رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۱ ذو الحجة ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 23 August
اوقات شرعی

براساس نظر برگزارکنندگان جشنواره و مصلحت جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفته شد که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند اما اینکه ۲۲ فیلم در این بخش حضور دارند به معنی آن نیست که کیفیت همه این ۲۲ فیلم یکسان است و باهم برابر است و همه آنها از کیفیت خوبی برخوردارند.

محمدعلی حسین‌نژاد، تهیه‌کننده سینما و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر معتقد است که مدیران جشنواره مصلحت دیدند که ۲۲ فیلم در بخش مسابقه باشد اما پیشنهاد اصلی حضور ۱۵ فیلم در این بخش بود.

به گزارش ایلنا، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و کیفیت پایین برخی از آثار انتقاداتی را به دنبال داشته و بسیاری از تماشاگران و منتقدان و اهالی رسانه و سینما معتقدند که نباید برخی از فیلم‌ها در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر به نمایش دربیایند. محمدعلی حسین‌نژاد (تهیه‌کننده سینما و یکی از اعضای هیئت انتخاب) نیز به صورت تلویحی این مساله را تایید می‌کند.

حسین‌نژاد در واکنش به انتقاد از کیفیت برخی از فیلم‌های بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر می‌گوید: «براساس نظر برگزارکنندگان جشنواره و مصلحت جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفته شد که ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ حضور داشته باشند اما اینکه ۲۲ فیلم در این بخش حضور دارند به معنی آن نیست که کیفیت همه این ۲۲ فیلم یکسان است و باهم برابر است و همه آنها از کیفیت خوبی برخوردارند.»

او ادامه داد: «سقف تعداد فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ براساس نظر مدیران جشنواره ۲۲ فیلم بود اما نظر شخصی من به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب این بود که باید سقف را معلوم کنیم ولی کف را درنظر بگیریم و ببنیم چقدر فیلم‌ها قابلیت حضور دارند و مقدورات ما چقدر است و اصرار نداشته باشیم که حتما به اندازه سقف فیلم انتخاب کنیم بلکه بگوییم تعداد فیلم‌ها از ۲۲ فیلم بیشتر نشود اما اگر کمتر شد اشکالی وجود ندارد.»

حسین‌نژاد افزود: «نظر من این بود که باتوجه به کیفیت فیلم‌ها ۱۵ فیلم در بخش سودای سیمرغ انتخاب شود و به نمایش دربیاید اما مدیران جشنواره تصمیم گرفتند که ۲۲ فیلم انتخاب و اعلام شود لذا هیئت انتخاب براساس آرایی که به فیلم‌ها داده بود اسامی فیلم‌ها را تا سقف ۲۲ فیلم اعلام کرد.»

عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر ادامه داد: «هیئت انتخاب هفت عضو داشت و از میان فیلم‌ها ۱۰ فیلم تمامی هفت رای هیئت انتخاب را به دست آورده بودند. از فیلم دهم تا پانزدهم فیلم‌ها با شش رای انتخاب شدند و فیلم‌های پانزدهم تا بیست و دوم با چهار الی شش رای انتخاب شدند. پنج فیلم آخری که انتخاب شدند و فیلم‌های ذخیره بودند، تقریبا آرای برابری داشتند و شاید یک فیلم با اختلاف یک یا نهایت دو رای تکلیفش مشخص شد.»

او افزود: «یکی از مسائلی که برای انتخاب پنج فیلم نهایی و فیلم‌های ذخیره ملاک قرار گرفت علاوه بر کیفیت آثار برخی نکات دیگر بود مثلا اینکه تنوع در مجموعه فیلم‌های جشنواره صورت بگیرد.»

حسین‌نژاد با اشاره به کیفیت آثار در بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) گفت: «فیلم‌های بخش نگاه نو به راحتی و با آرای خوبی انتخاب شدند و به نوعی دست ما به دلیل کیفیت فیلم‌ها بازتر بود و ۱۰ فیلم به راحتی انتخاب شدند. اگر مثلا اجازه داشتیم که ۱۲ یا ۱۳ فیلم انتخاب کنیم قطعا می‌توانستیم دو یا سه فیلم دیگر به مجموعه فیلم‌های نگاه نو اضافه کنیم و ۱۰ فیلم با آرای بالا انتخاب شوند.»

