رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الأحد ۱۵ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Sunday 21 April
اوقات شرعی

شایعه دریافت دستمزدهای چندین میلیونی چند بازیگر سینمای ایران چیز جدیدی نیست. مدتهاست با گیشه داغ بعضی از فیلمهای سینمایی، بحث افزایش نجومی دستمزد بازیگرانشان هم گرم شده است. در این میان یک کمدین و یک بازیگر جوان درامهای تلخ ظاهرا دستمزدهای چشمگیری را دریافت می کنند.

دستمزد یک میلیاردی عطاران و ۷۰۰ میلیونی محمدزاده؟

واقعیتی که سوژه گزارش اخیر سایت تابناک با عنوان «دستمزدهای یک میلیاردی برای دو بازیگر سینمای ایران / گران‌ترین بازیگر زن، ۳۵۰ میلیون تومان» شد. نویسنده البته هیچ اشاره ای به نام بازیگران نکرده، اما با اندکی تاملو تحقیق می توان دریافت منظور چه کسانی هستند.

در بخشی از این گزارش آمده:«با افزایش چشمگیر اقبال عمومی نسبت به فیلم‌های کمدی، دستمزد کمدین‌های مشهور رو به فزونی گذاشته و یکی از بازیگران کمدی سینمای ایران دستمزد دویست میلیونی به علاوه درصدی از فروش یا رقمی یک میلیاردی را طلب می‌کند که با توجه به ظرفیت این بازیگر ظاهراً معامله‌ای مقرون به صرفه است. این بازیگر این روزها بشدت گزیده‌کار شده و با توجه به ارزش برند خود، صرفاً پیشنهادهایی را می‌پذیرد که مطمئن باشد فروش بالایی داشته باشد و اعتبار برندش به خطر نیافتد».

با نگاهی به ترکیب فیلمهای روی پرده و رقمهای فروش مشخص می شود که منظور رضا عطاران است. او که سال گذشته «خانم یایا»، «مصادره» و «هزارپا» را بازی کرد، امسال فقط در فیلم جدید عبدالرضا کاهانی با نام «آزاد مثل هوا» در کانادا جلوی دوربین رفته که همچنان فیلمبرداری آن ادامه دارد.

عطاران که این سالها حسابی پرکار و مدنظر اغلب کمدی سازان بوده، امسال از پرکاری فاصله گرفت. به نظر می رسد افزایش انتقادها از کمدی های نازل اخیر سینما موجب شده تا عطاران قدری در پذیرش پیشنهادها تجدید نظر کند. البته برخی معتقدند چه عطاران و چه دیگر چهره هایی که از قِبَل آنان فیلمها به راحتی مرز ۱۰ میلیارد را رد می کنند، شایستگی دریافت این میزان دستمزد را دارند.

مخالفان اما معتقدند تن دادن معدودی از تهیه کنندگان برای پرداخت دستمزدهای چندین میلیونی و چند میلیاردی، رِنج منطقی دستمزدها را به هم می ریزد و هزینه تولید فیلم و سریال را به طرز عجیبی بالا می برد.

عطاران اخیرا «هزارپا» را در کنار جواد عزتی روی پرده داشت که فیلم بیش از ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخت. اگر این رقم را در کنار ارقام فروش دو فیلم دیگر امسال او یعنی «خانم یایا» و «مصادره» بگذاریم که مجموعشان حدود ۱۹٫۵ میلیارد می شود، رقم کل گیشه او به رقم ۵۷ میلیارد می رسد که شگفت انگیز است و فارغ از کیفیت آثار، نشان از محبوبیت او نزد عامه سینماروها دارد.

هر چند او در دو فیلم «هزارپا» و «خانم یایا» فروش گیشه را باید به ترتیب با چهره هایی چون جواد عزتی و حمیدفرخ نژاد سهیم بداند، اما تقریبا اغلب علاقه مندان به سینما و کارشناسان بر سهم عمده تر عطاران نسبت به همبازیانش در فروش فیلمها اذعان دارند.

در این مطلب همچنین با گوشه و کنایه به محمدرضا گلزار، البته بدون ذکر نام از مطالبه دستمزد یک میلیارد تومانی توسط او صحبت به میان آمده است.

نویسنده در مورد او نوشته«این بازیگر در فیلم‌هایی که تنها ستاره فیلم بوده، نفروخته اما در کنار بازیگران کمدی دیگر می‌فروشد و به همین دلیل علاوه بر سناریو روی ترکیب بازیگران نیز تاکید دارد و در صورتی که ترکیب بازیگران نتواند به فروش فیلم منتهی شود، او با دستمزد یک میلیاردی نیز حاضر به پذیرش پروژه نیست»!

