رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۸
  • الخميس ۱۸ رمضان ۱۴۴۰
  • 2019 Thursday 23 May
اوقات شرعی

یک پژوهش تازه نشان می‌دهد «وزنه زدن» به میزان کمتر از یک ساعت در هفته خطر حمله قلبی را ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد اما ادامه این فعالیت بیش از یک ساعت فایده خاصی نخواهد داشت.

به نقل از ساینس دیلی یک پژوهش تازه در دانشگاه دولتی آیووا نشان داده وزنه زدن به مدت کمتر از یک ساعت در هفته خطر حمله قلبی را به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد.

پژوهشگران تأکید کرده‌اند گذراندن زمان بیش از یک ساعت در این فعالیت فواید خاصی را بروز نداده است.

دی سی لی استادیار حرکت‌شناسی این دانشگاه می‌گوید: مردم ممکن است تصور کنند باید زمان زیادی را در باشگاه‌ها به وزنه‌زدن بپردازند اما دو ست پرس سینه که کمتر از پنج دقیقه زمان می‌برد می‌تواند کاملاً مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید:

نتایج این پژوهش که از اولین تحقیقات درباره رابطه میان ورزش قدرتی و بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود فوایدی را برای تمرین‌های قدرتی مستقل از دویدن، پیاده‌روی یا ورزش‌های هوازی نشان داده است. به عبارت دیگر نیازی نیست به دستورالعمل‌های فعالیت حرکتی هوازی برای کاهش خطر حمله قلبی پایبند باشید و وزنه‌زدن به تنهایی کافی است.

لی و همکارانش داده‌های مربوط به حدود ۱۳ هزار فرد بالغ را در این مطالعه تحلیل کرده‌ و سه خروجی مربوط به سلامت را اندازه گرفته‌اند. رویدادهای قلبی عروقی همچون حمله قلبی و سکته که به مرگ منجر نشده باشد؛ همه گونه رویدادهای قلبی عروقی که شامل موارد مرگ و میر هم باشد؛ و سرانجام همه موارد مرگ و میر.

لی تصریح می‌کند که ورزش قدرتی خطر هر سه مورد را کاهش می‌دهد.

برخلاف فعالیت‌های هوازی، ورزش قدرتی برای برنامه‌ریزی در زندگی روزمره چندان ساده نیست. به گفته لی مردم می‌توانند با کمی پیاده‌روی بیشتر یا استفاده از دوچرخه برای رفتن به محل کار فعالیت هوازی‌شان را بیشتر کنند اما فعالیت‌های طبیعی کمی شامل وزنه زدن می‌شود. همچنین برخلاف تردمیل که بسیاری از افراد در خانه به آن دسترسی دارند اغلب افراد به وسایل ورزشی متنوعی برای وزنه زدن در منزل دسترسی ندارند.

لی به همین دلیل عضویت در یک باشگاه ورزشی را مفید می‌داند چرا که نه تنها تنوعی از وسایل ورزشی قدرتی را در دسترس افراد می‌گذارد بلکه طبق پژوهشی که او پیشتر انجام داده افرادی که عضو باشگاه ورزشی هستند بیشتر ورزش می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه آیا به این ترتیب همه باید وزنه زدن را بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهند یا نه می‌گوید: نکته اصلی بلند کردن وزنه‌ای است که عضله شما را به کار بیاندازد. عضله تفاوت بین بیل زدن، حمل کیسه‌های خرید یا دمبل زدن را متوجه نخواهد شد.

لی و همکارانش در این پژوهش به رابطه میان ورزش قدرتی با دیابت و کلسترول نیز پرداختند و در هر دو مورد ورزش قدرتی منجر به کاهش خطر ابتلا می‌شد.

کمتر از یک ساعت ورزش قدرتی در هفته در مقایسه با حالتی که فرد هیچ گونه ورزش قدرتی نکند، منجر به کاهش ۲۹ درصدی در سندروم سوخت و ساز می‌شود که از عوامل افزایش ریسک بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت است. ریسک کلسترول بالا نیز ۳۲ درصد کاهش یافته و در همه موارد نتایج از فعالیت هوازی مستقل بوده است.

