رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • جمعه ۲ شهریور ۱۳۹۸
  • الجمعة ۲۱ ذو الحجة ۱۴۴۰
  • 2019 Friday 23 August
اوقات شرعی

  • یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
  • کد خبر : 68177
  • مشاهده : 65 بازدید
  • خبر مهم3
  • چاپ خبر : امنیت دفاعی قابل‌ مذاکره نیست

از همان ابتدا که بحث برجام مطرح بود، تحلیلگران معتقد بودند ما با اروپا هیچ برادرخواندگی‌ای نداریم. بدیهی است که اروپا دنبال منافع خود است و ما هم دنبال منافع خود هستیم. منافع ما ایجاب می‌کند اروپا را پشت سر ترامپ در برجام نفرستیم و در روابط دوجانبه سعی کنیم از ظرفیت‌های دو طرف استفاده […]

از همان ابتدا که بحث برجام مطرح بود، تحلیلگران معتقد بودند ما با اروپا هیچ برادرخواندگی‌ای نداریم. بدیهی است که اروپا دنبال منافع خود است و ما هم دنبال منافع خود هستیم. منافع ما ایجاب می‌کند اروپا را پشت سر ترامپ در برجام نفرستیم و در روابط دوجانبه سعی کنیم از ظرفیت‌های دو طرف استفاده بهینه کنیم.

ما در منطقه حرف اول را داریم و باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود استفاده کنیم. بیانیه ۱۲ بندی اروپا نشان از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اروپا دارد که قسمت عمده و مهم آن فعالیت‌های موشکی ایران است. معتقدم مباحث دفاعی براساس دکترین امنیت ملی کشورها شکل می‌گیرد که آن هم براساس تهدیدات امنیت ملی هر کشوری است.

هیچ دو کشور اروپایی نیامدند که با هم مذاکره و سیستم امنیت دفاعی خود را تدوین و طراحی کنند، بلکه هریک از کشورها فی‌ا‌لنفسه براساس تهدیداتی که متوجه آنها است، سیستم دفاعی خود را طراحی کردند یا دکترین امنیت ملی خود را نوشتند. به عبارت دیگر، همه کشورها براساس تهدیدات امنیتی خود، سیستم دفاعی خود را طراحی و اجرا کردند. جمهوری اسلامی هم همین روش عقلایی را داشته است، بنابراین ما دارای یک سلسله تهدیدات امنیت ملی هستیم.

براساس این تهدیدات دکترین امنیت ملی را نوشتیم و براساس این دکترین امنیت ملی ما سیستم دفاعی خود را طراحی کردیم. از این رو هیچ کشوری نمی‌آید سیستم دفاعی خود را براساس مذاکره با جای دیگر تدوین و طراحی کند. بند ۱۲ این بیانیه (مبنی‌بر اینکه تنش‌ها و بی‌اعتمادی‌های موجود را نباید تشدید کرد) را کاملا منطقی و معقول می‌دانم.

در واقع این بند خواهان عدم تشنج در منطقه است و اینکه همه کشورهای منطقه مسئولیت‌پذیر باشند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای مسئولیت‌پذیر بودیم. بحث حقوق بشر یک بحث داخلی است، ولی اگر اروپا درخصوص مسائل ما دغدغه‌هایی دارد، ما هم نسبت به اروپا نقطه‌نظراتی داریم.

اروپا درباره سیستم دفاعی ما نظر دارد و سیستم دفاعی ما براساس دکترین امنیت ملی طراحی می‌شود نه براساس مشاوره با کشور دیگر. اروپا حق دارد بیانیه بدهد و هیچ ایرادی ندارد و ما هم حق داریم بیانیه اروپا را نقد و نقطه‌نظرات خود را بیان کنیم، ولی ما باید با اروپا از ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و ارتباطات انسانی استفاده کنیم تا بتوانیم در این شرایط اروپا را با همین مقداری که می‌تواند در پشت سر خود حفظ کنیم.

ما دو راه بیشتر نداریم؛ یا اروپا را پشت سر ترامپ بفرستیم یا اینکه از استراتژی ظرفیتی با اروپا استفاده کنیم و تلاش کنیم اروپا را در اردوگاه خود قرار دهیم. اروپا در قد و قواره خود امکانات دارد. این قد و قواره می‌تواند فعلا یک فضای تنفسی برای ما باشد.

مشکلات اروپا با آمریکا بسیار است و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. به عبارت دیگر بی‌تردید مجموعه‌ای از ظرفیت‌ها و چالش‌ها را با اروپا داریم. در حال حاضر باید یک انتخاب استراتژیک در ارتباط با اروپا داشته باشیم و در واقع راهبرد ما با اروپا روی چالش‌ها یا ظرفیت‌ها باشد. توصیه من این است که در مقطع کنونی استراتژی ظرفیتی را به جای استراتژی چالشی داشته باشیم. از طرف دیگر باید یک سناریوی دوستونه یا دو سناریوی موازی را باید در ارتباط با اروپا در پیش بگیریم.

