رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 43 خبر


  • یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸
  • الأحد ۱۸ ذو القعدة ۱۴۴۰
  • 2019 Sunday 21 July
اوقات شرعی

معاون سیاسی وزارت خارجه، سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست خبری تصمیمات ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه به اروپا را اعلام کردند.

همزمان با پایان یافتن مهلت ۶۰ روزه ایران به کشورهای اروپایی، تصمیمات جدید کشورمان درباره کاهش تعهدات برجامی، طی نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با همراهی عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی تشریح شد.

این نشست در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این نشست خبری، سیدعباس عراقچی گفت: ما امروز در موعد ۶۰ روز پایان گام اول کاهش تعهدات در برجام هستیم و از آنجا که خواسته های ما و فروش نفت قبل از برجام تحقق نیافته گام دوم را برمیداریم و در گام دوم نسبت به میزان و درصد غنی سازی.

عراقچی گفت: امروز نامه ای از سوی ظریف به موگرینی نوشته شده و ارسال می شود و به صراحت بندهایی که از برجام درباره عدم تعهد ما به غلظت اورانیوم و یک مهلت ۶۰ روزه اعلام خواهد شد.

* ممکن است این روند به خاتمه حضور ایران در برجام منتهی شود

وی بیان کرد: روند کاهش تعهدات ایران در راستای حفظ برجام است و ممکن است این روند به خاتمه حضور ما در برجام منتهی شود.

* ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است

عراقچی درباره موافقت آژانس برای تشکیل شورای حکام که از سوی آمریکا مطرح شده، گفت: یک طنزی این وسط اتفاق افتاده و آمریکا که از برجام خارج شده خواستار نشست شورای حکام شده است. البته هر عضو شورای حکام می تواند درخواست جلسه اضطراری شورای حکام را داشته باشد. آمریکا در این حرکت خود منزوی و تنهاست. برآورد ما این است که شورای حکام در جلسه خود منطق ایران را خواهد شنید و حتما خواهند پذیرفت ایران به اندازه کافی فرصت برای دیپلماسی داده است.

وی گفت: تماسی تلفنی دیشب ماکرون با روحانی سازنده بود. گرایش کشورهای اروپایی، روسیه و چین به یافتن راه حل از نظر ما مشهود است. در رفت و آمدهای صورت گرفته تمایل برای راه حل عنوان شده است. ماکرون و روحانی دیشب صحبت های خوبی داشتند. این توافق صورت گرفته که زمینه های ایجاد گفتگوهایی بین طرفین ایجاد شود و وارد گفتگوهایی شویم که به راه حل معقولی برسیم. قرار است نشست وزرای خارجه تشکیل شود و مسیر گفتگو و دیپلماسی باز است و مهم است راه حل هایی اندیشیده شود.

* اروپا نتوانست خواسته‌های ما را تأمین کند

معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به سوالی گفت: اگر اروپا از طریق اینستکس توانسته بود خواسته های ما را برآورده کند ما در این گام قرار نداشتیم. آنها نتوانستند خواسته ما را در حوزه فروش نفت و بازگشت درآمدهای نفتی نتوانستند نیازهای ما را تامین کنند.

وی ادامه داد: راه اندازی این سازوکار بسیار طولانی شده و هم منابع درآمدی در آن وجود نخواهد داشت مگر اینکه اروپایی ها از ایران نفت بخرند یا اعتباراتی را در قالب اینستکس به ایران اختصاص دهند. اینستکس رسما عملیاتی شده است، طرف ایرانی اینستکس در ایران هم عملیاتی شده و این ۲ نهاد با هم در ارتباطند و قواعد کاری خود را تنظیم کرده‌اند و یکی دو مورد هم انجام شده ولی تا وقتی اعتبارات کافی برای آن در نظر گرفته نشود از نظر ما فایده ای ندارد.