لی تأکید می‌کند: عضلات کارخانه سوخت کالُری هستند. عضله آوردن به حرکات مفاصل و استخوان‌ها کمک می‌کند اما فوایدی در سوخت و ساز بدن هم دارد. موضوعی که اغلب به درستی به آن توجه نشده است. اگر عضله بیشتری داشته باشید حتی اگر فعالیت هوازی نکنید انرژی بیشتری می‌سوزانید چرا که عضلی بیشتری دارید! همین موضوع کمک می‌کند دچار چاقی و اضافه وزن نشوید و از منافع بلندمدت و دستاوردهای مختلفی برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

لطفا دوباره روی دیوار دموکرات‌ها یادگاری ننویسیم!

حزب دموکرات آمريکا خود را براي رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ آمريکا آماده مي‌کند. اکثر نامزدهاي حزب دموکرات مدعي شده‌اند که اگر در انتخابات پيروز شوند و به کاخ سفيد راه پيدا کنند، بار ديگر به توافق هسته‌اي با ايران باز مي گردند. واقعيت امر اين است که دولت بعدي آمريکا، حتي اگر دولتي دموکرات باشد، قصد احياي توافق هسته‌اي را نخواهد داشت و در عمل نيز به برجام باز نخواهد گشت! نبايد فراموش کرد که نخستين کارشکني‌هاي علني آمريکا در مغايرت با برجام، در دوران رياست جمهوري اوباما و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفيد صورت گرفت. همگان به ياد دارند که وزارت خزانه داري آمريکا در دوران اوباما و پس از انعقاد توافق هسته‌اي، مانع عادي سازي روابط بانکي و اعتباري با ايران و لغو تحريم‌ها شد. پس از آن نيز ترامپ با استفاده از ظرفيت‌هايي که دموکرات‌ها در برجام و خارج آن تعريف کرده بودند (خصوصا مکانيسم ماشه و لزوم تاييد تعليق تحريم‌هاي ايران در بازه زماني ۱۲۰ روزه از سوي رئيس جمهور آمريکا) از اين توافق خارج شد. سران حزب دموکرات معتقدند که اگر آنها بخواهند به برجام بازگردند، بايد از جمهوري اسلامي ايران امتيازات جديد و بيشتري بگيرند! منظور دموکرات‌ها از امتيازات جديد، دائمي کردن محدوديت‌هاي مشخص شده زماني در برجام و متعاقبا، خلع سلاح موشکي ايران است. چندي پيش "فارين پاليسي" در گزارشي به قلم «ايلان گلدنبرگ»، مشاور سابق «جان کري»، وزير خارجه اسبق آمريکا و «اريک بروئر»، کارشناس انديشکده «مرکز امنيت جديد آمريکا» پيشنهاد کرده رئيس‌جمهور بعدي آمريکا پس از اخذ امتياز از ايران به برجام برگردد. گلدنبرگ و بروئر در اين خصوص مي نويسند: رئيس‌جمهور بعدي بايستي از اهرم فشاري که پس از خروج ترامپ از برجام ايجاد شده براي رسيدن به تفاهم اوليه بر سر بسياري از مسائل محل اختلاف با ايران و آينده برنامه هسته‌اي اين کشور استفاده کنند. پيامي که بايد به ايران و دنيا بدهيم اين است: ما انتظار داريم که بار ديگر به توافق برگرديم، اما قبل از آن لازم است صحبت کنيم! ما بايد براي بازگشت به برجام امتيازات بيشتري از ايران بگيريم. اين مواضع به خوبي  نشان مي‌دهد که دموکرات‌ها بازي پيچيده‌اي را در خصوص بازگشت به برجام (در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰) طراحي کرده‌اند. مغر متفکر دموکرات‌ها در طراحي اين بازي چندلايه، کسي جز جان کري و مشاورانش نيستند. گلدنبرگ معتقد است توجه به اينکه ايران تصميم گرفته که پايبند به توافق هسته‌اي باشد، علي‌رغم خروج آمريکا از آن در راستاي منافعش است، بازگشت آمريکا و رفع متعاقب تحريم‌ها، در حکم واگذاري يکجانبه امتياز به ايران خواهد بود. واشنگتن مي‌تواند در ازاي اين بازگشت، چيزي از ايران مطالبه کند! نکته مهم تر اينکه دموکرات‌ها پاي تروئيکاي اروپايي را نيز به اين معادله پيچيده باز خواهند کرد. سه کشور آلمان، انگليس و فرانسه در سال ۲۰۱۷ ميلادي مذاکرات مستمري را با دولت ترامپ بر سر تغيير برجام آغاز کردند. کليت حضور اروپائيان در اين مذاکرات نشان مي‌دهد که اتحاديه اروپا حتي حداقلي‌ترين ...

جدیدترین خبرها