از یک طرف ما یک‌سری دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات درباره اروپا داریم و یک‌سری دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات اروپا نسبت به ما دارد، اینها را در یک استراتژی ببریم و یک گفتمان برای حل این نقطه‌نظرات و دغدغه‌ها ایجاد کنیم. یک ستون دیگر یا استراتژی موازی استراتژی اول در حقیقت باید حفظ اروپا در اردوگاه خود ما باشد، به‌گونه‌ای که اولا اروپا از این اردوگاه برجامی خارج نشود و ثانیا به کمپ یا اردوگاه ترامپ نپیوندد. این باعث می‌شود ترامپ همچنان منزوی بماند و کارکرد روانی اقدامات ترامپ علیه اقتصاد کشور محقق نشود.

ظرفیت تاریخی و تمدنی و فرهنگی با اروپا داریم که می‌تواند کمک کند گفتمان جدیدی با اروپا فراهم کنیم یا گفتمان جدیدی بسازیم که دو طرف هم دغدغه‌های خود را مطرح کنند. به دو دلیل اروپا علاقه‌مند است در برجام بماند؛ یک، برجام را قرارداد بین‌المللی می‌داند و می‌خواهد ساز برجام برپا نگه داشته شود.

دو، به قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در منطقه قائل است. اوضاع امنیتی جنوب غرب آسیا تاثیر مستقیم بر اروپا دارد در حالی که آمریکا چنین تاثیرپذیری را به دلیل بعد مسافت ندارد. پس اروپاییان قائل به این هستند که ایران را در کنار خود داشته باشند تا مسائل خاورمیانه مخصوصا مسائل امنیتی خاورمیانه را خوب حفظ کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری ایالات متحده بهره گیری، ابزار تحریم جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده و روسای جمهور آمریکا تمایل زیادی به استفاده از آن علیه کشورهای مستقل دارند. اما دونالد ترامپ بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا به صورت افراطی به استفاده از تحریم اقتصادی و  جنگ تجاری  روی آورد. درباره اقدامات دونالد ترامپ در زمینه تحریم می توان به راه اندازی جنگ تجاری با چین و برخی کشورهای اروپایی و تحریم کشورهایی نظیر ترکیه،یمن، کره شمالی، سوریه، ایران، کوبا، ونزوئلا، روسیه، کلمبیا، پاکستان و ... اشاره کرد. انتظار می رود اگر دونالد ترامپ در سال 2020 دوباره رای بیاورد این فهرست بسیار افزایش یابد و کشورهای بیشتری در آن قرار گیرند. در ایران نیز که سال هاست شاهد سیاست های خصمانه علیه خود بوده به تازگی طرح های مختلف ضدآمریکایی در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا تهیه و تدوین شده است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس از آن رونمایی شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار الف گفت: این 12 طرح واکنش منطقی مجلس شورای اسلامی در مقابل فعالیت کنگره آمریکا و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. ترامپ تلاش می کند تا با برجسته‌سازی تهدید ایران زمینه غارت ثروت کشورهای منطقه را فراهم نماید. در این راستا ضرورت دارد ایران مسیر مقاومت در مقابل فشار آمریکا را ادامه دهد. بنابراین دولت و همه نیروهای نظامی در کشور باید در مسیر مقابله با آمریکا همگرایی و هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز  الزامات قانونی را در همین زمینه در حال تهیه و تدارک دارد تا واکنشی فعالی به اقدامات ضد ایرانی در آمریکا داشته باشد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از طرح ها تشکیل باشگاهی از کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با همت جمهوری اسلامی ایران است تا بین آنها وحدت و هماهنگی صورت بگیرد که می تواند بازتاب بین المللی بسیار مثبتی داشته باشد. در این باره ضرورت دارد در همه سطوح ظرفیت های لازم برای مقابله با آمریکا پیش بینی شود. رنجبرزاده گفت: لازم است مناسبات نهادی موثری بین کشورهای مورد تحریم آمریکا در راستای گسترش تجارت صورت گیرد، حتی می توان از ارز مشترک بین این کشورها در مقابله با دلار استفاده شود. در واقع هدف تقویت ارتباطات بین کشورهای مورد تحریم آمریکا جهت شکل گیری یک ائتلاف سیاسی اقتصادی است تا بتوانند نه تنها از تحریم ها عبور کنند بلکه هژمونی آمریکا در استفاده از ابزارهای نامشروع را به چالش بکشند. بدون شک یکی از پایه های چنین ائتلافی هم باید استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای آگاهی بخشی مردم جهان از سیاست استکباری آمریکا در عرصه بین الملل باشد. پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است علیرضا فرقانی، دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم نیز به خبرنگار الف گفت: بحث تشکیل باشگاه تحریمی ها از سال 1392 در ایران مطرح ...

جدیدترین خبرها