رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۸
  • الثلاثاء ۱۶ رمضان ۱۴۴۰
  • 2019 Tuesday 21 May
اوقات شرعی

  • چهارشنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
  • کد خبر : 69817
  • مشاهده : 44 بازدید
  • پیشخوان
  • چاپ خبر : «سی‌اف‌تی»، «پالرمو» و دیگر الزامات FATF، ضرری برای منافع ملی ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان، گفت: پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی و رعایت سایر الزامات FATF، نه تنها ضرری برای منافع ملی ندارد، بلکه نپیوستن به آن‌ها، مشکل دارد.

محمدجواد ظریف، در پاسخ به این سؤال که با توجه به پایان معافیت‌های ۸ کشور دنیا از تحریم‌های تعیین شده توسط آمریکا برای روابط اقتصادی با ایران، جمهوری اسلامی چه راهکاری برای ادامه این مسیر پیش بینی کرده است؟ اظهار داشت: ما تمام منفذهای ادامه روابط اقتصادی را، در ماه‌های گذشته دنبال کردیم و انشاءالله در ماه‌های آینده هم دنبال می‌کنیم؛ الان هم صادرات ما، بسیار بیشتر از میزان معافیت‌هایی است که آمریکا داده است.

به گزارش حامی خبر؛ او اضافه کرد: آمریکایی‌ها خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند تحریم‌های ایران را دنبال کنند؛ اولا که دیگر قبول کردند که نمی‌توانند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند، و حتی قبول کردند، تحریم‌های خود را در حدی هم که معافیت می‌دهند، نمی‌توانند حفظ کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: خود آمریکا، کم کم دارد به این نتیجه می‌رسد که دنیا خیلی بزرگتر از آمریکاست.

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایلنا در قم، در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از سفر مدیر اینستکس به ایران و دستاوردهای آن چه بود؟، گفت: مدیر اینستکس که به ایران آمده بود، با بخش خصوصی ما و با بانک مرکزی راجع به روش‌های اجرای این مکانیزم مالی صحبت کرد و به ویژه ایجاد یک ساز و کار متناظر در ایران که ما به آن ساحت خواهیم گفت؛ یا ساز و کار حمایت از تجارت؛ انشاءالله این ساز و کار بتواند بعنوان ساز و کاری که در اروپا ایجاد شده است، به بخش خصوصی ما کمک کند؛ به ویژه برای ارتباطات تجاری و در مراحل بعدی بتواند به ارتباطات تجاری خارج از اروپا هم کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال دیگر  در خصوص آخرین وضعیت FATF و پیش‌بینی‌اش از نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و سی اف تی؟، اظهار کرد: من نمی‌دانم نظر و تصمیم نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهد شد اما وزارت خارجه و دولت، نظرش این است که این دو کنوانسیون برای منافع ملی ما مفید است و این دو کنوانسیون نه تنها باعث درز اطلاعات نمی‌شود، بلکه نپیوستن به این دو کنوانسیون و قرار گرفتن در فهرست سیاه FATF باعث می‌شود که بانک‌های خارجی، دقت بیشتر و کنکاش بیشتری بخواهند در روابط بانکی ما کنند و اطلاعات بیشتری، بدون جهت، در اختیارشان قرار بگیرد.

ظریف تاکید کرد: از نظر دولت و  مراجع امنیتی که بیش از دو سال، جزئیات این دو کنوانسیون و سایر الزامات FATF را دنبال کردند، این اقدامات، نه تنها ضرری برای منافع ملی ندارد، بلکه نپیوستن به آن ها، مشکل دارد.

وزیر خارجه کشورمان یادآور شد: هدف سفر من به قم، بحث در مورد FATF نبود، بلکه هدف سفر، ارائه گزارش راجع به تحولات سیاست خارجی بود که به همین منظور خدمت مراجع تقلید رسیدم، که خوشحالم این اقدام انجام شد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

لطفا دوباره روی دیوار دموکرات‌ها یادگاری ننویسیم!