* بعد از ۶۰ روز، گام سوم را برخواهیم داشت

عراقچی ادامه داد: کشورهای اروپایی بیشتری غیر از سه کشور سهامدار اینستکس قرار است به این سازوکار به عنوان سهامدار بپیوندند. اینکه اروپایی ها تلاش می‌کنند راه حل هایی پیدا شود این هم یک واقعیت است و بر همین اساس گفتگوهای تلفنی و رفت و آمدها خواهد بود در غیر این صورت بعد از ۶۰ روز ما گام سوم را برخواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره راکتور اراک هم بیان کرد: در مورد اراک در نامه ظریف به موگرینی عنوان شد که بحث اراک یک بحث جداست و با توجه به اگر طرف های باقیمانده در برجام نتوانند اراک را به جدول زمانبندی شده برگردند ما اراک را براساس فرمول قبلی تکمیل و تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: در دو ماه گذشته پیشرفت های خوبی در اراک صورت گرفته و گروه کاری اراک به ریاست چین و انگلیس جلسات کاری خوبی داشتند قراردادها برخی امضا شده و برخی در حال مذاکره است. به لحاظ فنی و تخصصی پیشرفت خوبی داشتیم و ما کماکان روند پیشرفت امور در اراک را رصد می کنیم و اگر به جدول زمانی مطلوب ما برگردد ما اراک مدرن شده را ادامه می دهیم و در غیر این صورت تصمیم دیگری را می گیریم. ما مدتی را در نظر می گیریم که ببینیم خواسته های ما تامین می شود.

* هیچ قانونی به انگلیس اجازه نمی‌دهد نفتکش ایرانی را متوقف کند 

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط نیروی دریایی انگلیس عنوان کرد: این نفتکش حامل نفت ایران بود سوپرتانکر است با دو میلیون بشکه و به خاطر ظرفیت بالا امکان عبورش از کانال سوئز نبوده و لذا از جبل الطارق بوده و برخلاف ادعای انگلیس مقصد آن سوریه نبوده و هدف جای دیگری بوده و از آبراه بین المللی در جبل الطارق عبور می کرده هیچ قانونی به انگلیس این اجازه را نمی دهد این نفتکش را متوقف کند و این راهزنی دریایی است و خواستار آزادسازی این نفتکش هستیم.

وی گفت: سفیر انگلیس روز پنجشنبه به وزارت خارجه احضار شد و دیروز هم برای بار دوم به وزارت خارجه آمد و مشورتهایی را با اسپانیا هم صورت می دهیم وکلای مجرب استخدام شدند ما برای تامین منافع خود همه مسیرها را امتحان خواهیم کرد و برای استیفای حقوق خود از هیچ راهی نخواهیم گذشت و امیدواریم از طریق راه حل های حقوقی این موضوع حل و فصل شود.

* اختلاف نظرها را منفی نمی‌دانم 

عراقچی با بیان اینکه به صدای واحد در برخورد با موضوعات ملی نیاز داریم، اظهار داشت: وقتی دیدگاه های مختلف ارائه می شود به ما کمک می کند تصمیمات درست تری بگیریم و نقاط ضعف را بشناسیم. اختلاف نظرها را منفی نمی دانم در جایی که منافع کشور را هدف قرار ندهند.

معاون سیاسی وزیر خارجه اضافه کرد: وقتی ایران تصمیم گرفت وارد روند کاهش تعهدات شود حمایت ملی از سوی مردم و جناح های کشور صورت گرفت که امر مبارکی است.

وی درباره بحث ۱+۵ که دیشب در گفتگوی روحانی و ماکرون بیان شد، گفت: اینکه اروپایی ها نتوانستند خواسته های ما را برآورده کنند به این معنی نیست که رایزنی‌های دیپلماتیک تعطیل شده باشد و ایده هایی نباشد. هم رایزنی های دیپلماتیک علنی و غیرعلنی وجود دارد و تماس هایی هم در سطوح بالا صورت می گیرد که نمونه آن هم دیشب  بود ایده ای که مطرح است گفتگوهای ما و ۱+۴ درصورت نیاز آمریکایی ها در آن حضور داشته باشند. براساس اظهارات آقای روحانی از نظر ما مانعی ندارد و به شرطی که آمریکا به قبل برگردد حضور آمریکا در مذاکرات از نظر ما مانعی نخواهد داشت، البته این به معنای تشکیل مجدد ۱+۵ نیست و ما مفهومی به نام ۱+۵ نداریم چون آمریکا از برجام خارج شد.

به گزارش فارس، عراقچی تصریح کرد: مذاکرات ما با ۱+۴ است و اگر آمریکا بخواهد در این مذاکرات حضور داشته باشد از نظر ما در صورتی که تحریم ها را بردارد مانعی ندارد. امیدواریم در روزهای آتی با تصمیم روسای جمهور ایران و فرانسه روی ایده ها و ابتکارات جدید که منجر به شکل گیری گفت وگوهای جدیدتری بشود به تفاهم برسیم.

* امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته‌ایم

وی گفت: ما هیچ امید و اتکایی به هیچ کشوری نبسته به خصوص اروپایی ها و اینستکس. ما در این معرکه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران، هر مسیر و معبری که برای ایران بتوانیم باز کنیم باز خواهیم کرد. مسیری که ایران می تواند باز کند از مسیر چین، هند و ترکیه و شرکای مختلف اقتصادی ایران است که با همه اینها برنامه و ابتکار داریم و تعاملات جدید را تعریف کردیم و ابتکارات مفصلی با هر کدام وجود دارد.

* به دستگاه های اقتصادی کشور اعلام شده که به اینستکس امید نبندند

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت: یکی از این مسیرها مسیر اروپاست و یکی هم مسیر اینستکس است. به همه دستگاه های اقتصادی کشور وزارت خارجه اعلام کرده هیچکس به اینستکس امید نبندد. اگر بتوانیم مسیر را فراختر کنیم هیچ کس نباید معطل اینستکس در کشور شود و براساس اقتصاد مقاومتی و اتکا به خود باید عمل کنیم.

عراقچی افزود: ایران الان از یک عزت، مشروعیت و حقانیت در دنیا برخوردار است به دلیل اینکه توافق هسته ای را با حسن نیت امضا و اجرا کرد و بعد از خروج آمریکا و اینکه خواسته های ما در رفع تحریم ها محقق نشد ایران یک سال در برجام ماند و حرکت معقول ایران با فرصت ایجاد کردن برای دیپلماسی برای ما موضع بر حقی در صحنه بین المللی ایجاد کرده است. البته فشارها و تحریم های آمریکا هم وجود دارد که کشورها سعی می کنند به فرمولی برسند که این تحریم ها و فشارها را کاهش دهند.

این دیپلمات ارشد کشورمان بیان کرد: ما در سیاست خارجی خوب عمل کردیم. ما حتما آمریکا را در سیاستش مأیوس خواهیم کرد و اینکه بعد از همه راه ها مجبور شدند به میز مذاکره برگردند این بار هم مایوس خواهند شد و با اتکا به مردم، نیروهای مسلح، توانمندی های دفاعی این مرحله را حتما به سلامت پشت سر خواهیم گذاشت و حتما آمریکا را مجبور می کنیم از مواضع خود عقب نشینی کند.

عراقچی ادامه داد: ما یک طرح گام به گام را تهیه و تدوین کردیم و می دانیم چه گام هایی را برداریم وقتی شروع به کاهش تعهدات الان ترجیح می دهیم گام سوم را بعد از پایان ۶۰ روز و فرصت مقتضی اعلام کنیم، در کنار این مسیر رایزنی های دیپلماتیک و طراحی ابتکارات سیاسی در جریان است و انشاءالله گام سوم را در زمان مقتضی اعلام خواهیم کرد و سازمان انرژی اتمی آمادگی اجرا در هر گام را دارد و طراحی ها را کرده اند.

* به‌دنبال سفرهای نمایشی نیستیم 

وی همچنین گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیکی را در روزهای آینده خواهیم داشت از جمله جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ که دارد طراحی می شود، ما دنبال سفر نمایشی نیستیم خواهان سفر و جلساتی هستیم که منجر به نتیجه و تصمیمی برای تصحیح وضع موجود در برجام شود. اینکه حتما کسی به ایران سفر کند و ما سفر داشته باشیم در دستورکار است.

معاون وزیر خارجه افزود: جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در حال طراحی است بنای ما این است که در ماه جاری میلادی باشد عجله ای نداریم، ظرف چند روز آینده باشد ترجیح می دهیم ایده ها بررسی شود و جلسه ای باشد که منجر به نتیجه شود نه به دعوا بینجامد.

* مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی شناسیم

عراقچی همچنین بیان کرد: ما مفهومی به نام ۱+۵ را دیگر به رسمیت نمی شناسیم. آمریکا از برجام خارج قطعی شده و از هیچ مکانیسم داخل برجام نمی تواند استفاده کند، ولی در قالب جلسات ایران و ۱+۴ می توانند حضور داشته باشند اگر ما و ۱+۴ بپذیریم و تحریم ها را بردارند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: برجام یک پرونده بسته شده است به این معنا که قابل مذاکره و گفتگوی مجدد نیست، برجام بدون اینکه یک کلمه به آن اضافه یا کم شود باید اجرا شود. ما گفتگوها با ۱+۴ را داریم و اگر آمریکا علاقه مند است در این جلسات حضور یابد ما مشکلی نداریم به شرط اینکه خواسته ما را برآورده و تحریم ها را بردارند.

