رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
  • الأحد ۱۵ شعبان ۱۴۴۰
  • 2019 Sunday 21 April
اوقات شرعی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه مقررات فروش بلیت چارتری در ایران با مقررات جهانی مطابقت ندارد و چارتر کننده‌ها سلف خری می‌کنند، گفت: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامه‌ای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.

مقصود اسعدی سامانی درباره اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر حذف فروش بلیت‌های چارتری هواپیما اظهار داشت: فروش بلیت چارتری در تمام مسیرها به غیر از کیش و قشم حذف شده است و شرکت‌های هواپیمایی تابع تصمیمات وزارت راه و شهرسازی هستند و هیچ پروازی برای سفرهای نوروزی به صورت چارتری به فروش نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: البته اختلاف نظرهایی با وزارت راه و شهرسازی در مورد مسیر مشهد داریم و معتقدیم که مشهد هم باید جزو مقاصدی باشد که مستثنی از منع فروش بلیت چارتری هستند. دو مسیر قشم و کیش به دلیل اینکه از مسیرهای گردشگری هستند شامل حال ممنوعیت فروش چارتری نشدند حال اینکه مشهد هم یکی از مهمترین و پرتقاضاترین مسیرهای گردشگری محسوب می‌شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: توضیح مسئولان این بوده که مسیر مشهد می‌تواند از مزایای فروش گروهی بلیت هواپیما بهره‌مند شود و افراد می‌توانند خرید گروهی بلیت داشته باشند.

مقصود اسعدی سامانی با بیان اینکه هیچ منعی برای فروش گروهی بلیت هواپیما وجود ندارد، اظهار داشت: فروش گروهی متفاوت از فروش چارتری است و افراد می‌توانند نسبت به خرید بلیت گروهی تابع مقررات موجود برای بلیت‌های سیستمی و برنامه‌ای اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در سیستم بلیت چارتری امکان کنسل کردن بلیت برای مسافران وجود ندارد، گفت: بلیت چارتری این امکان را به مسافران نمی‌دهد که در صورت تغییر برنامه سفر بتوانند بلیت خود را کنسل و با کسر مبلغی مابقی هزینه را از شرکت فروشنده پس بگیرند در حالی که در تمام دنیا در سیستم فروش بلیت چارتری این حق برای مسافران دیده شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: مقرراتی برای بلیت‌های چارتری در کشورمان وضع شده مطابقتی با مقررات جهانی ندارد. متاسفانه آن چیزی که در چند سال اخیر در بحث فروش بلیت چارتری در بازار هوایی کشورمان رخ داده سلف‌خری بوده است.

اسعدی سامانی با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای تامین نقدینگی مورد نیاز دست به فروش چارتری بلیت‌ها زده‌اند، اظهار داشت: تعمیر یک موتور هواپیما چیزی حدود ۲ تا ۳ میلیون دلار هزینه در بر دارد، وقتی شرکت هواپیمایی با کمبود نقدینگی مواجه هستند برای پرداخت این هزینه به ناچار باید از محل فروش چارتری بلیت هواپیما اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط است که ایرلاین‌ها دست به دامن چارترکننده‌ها می شوند و با هر شرایطی و زیر قیمت بلیت‌های یک تاریخ مشخص را به چارترکننده واگذار می‌کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ریشه معضل بازار چارتر در ساختار و اقتصاد بیمار شرکت‌های هواپیمایی است، گفت: به طور قطع اگر شرکت‌های هواپیمایی بلیت‌های سیستمی و برنامه‌ای عرضه کنند شاهد مشکلات امروز بازار هوایی نخواهیم بود.

