همین موضوع کمک می‌کند دچار چاقی و اضافه وزن نشوید و از منافع بلندمدت و دستاوردهای مختلفی برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

جرج سوروس؛

اتحادیه اروپا مانند شوروی فرو می‌پاشد

رویداد‌های کم سابقه در اروپا، از صعود احزاب راستگرا گرفته تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، آینده این اتحادیه را به حدی در خطر قرار داده که برخی متفکران غربی درباره بروز آشفتگی در اتحادیه اروپا و دچار شدن آن به سرنوشت شوروی هشدار می‌دهند. جورج سوروس، میلیاردر آمریکایی-مجارستانی، که به شدت از جوامع باز حمایت می‌کند، مدتی است از افزایش تهدیدات برای اینگونه جوامع سخن می‌گوید. رئیس بنیاد‌های جامعه باز، اخیرا چند یادداشت در این زمینه نوشته و از احتمال افول جوامع باز، خصوصا در اروپا، هشدار داده است. او در جدیدترین یادداشت خود، که در وبگاه «پراجکت سیندیکیت» منتشر شده، از اروپا خواست که بیدار شود و در برابر تهدیدات دشمنانش از ارزش‌های خود دفاع کند. «اروپا ناخواسته به سمت نیستی گام برمی‌دارد و مردم اروپا باید، قبل از اینکه بسیار دیر شود، بیدار شوند. اگر بیدار نشوند، اتحادیه اروپا به سرنوشت شوروی در سال ۱۹۹۱ مبتلا خواهد شد. ظاهرا نه رهبران و نه شهروندان عادی ما نمی‌فهمند که ما در حال تجربه یک لحظه انقلابی هستیم و طیف احتمالات بسیار گسترده است و لذا نتیجه نهایی به شدت مبهم است. اغلب ما گمان می‌کنیم که آینده کم‌وبیش شبیه حال خواهد بود. اما ضرورتا اینگونه نیست. در عمر طولانی و پرماجرایم، من بسیاری از دوره‌ها را دیده‌ام که آن‌ها را بی‌تعادلی رادیکال می‌نامم. امروز ما در چنین مرحله‌ای زندگی می‌کنیم.» سوروس ادامه داد: «مرحله تغییر بعدی، انتخابات پارلمان اروپا در می ۲۰۱۹ خواهد بود. متاسفانه، نیرو‌های ضداروپایی در انتخابات، از مزیت رقابتی برخوردار خواهند بود. دلایل متعددی برای این امر وجود دارد. از جمله: سیستم تحزب کهنه که در اکثر کشور‌های اروپایی نفوذ دارد، امکان‌ناپدیری عملی برای تغییر معاهدات و فقدان ابزار‌های قانونی برای منضبط کردن کشور‌های عضو که اصولی را زیرپا می‌گذارند که اتحادیه اروپا بر اساس آن‌ها تاسیس شده است. اتحادیه اروپا می‌تواند قوانین خود را بر کشور‌های متقاضی اعمال کند، اما فاقد ظرفیت کافی برای وادار کردن کشور‌های عضو به پایبندی است.» به نوشته این میلیاردر، سیستم تحزب کهنه مانع کسانی می‌شود که می‌خواهند ارزش‌هایی را حفظ کنند که اتحادیه اروپا بر اساس آن‌ها تاسیس شده است. این سیستم در مقابل، به کسانی که می‌خواهند آن ارزش‌ها را با ارزش‌های به شدت متفاوت عوض کنند، کمک می‌کند. سیسم تحزب کشور‌های فردی، شکاف‌هایی را منعکس می‌کند که در قرن‌های نوزدهم و بیستم اهمیت داشتند. مثل نزاع میان سرمایه‌دار و کارگر. اما شکافی که امروز بیشترین اهمیت را دارد، شکاف میان نیرو‌های هوادار و ضد اتحادیه اروپا است. کشور مسلط در اتحادیه اروپا، آلمان است و ائتلاف سیاسی مسلط در آلمان –میان اتحادیه دمکراتیک مسیحی (CDU) و اتحادیه سوسیال مسیحی (CSU) مستقر در باواریا – ناپایدار شده است. این ائتلاف تا زمانی کارآمد بود که هیچ حزب راستگرای مهمی در کنار CSU در باواریا وجود نداشت. با صعود حزب افراطی «جایگزین برای آلمان» (AfD) وضعیت تغییر کرد. در انتخابات سپتامبر گذشته آلمان، نتایج CSU در شش دهه گذشته، بدترین نتایج بود و AfD توانست برای نخستین ...

تازه ترین اخبار