عراقچی بیان کرد: خواسته های ما از اروپایی ها و بقیه اعضای باقیمانده در برجام همان است که در طول یک سال گذشته اعلام کردیم. در طول یک سالی که بعد از خروج آمریکا از برجام بود چهار کمیسیون مشترک برگزار کردیم دو کمیسیون در سطح وزرا و دو کمیسیون در سطح معاونان در این نشست ها همه خود را متعهد کردند به تحقق منافع ایران در برجام.

وی افزود: قرار ما با کشورهای باقیمانده در برجام این بود که اگر راه حل های عملیاتی ایجاد کنند که ایران از مزایای رفع تحریم ها بهره مند شود ایران در برجام خواهد بود. برجام زمانی به وضع نرمال خود برمی گردد که مزایای ایران از برجام تامین شود.

* از این به بعد براساس تشخیص و نیاز خود اقدام می کنیم

معاون وزیر خارجه گفت: ایران به منظور اعتمادسازی برخی محدودیت ها را بین هشت تا ۱۵ سال قبول کرده است.  سازمان به هر میزانی که نیاز داشته باشد درصد غنی سازی را افزایش می دهد ما دیگر پایبند به این محدودیت در برجام نیستیم و از این به بعد براساس تشخیص و نیاز خود اقدام می کنیم.

همچنین در این نشست، علی ربیعی اظهار داشت: رسانه ها و افکار عمومی دنیا به نحوی نگران رفتار آمریکا و برجام هستند.

وی افزود:‌ به‌طور مقدماتی اعلام می‌کنم دستور العمل ما این است که از غنی‌سازی ۳/۶۷ عبور کنیم و مقدار غلظت مربوط به نیاز ما است.

سخنگوی دولت در مورد توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در جبل الطارق گفت: آن طور که انگلیس می گوید این تصمیم اتحادیه اروپا نیست، زیرا کشورهای مهم اروپا مثل اسپانیا به این کار انگلیس اعتراض کرده و سایر کشورهای اروپایی نیز ابراز نگرانی کردند.

وی ادامه داد: انگلیس با همسویی با دولت آمریکا این راهزنی دریایی را انجام داده است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: دو طیف از ابتدای برجام وجود داشتند. یک طیف می‌گفتند بیخود وارد این مذاکره شدیم، برجام فایده‌ای نداشت و از اول نباید وارد آن می شدیم و در واقع یک پوچ انگاری نسبت به برجام ابراز می‌کردند. الان هم معتقدند برجام نباید باشد.

وی بیان داشت: یک طیفی هم هستند که معتقدند باید در هر شرایطی در برجام بمانیم اما به‌رغم تنوع همه نظرات در کشورمان که لازم هم است، تصمیمی که ما گرفتیم به نفع صلح جهانی بوده و سازوکارهای امنیتی جهان را تامین می‌کرد.

 «آمریکا اشتباه استراتژیکی انجام داد که از برجام خارج شد به هر قیمتی تصمیم برجام به نفع صلح جهانی بوده و هم مفید بود برای کشورهای منطقه، جهان و مردم آمریکا»

* به هر قیمتی حاضر نیستیم در برجام بمانیم 

ربیعی خاطرنشان کرد:‌ برجام منافع همگان را تامین می‌کرد اما به هر قیمتی هم حاضر نیستیم در برجام بمانیم ولی همان طور که گفتم به‌رغم تنوع دیدگاه‌ها در کشور، تصمیمی که دولت می‌گیرد در چارچوب منافع ملی است.

وی اظهار کرد: ما در سایه اجماع حرکت می‌کنیم، هرچند که خروج آمریکا از برجام برای به هم زدن نظم و انسجام جامعه ایرانی بوده و این را هم اعلام کرده اند ولی در نظر داریم که انسجام جامعه را در این زمینه حفظ کنیم.

در ادامه، بهروز کمالوندی گفت: براساس دستوری که از ریاست جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی داشتیم گام دوم امروز برداشته شده است. ما الان رونوشت تغییراتی که صورت گرفته را به نماینده آژانس تحویل دادیم و تا چند ساعت دیگر فرآیند غنی سازی بالای ۳.۶۷ درصد شروع می شود.

وی گفت: الان بحث ما تامین غنا برای سوخت نیروگاه های قدرت است که مورد نیاز کشور است و شیب غنی سازی ما براساس دستوری که می توانیم بگیریم می تواند رو به بالا باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ما فعلا نیاز به سوخت راکتور تهران را نداریم.

