رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۱ رجب ۱۴۴۰
  • 2019 Monday 18 March
اوقات شرعی

  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۶
  • کد خبر : 69655
  • مشاهده : 13 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : قیمت بنزین در سال ۹۸ «فعلاً» ثابت خواهد ماند
تکاپوی نمایندگان مردم برای کاستن از فشار اقتصادی ۹۸؛؛

قیمت بنزین در سال ۹۸ «فعلاً» ثابت خواهد ماند

افزایش قیمت بنزین برای سال ۹۸ ظاهراً با تکیه بر سخنان برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از دستور کار خارج شده است.

روز یکشنبه جمالی نوبندگانی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با چند نرخی شدن قیمت بنزین در پی بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، گفت: باید پذیرفت قیمت بنزین در ایران نسبت به کشور‌های همسایه ارزان‌تر است و این ارزانی در داخل کشور افراد بسیاری را در مرز‌های غربی، شرقی و حتی جنوبی به قاچاق بنزین ترغیب می‌کند چراکه می‌توانند این محصول را در مرز‌ها تا هشت برابر قیمت به فروش برسانند.

به گزارش حامی خبر؛ وی با تاکید بر اینکه مجلس در مخالف با افزایش و چند نرخی شدن قیمت بنزین میان وضعیت بد و بدتر، وضعیت بد را انتخاب کرد، تصریح کرد: در واقع باوجود آگاهی نسبت به عوارض تثبیت قیمت بنزین اما به دلیل بیداد کردن تحریم‌ها و تحمیل فشارهای اقتصادی بسیار ازسوی دشمن به کشور، چاره‌ای جز ثابت نگه داشتن قیمت بنزین نیست.

جمالی نوبندگانی مدعی شده نمایندگان باوجود آگاهی نسبت به ضررهای این تثبیت قیمت، نخواستند فشارهای بیشتر اقتصادی به مردم وارد کنند، ادامه داد: اضافه شدن حتی یک ریال به قیمت بنزین، ده‌ها ریال تورم به بار می‌آورد.

اما از سوی دیگر کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌ها درباره آخرین وضعیت تصمیم گیری برای بنزین گفت: هیچ اتفاقی برای بنزین در سال ۹۷ نخواهد افتاد.وی اضافه کرد: مجلس برای سال آینده هم درباره بنزین هیچ تصمیمی نگرفته و اگر قرار باشد تصمیمی هم گرفته شود باید دولت یا شورای عالی اقتصادی قوا ان را اتخاذ کنند.

جلالی در همین زمینه گفت: در برنامه ششم توسعه به دولت گفتیم باید قیمت بنزین و سوخت را به ۸۰ درصد فوب خلیج فارس برسانند لذا این مبنای قانونی برای تصمیم گیری دولت هست. «شورای هماهنگی قوا این اختیارات را دارند که در این خصوص تصمیم بگیرند و آن‌ها هم تصمیمی نگرفته اند لذا کسی نگرانی نداشته باشد»

وی در پایان تصریح کرد: در جمهوری اسلامی اینگونه تصمیمات لحظه‌ای نیست و حتما اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود مردم مطلع می‌شوند، البته ما در مرکز پژوهش‌ها پیشنهادمان را اعلام کردیم.

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

روزنامه ایران؛

تریبون رسمی و مسئولیت نقد

تردیدی نیست که جامعه ایران دچار مشکلات گوناگونی است. برخی از این مشکلات عام و فراگیر است، به‌طوری که کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز درگیر آنها هستند، هرچند ابعاد درگیری با مشکلات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. برخی از مشکلات نیز خاص ایران یا کشورهای معدودی است. بنابراین هدف هیچکس نباید پوشاندن مشکلات و خطاها باشد. ولی آیا این امر بدان معناست که صبح تا شب خودمان را درگیر این مشکلات کنیم و امکان دیدن بخش‌های پر لیوان را از خود سلب کنیم؟ شاید از مخالفان انقلاب و کشور و براندازان انتظار این رفتار باشد که مثل مگس فقط روی زخم‌ها بنشینند و از آن ارتزاق کنند. این رفتار آنان غیر طبیعی نیست، ولی انتظار می‌رود که صاحبان تریبون‌های رسمی در عین حال که به مشکلات جامعه می‌پردازند و درست هم هست، البته مشروط بر اینکه منصفانه اظهار نمایند، ولی در عین حال باید نقاط مثبت و روشن جامعه را نیز فراموش نکنند و آنها را هم ببینند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب درباره انعکاس اقدامات مثبت بارها تأکید کرده‌اند، خوب چه کسی باید این وظیفه را انجام دهند؟ فقط که دولت نباید از اقدامات خود تعریف و تمجید کند. بلکه این وظیفه کسانی است که از تریبون‌های رسمی انتقاد می‌کنند، باید در کنار انتقادات، نقاط قوت و برجسته را نیز بیان کنند. تا تعبیر بدی از آن تریبون نشود. نمونه روشن آن خط آهن قزوین به رشت است که یکی دیگر از مراکز استان‌های کشور که از استان‌های مهم است را به شبکه ریلی کشور وصل کرده است. نه فقط این خط که در طول دوره این دولت، رکورد احداث خطوط ریلی شکسته شده و به میانگین سالانه ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. مگر نه اینکه یکی از سیاست‌های کلان و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه افزایش خطوط ریلی و بالا رفتن سهم راه‌آهن در حمل و نقل مسافر و بار است؟ و مگر نه اینکه این همه تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت بالا داریم و مگر نه اینکه در دولت‌های قبلی، بویژه در دولت اصول‌گرا، توجهی اندکی به این صنعت شد در حالی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران را داشتند، پس چرا باید مهم‌ترین مسأله تریبون رسمی نماز جمعه به گوشت نخوردن بخشی از مردم خلاصه شود؟ چرا افتتاح پروژه‌های بزرگ عسلویه یا موارد مشابه در این تریبون‌ها دیده نمی‌شود؟ فقط در سال گذشته و امسال مراکز استان‌های، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شده‌اند. موضوعی که همواره برای مردم این استان‌ها در حد آرزوهای چند ده ساله تلقی می‌شد، اکنون محقق شده است. چرا تریبون نماز جمعه در این موارد ساکت است؟ مسأله فقط این نیست. اگر تاریخ این تریبون‌ها نشان می‌داد که آنان همواره بر نارسایی‌ها و انتقادات تأکید داشته‌اند و هیچ‌گاه نقاط مثبت و نیمه پر لیوان را ندیده‌اند، باز هم می‌پذیرفتیم، هرچند این کار نادرست است که از اموال عمومی استفاده شود و علیه یک بخش ...

جدیدترین خبرها