اما در بخشی از مطلب مذکور که ظواهر حکایت از اشاره به نوید محمدزاده دارد، گفته شده او «پس از فروش بالای فیلم‌های اخیرش، سطح دستمزدش را بالا برده و ۷۰۰ میلیون طلب می‌کند». منظور از فیلم اخیر، «مغزهای کوچک زنگ زده» است که حدود ۱۲ میلیارد تاکنون فروخته است.

بخشهایی دیگر از مطلب مذکور را که به نظر اشاره به لیلا حاتمی دارد بدون پیش زمینه دیگری بخوانید:«گران ترین بازیگر زن سینمای ایران ۳۵۰ میلیون تومان دستمزد طلب می‌کند و این رقم برای چهره‌های سینمای ایران ۳۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

با توجه به اینکه ثابت شده، حضور یک بازیگر زن به خودیِ خود نمی‌تواند ضامنی برای بازگشت اصل سرمایه و سوددهی یک فیلم باشد، تهیه کنندگان در حال حاضر دستمزدی بیش از این پرداخت نمی‌کنند و بازیگران زن سینما نیز در رقابت برای نقش‌های بهتر، حاضرند تخفیف‌های بسیار قابل توجهی برای فیلم‌های مختلف پرداخت کنند».

بانی فیلم

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

روزنامه ایران؛

تریبون رسمی و مسئولیت نقد

تردیدی نیست که جامعه ایران دچار مشکلات گوناگونی است. برخی از این مشکلات عام و فراگیر است، به‌طوری که کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز درگیر آنها هستند، هرچند ابعاد درگیری با مشکلات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. برخی از مشکلات نیز خاص ایران یا کشورهای معدودی است. بنابراین هدف هیچکس نباید پوشاندن مشکلات و خطاها باشد. ولی آیا این امر بدان معناست که صبح تا شب خودمان را درگیر این مشکلات کنیم و امکان دیدن بخش‌های پر لیوان را از خود سلب کنیم؟ شاید از مخالفان انقلاب و کشور و براندازان انتظار این رفتار باشد که مثل مگس فقط روی زخم‌ها بنشینند و از آن ارتزاق کنند. این رفتار آنان غیر طبیعی نیست، ولی انتظار می‌رود که صاحبان تریبون‌های رسمی در عین حال که به مشکلات جامعه می‌پردازند و درست هم هست، البته مشروط بر اینکه منصفانه اظهار نمایند، ولی در عین حال باید نقاط مثبت و روشن جامعه را نیز فراموش نکنند و آنها را هم ببینند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب درباره انعکاس اقدامات مثبت بارها تأکید کرده‌اند، خوب چه کسی باید این وظیفه را انجام دهند؟ فقط که دولت نباید از اقدامات خود تعریف و تمجید کند. بلکه این وظیفه کسانی است که از تریبون‌های رسمی انتقاد می‌کنند، باید در کنار انتقادات، نقاط قوت و برجسته را نیز بیان کنند. تا تعبیر بدی از آن تریبون نشود. نمونه روشن آن خط آهن قزوین به رشت است که یکی دیگر از مراکز استان‌های کشور که از استان‌های مهم است را به شبکه ریلی کشور وصل کرده است. نه فقط این خط که در طول دوره این دولت، رکورد احداث خطوط ریلی شکسته شده و به میانگین سالانه ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. مگر نه اینکه یکی از سیاست‌های کلان و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه افزایش خطوط ریلی و بالا رفتن سهم راه‌آهن در حمل و نقل مسافر و بار است؟ و مگر نه اینکه این همه تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت بالا داریم و مگر نه اینکه در دولت‌های قبلی، بویژه در دولت اصول‌گرا، توجهی اندکی به این صنعت شد در حالی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران را داشتند، پس چرا باید مهم‌ترین مسأله تریبون رسمی نماز جمعه به گوشت نخوردن بخشی از مردم خلاصه شود؟ چرا افتتاح پروژه‌های بزرگ عسلویه یا موارد مشابه در این تریبون‌ها دیده نمی‌شود؟ فقط در سال گذشته و امسال مراکز استان‌های، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شده‌اند. موضوعی که همواره برای مردم این استان‌ها در حد آرزوهای چند ده ساله تلقی می‌شد، اکنون محقق شده است. چرا تریبون نماز جمعه در این موارد ساکت است؟ مسأله فقط این نیست. اگر تاریخ این تریبون‌ها نشان می‌داد که آنان همواره بر نارسایی‌ها و انتقادات تأکید داشته‌اند و هیچ‌گاه نقاط مثبت و نیمه پر لیوان را ندیده‌اند، باز هم می‌پذیرفتیم، هرچند این کار نادرست است که از اموال عمومی استفاده شود و علیه یک بخش ...

جدیدترین خبرها