حزب دموکرات آمريکا خود را براي رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰ آمريکا آماده مي‌کند. اکثر نامزدهاي حزب دموکرات مدعي شده‌اند که اگر در انتخابات پيروز شوند و به کاخ سفيد راه پيدا کنند، بار ديگر به توافق هسته‌اي با ايران باز مي گردند. واقعيت امر اين است که دولت بعدي آمريکا، حتي اگر دولتي دموکرات باشد، قصد احياي توافق هسته‌اي را نخواهد داشت و در عمل نيز به برجام باز نخواهد گشت! نبايد فراموش کرد که نخستين کارشکني‌هاي علني آمريکا در مغايرت با برجام، در دوران رياست جمهوري اوباما و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفيد صورت گرفت. همگان به ياد دارند که وزارت خزانه داري آمريکا در دوران اوباما و پس از انعقاد توافق هسته‌اي، مانع عادي سازي روابط بانکي و اعتباري با ايران و لغو تحريم‌ها شد. پس از آن نيز ترامپ با استفاده از ظرفيت‌هايي که دموکرات‌ها در برجام و خارج آن تعريف کرده بودند (خصوصا مکانيسم ماشه و لزوم تاييد تعليق تحريم‌هاي ايران در بازه زماني ۱۲۰ روزه از سوي رئيس جمهور آمريکا) از اين توافق خارج شد. سران حزب دموکرات معتقدند که اگر آنها بخواهند به برجام بازگردند، بايد از جمهوري اسلامي ايران امتيازات جديد و بيشتري بگيرند! منظور دموکرات‌ها از امتيازات جديد، دائمي کردن محدوديت‌هاي مشخص شده زماني در برجام و متعاقبا، خلع سلاح موشکي ايران است. چندي پيش "فارين پاليسي" در گزارشي به قلم «ايلان گلدنبرگ»، مشاور سابق «جان کري»، وزير خارجه اسبق آمريکا و «اريک بروئر»، کارشناس انديشکده «مرکز امنيت جديد آمريکا» پيشنهاد کرده رئيس‌جمهور بعدي آمريکا پس از اخذ امتياز از ايران به برجام برگردد. گلدنبرگ و بروئر در اين خصوص مي نويسند: رئيس‌جمهور بعدي بايستي از اهرم فشاري که پس از خروج ترامپ از برجام ايجاد شده براي رسيدن به تفاهم اوليه بر سر بسياري از مسائل محل اختلاف با ايران و آينده برنامه هسته‌اي اين کشور استفاده کنند. پيامي که بايد به ايران و دنيا بدهيم اين است: ما انتظار داريم که بار ديگر به توافق برگرديم، اما قبل از آن لازم است صحبت کنيم! ما بايد براي بازگشت به برجام امتيازات بيشتري از ايران بگيريم. اين مواضع به خوبي  نشان مي‌دهد که دموکرات‌ها بازي پيچيده‌اي را در خصوص بازگشت به برجام (در صورت پيروزي در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۲۰) طراحي کرده‌اند. مغر متفکر دموکرات‌ها در طراحي اين بازي چندلايه، کسي جز جان کري و مشاورانش نيستند. گلدنبرگ معتقد است توجه به اينکه ايران تصميم گرفته که پايبند به توافق هسته‌اي باشد، علي‌رغم خروج آمريکا از آن در راستاي منافعش است، بازگشت آمريکا و رفع متعاقب تحريم‌ها، در حکم واگذاري يکجانبه امتياز به ايران خواهد بود. واشنگتن مي‌تواند در ازاي اين بازگشت، چيزي از ايران مطالبه کند! نکته مهم تر اينکه دموکرات‌ها پاي تروئيکاي اروپايي را نيز به اين معادله پيچيده باز خواهند کرد. سه کشور آلمان، انگليس و فرانسه در سال ۲۰۱۷ ميلادي مذاکرات مستمري را با دولت ترامپ بر سر تغيير برجام آغاز کردند. کليت حضور اروپائيان در اين مذاکرات نشان مي‌دهد که اتحاديه اروپا حتي حداقلي‌ترين ...

جدیدترین خبرها