او ادامه داد:‌ «من به دلیل کیفیت آثار بخش نگاه نو پیشنهاد دادم که دو فیلمی که قرار است به نمایندگی از این بخش در سودای سیمرغ حضور داشته باشند از آثاری انتخاب بشوند که در این بخش نیستند یا آنها را جایگزین دو فیلمی کنیم که از بخش نگاه نو به سودای سیمرغ راه پیدا کرده بودند که جشنواره این اجازه را به ما نداد البته قرار بود. سه فیلم از بخش نگاه نو به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کند که دو فیلم انتخاب شد اما برای فیلم سوم در رای‌گیری به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.»

این سینماگر در پاسخ به این سوال که برخی فیلم‌ها در زمان نمایش در جشنواره و به دنبال برخی انتقادات مجدد تدوین شدند و یا روایت خود را تغییر دادند، گفت: «من از جزئیات این تغییرات اطلاعی ندارم اما زمانی که ما فیلم‌ها را انتخاب کردیم نظرمان را اعلام کردیم و بعد نیز آثار همان گونه که ما دیده بودیم پروانه گرفتند و اجازه نمایش پیدا کردند. اگر اتفاقی افتاده نظر فیلمساز بوده است هر چند در زمان تماشای فیلم در هیئت انتخاب نیز برخی بخش‌هایی از برخی فیلم‌ها همچون جلوه‌های ویژه‌شان کامل نشده بود و بعد کامل شد.»

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری ایالات متحده بهره گیری، ابزار تحریم جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده و روسای جمهور آمریکا تمایل زیادی به استفاده از آن علیه کشورهای مستقل دارند. اما دونالد ترامپ بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا به صورت افراطی به استفاده از تحریم اقتصادی و  جنگ تجاری  روی آورد. درباره اقدامات دونالد ترامپ در زمینه تحریم می توان به راه اندازی جنگ تجاری با چین و برخی کشورهای اروپایی و تحریم کشورهایی نظیر ترکیه،یمن، کره شمالی، سوریه، ایران، کوبا، ونزوئلا، روسیه، کلمبیا، پاکستان و ... اشاره کرد. انتظار می رود اگر دونالد ترامپ در سال 2020 دوباره رای بیاورد این فهرست بسیار افزایش یابد و کشورهای بیشتری در آن قرار گیرند. در ایران نیز که سال هاست شاهد سیاست های خصمانه علیه خود بوده به تازگی طرح های مختلف ضدآمریکایی در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا تهیه و تدوین شده است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس از آن رونمایی شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار الف گفت: این 12 طرح واکنش منطقی مجلس شورای اسلامی در مقابل فعالیت کنگره آمریکا و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. ترامپ تلاش می کند تا با برجسته‌سازی تهدید ایران زمینه غارت ثروت کشورهای منطقه را فراهم نماید. در این راستا ضرورت دارد ایران مسیر مقاومت در مقابل فشار آمریکا را ادامه دهد. بنابراین دولت و همه نیروهای نظامی در کشور باید در مسیر مقابله با آمریکا همگرایی و هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز  الزامات قانونی را در همین زمینه در حال تهیه و تدارک دارد تا واکنشی فعالی به اقدامات ضد ایرانی در آمریکا داشته باشد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از طرح ها تشکیل باشگاهی از کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با همت جمهوری اسلامی ایران است تا بین آنها وحدت و هماهنگی صورت بگیرد که می تواند بازتاب بین المللی بسیار مثبتی داشته باشد. در این باره ضرورت دارد در همه سطوح ظرفیت های لازم برای مقابله با آمریکا پیش بینی شود. رنجبرزاده گفت: لازم است مناسبات نهادی موثری بین کشورهای مورد تحریم آمریکا در راستای گسترش تجارت صورت گیرد، حتی می توان از ارز مشترک بین این کشورها در مقابله با دلار استفاده شود. در واقع هدف تقویت ارتباطات بین کشورهای مورد تحریم آمریکا جهت شکل گیری یک ائتلاف سیاسی اقتصادی است تا بتوانند نه تنها از تحریم ها عبور کنند بلکه هژمونی آمریکا در استفاده از ابزارهای نامشروع را به چالش بکشند. بدون شک یکی از پایه های چنین ائتلافی هم باید استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای آگاهی بخشی مردم جهان از سیاست استکباری آمریکا در عرصه بین الملل باشد. پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است علیرضا فرقانی، دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم نیز به خبرنگار الف گفت: بحث تشکیل باشگاه تحریمی ها از سال 1392 در ایران مطرح ...

جدیدترین خبرها