رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
  • الإثنين ۱۱ رجب ۱۴۴۰
  • 2019 Monday 18 March
اوقات شرعی

  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
  • کد خبر : 69666
  • مشاهده : 15 بازدید
  • اسلاید » پیشخوان
  • چاپ خبر : عراقچی: هنوز نمی‌دانیم اینستکس چطور کار می‌کند!

رییس هیات ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهم‌ترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند.

سید عباس عراقچی پیش از شروع نشست کمیسیون مشترک برجام در وین با بیان این‌که هر سه ماه یک‌بار این نشست برگزار می‌شود اما به خاطر مسائلی که وجود داشت در برگزاری آن تاخیر ایجاد شد، گفت: جلسه‌ای که روز چهارشنبه داریم درباره بررسی ابعاد هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در برجام است. ابعاد هسته‌ای به طور معمول در حال انجام است و آژانس برای چهاردهمین بار تایید کرد که ایران به تعهداتش پایبند است اما در بحث رفع تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام، روند با مشکلات متعدد رو به رو شده است.

به گزارش حامی خبر؛ وی ادامه داد: اعضای برجام در این مدت به دنبال ایده‌ها و مکانیزم‌هایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهم‌ترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمی‌دانیم چطور می‌خواهد کار کند و مشکل‌گشا باشد از این رو نیاز است بحث‌های کارشناسی داشته باشیم. البته اروپایی‌ها خیلی دیر این مکانیزم را ارائه کردند و خواست ما از آن‌ها این است که جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه اظهار کرد: مباحث کارشناسی در حاشیه کمیسیون مشترک برجام و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و دو جانبه انجام شد برای این است که تعهد کشورهای عضو برجام برای تامین خواسته‌های ایران در برجام اجرا شود، البته تحریم‌های آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده است با این حال مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع وجود دارد؛ کار آسانی نیست اما ما مشغولیم و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم و در کمیسیون مشترک هم این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرد.

گفتنی است از روز دوشنبه هفته جاری مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیات‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط آغاز شده است.

همچنین صبح روز سه‌شنبه، نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه صبح سه‌شنبه وارد وین شد و ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی داشت.

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

روزنامه ایران؛

تریبون رسمی و مسئولیت نقد

تردیدی نیست که جامعه ایران دچار مشکلات گوناگونی است. برخی از این مشکلات عام و فراگیر است، به‌طوری که کشورهای صنعتی و پیشرفته نیز درگیر آنها هستند، هرچند ابعاد درگیری با مشکلات در هر کشوری با کشور دیگر تفاوت دارد. برخی از مشکلات نیز خاص ایران یا کشورهای معدودی است. بنابراین هدف هیچکس نباید پوشاندن مشکلات و خطاها باشد. ولی آیا این امر بدان معناست که صبح تا شب خودمان را درگیر این مشکلات کنیم و امکان دیدن بخش‌های پر لیوان را از خود سلب کنیم؟ شاید از مخالفان انقلاب و کشور و براندازان انتظار این رفتار باشد که مثل مگس فقط روی زخم‌ها بنشینند و از آن ارتزاق کنند. این رفتار آنان غیر طبیعی نیست، ولی انتظار می‌رود که صاحبان تریبون‌های رسمی در عین حال که به مشکلات جامعه می‌پردازند و درست هم هست، البته مشروط بر اینکه منصفانه اظهار نمایند، ولی در عین حال باید نقاط مثبت و روشن جامعه را نیز فراموش نکنند و آنها را هم ببینند. مگر نه اینکه رهبر معظم انقلاب درباره انعکاس اقدامات مثبت بارها تأکید کرده‌اند، خوب چه کسی باید این وظیفه را انجام دهند؟ فقط که دولت نباید از اقدامات خود تعریف و تمجید کند. بلکه این وظیفه کسانی است که از تریبون‌های رسمی انتقاد می‌کنند، باید در کنار انتقادات، نقاط قوت و برجسته را نیز بیان کنند. تا تعبیر بدی از آن تریبون نشود. نمونه روشن آن خط آهن قزوین به رشت است که یکی دیگر از مراکز استان‌های کشور که از استان‌های مهم است را به شبکه ریلی کشور وصل کرده است. نه فقط این خط که در طول دوره این دولت، رکورد احداث خطوط ریلی شکسته شده و به میانگین سالانه ۵۰۰ کیلومتر رسیده است که رقم بسیار قابل توجهی است. مگر نه اینکه یکی از سیاست‌های کلان و ابلاغی رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه افزایش خطوط ریلی و بالا رفتن سهم راه‌آهن در حمل و نقل مسافر و بار است؟ و مگر نه اینکه این همه تصادفات جاده‌ای و مصرف سوخت بالا داریم و مگر نه اینکه در دولت‌های قبلی، بویژه در دولت اصول‌گرا، توجهی اندکی به این صنعت شد در حالی که بیشترین درآمدهای نفتی تاریخ ایران را داشتند، پس چرا باید مهم‌ترین مسأله تریبون رسمی نماز جمعه به گوشت نخوردن بخشی از مردم خلاصه شود؟ چرا افتتاح پروژه‌های بزرگ عسلویه یا موارد مشابه در این تریبون‌ها دیده نمی‌شود؟ فقط در سال گذشته و امسال مراکز استان‌های، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گیلان به شبکه ریلی متصل شده‌اند. موضوعی که همواره برای مردم این استان‌ها در حد آرزوهای چند ده ساله تلقی می‌شد، اکنون محقق شده است. چرا تریبون نماز جمعه در این موارد ساکت است؟ مسأله فقط این نیست. اگر تاریخ این تریبون‌ها نشان می‌داد که آنان همواره بر نارسایی‌ها و انتقادات تأکید داشته‌اند و هیچ‌گاه نقاط مثبت و نیمه پر لیوان را ندیده‌اند، باز هم می‌پذیرفتیم، هرچند این کار نادرست است که از اموال عمومی استفاده شود و علیه یک بخش ...

جدیدترین خبرها