اسعدی سامانی با بیان اینکه ابزار کنترلی بر نحوه فعالیت چارترکننده‌ها وجود ندارد، گفت: قیمت بلیت هواپیما تابع عرضه و تقاضا در بازار است اما در سیستم چارتری، چارترکننده با قیمت دلخواه خود بلیت‌ها را به فروش می‌رساند و ابزار کنترلی هم برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایرلاین قیمت بلیت را کلاس بندی کرده‌اند و برای هر مسیری در ایام مختلف قیمت مختلفی تعیین کرده‌اند و مسافران حق انتخاب دارند کدام کلاس را برای انجام سفر خود استفاده کنند اما در سیستم چارتری این حق انتخاب از مسافران سلب می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تاکید کرد: در حال حاضر در سیستم فروش بلیت برنامه‌ای سقف قیمت بلیت تهران- مشهد در قسمت اکونومی حدود ۸۰۰ هزار تومان است و در ایام پیک سفر هم نباید بیش از این قیمت بلیت فروخته شود.

ایلنا

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

روزنامه ایران؛

تریبون رسمی و مسئولیت نقد

تردیدی نیست که جامعه ایران دچار مشکلات گوناگونی است. برخی از این مشکلات عام و فراگیر است، به‌طوری که کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز درگیر آنها هستند، هرچند ابعاد درگیری با مشکلات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. برخی از مشکلات نیز خاص ایران یا کشورهای معدودی است. بنابراین هدف هیچکس نباید پوشاندن مشکلات و خطاها باشد. ولی آیا این امر بدان معناست که صبح تا شب خودمان را درگیر این مشکلات کنیم و امکان دیدن بخش‌های پر لیوان را از خود سلب کنیم؟ شاید از مخالفان انقلاب و کشور و براندازان انتظار این رفتار باشد که مثل مگس فقط روی زخم‌ها بنشینند و از آن ارتزاق کنند. این رفتار آنان غیر طبیعی نیست، ولی انتظار می‌رود که صاحبان تریبون‌های رسمی در عین حال که به مشکلات جامعه می‌پردازند و درست هم هست، البته مشروط بر اینکه منصفانه اظهار نمایند، ولی در عین حال باید نقاط مثبت و روشن جامعه را نیز فراموش نکنند و آنها را هم ببینند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب درباره انعکاس اقدامات مثبت بارها تأکید کرده‌اند، خوب چه کسی باید این وظیفه را انجام دهند؟ فقط که دولت نباید از اقدامات خود تعریف و تمجید کند. بلکه این وظیفه کسانی است که از تریبون‌های رسمی انتقاد می‌کنند، باید در کنار انتقادات، نقاط قوت و برجسته را نیز بیان کنند. تا تعبیر بدی از آن تریبون نشود. نمونه روشن آن خط آهن قزوین به رشت است که یکی دیگر از مراکز استان‌های کشور که از استان‌های مهم است را به شبکه ریلی کشور وصل کرده است. نه فقط این خط که در طول دوره این دولت، رکورد احداث خطوط ریلی شکسته شده و به میانگین سالانه ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. مگر نه اینکه یکی از سیاست‌های کلان و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه افزایش خطوط ریلی و بالا رفتن سهم راه‌آهن در حمل و نقل مسافر و بار است؟ و مگر نه اینکه این همه تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت بالا داریم و مگر نه اینکه در دولت‌های قبلی، بویژه در دولت اصول‌گرا، توجهی اندکی به این صنعت شد در حالی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران را داشتند، پس چرا باید مهم‌ترین مسأله تریبون رسمی نماز جمعه به گوشت نخوردن بخشی از مردم خلاصه شود؟ چرا افتتاح پروژه‌های بزرگ عسلویه یا موارد مشابه در این تریبون‌ها دیده نمی‌شود؟ فقط در سال گذشته و امسال مراکز استان‌های، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شده‌اند. موضوعی که همواره برای مردم این استان‌ها در حد آرزوهای چند ده ساله تلقی می‌شد، اکنون محقق شده است. چرا تریبون نماز جمعه در این موارد ساکت است؟ مسأله فقط این نیست. اگر تاریخ این تریبون‌ها نشان می‌داد که آنان همواره بر نارسایی‌ها و انتقادات تأکید داشته‌اند و هیچ‌گاه نقاط مثبت و نیمه پر لیوان را ندیده‌اند، باز هم می‌پذیرفتیم، هرچند این کار نادرست است که از اموال عمومی استفاده شود و علیه یک بخش ...

جدیدترین خبرها