کمالوندی درباره راکتور آب سنگین اراک خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده برای اراک این بود که لوله هایی که در داخل مخزن اصلی است در آن سیمان ریخته شد در آن زمان با علم به اینکه امکان احیای آن است این کار صورت گرفت و الان این امکان را داریم دوباره آن را احیا کنیم.

وی افزود: ما ترجیحمان این است راکتور جدید را دنبال کنیم چون تکنولوژی قبلی قدیمی است. در راکتور جدید مقداری پلوتونیوم داریم ولی این نیازمند این است اگر به سرعت و براساس زمانبندی پیش برود در آن موقع اگر همراهی کافی نباشد با کندی مواجه می شود کار را به نحوی پیش می بریم که هر دو راکتور را هر وقت بتوانیم استفاده کنیم این امکان وجود داشته باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: راکتور جدید که البته از نظر زمانی عقب است ولی تعدادی قراردادها که چند ماه معلق شده بود امضا شده و ما را امیدوار کرده که بتوانیم راکتور جدید را داشته باشیم.

* هر آن می‌‌توانیم درباره رآکتورها تصمیم جدید بگیریم

کمالوندی گفت: الان با توجه به وضعیتی که دارد می تواند هر آن با تصمیمی که مسئولان امر می گیرند ما به سمت هر کدام از راکتورها برویم، ولی به لحاظ فنی ترجیح ما این است که به سمت راکتور باز طراحی شده برویم و امیدواریم در آینده در این مسیر پیش برویم.

وی خاطرنشان کرد: همکاری چینی‌ها خوب بوده و البته خیلی تحت فشار آمریکا هستند. ما براساس نحوه عملکرد طرف مقابل اقدام خواهیم کرد و کارگروه چین و انگلیس که تشکیل شده، اگر چه به انگلیسی ها بدبین بودیم، ولی کار فنی دارد به خوبی پیش می رود و تحولات بعدی نشان می دهد چه اقدامی را صورت بدهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: ما برای غنی سازی از همان ماشین های قبلی استفاده می کنیم. ما افزایش سانتریفیوژ برای این کار نیاز نداریم. البته افزایش سانتریفیوژ می تواند از گزینه هایی باشد که کشور انتخاب کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: درباره گام سوم ما در سازمان انرژی اتمی اجرا کننده هستیم، تصمیم گیرنده نیستیم، شاید در تصمیم سازی دخیل باشیم. در ۱۸ اردیبهشت سال قبل و یک مقدار قبل از آن گزینه های مختلفی را برای مراحل مختلف دادیم که به نحوی که مسئولان بالای کشور صلاح می دانند تصمیم گرفته می شود، ولی سازمان آمادگی کامل دارد که در هر سرعت، میزان و هر سطح غنی سازی انجام دهد.

کمالوندی همچنین خاطرنشان کرد: ما در مورد سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که یکی از روش های تأمین رادیودارو است و برای چندین سال سوخت داریم و نگرانی سوخت نداریم.

وی افزود: درباره ذخایر کاری که کردیم رفتن به سمت بهره وری بود. در گذشته پسماندهای ما ارزشمند بود در این مدت بعد از برجام آنها را به اورانیوم طبیعی تبدیل کردیم و چیزی حدود ۲۴ تن به ظرفیت اورانیوم کشور اضافه کردیم.

کمالوندی گفت: وضعیت رادیو دارو در کشور بسیار خوب است و رادیودارو تولید می کنیم و چند صد هزار نفر در خارج هم از آنها استفاده می کنند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: سه نیاز ممکن است کشور داشته باشد؛ سوخت نیروگاهی، راکتورهای تحقیقاتی و پیشران. ما براساس نیازمان اقدام می‌کنیم؛ ما الان سوخت کافی ۲۰ درصد داریم و تمرکز زیادی روی سوخت نیروگاهی داریم و افزودن به ۳.۶۷ برای ما ۲ حسن دارد؛ کار ساخت سوخت نیروگاهی را برای ما هموار می کند و ضمن اینکه مسیر را هموار می کند که اگر خواستیم به سمت سوخت بالاتر مثل سوخت راکتور تهران که بالاتر است برویم سرعت کار بیشتر شود.

امروز (یکشنبه) موعد عملی شدن دومین گام اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام برای کاهش تعهدات هسته ای اش پس از یک سال صبر راهبردی و فرصت دادن به دیپلماسی است، فرصتی که اروپا برای منتفع کردن ایران از مزایای توافق هسته ای پس از خروج آمریکا، به راحتی از دست داد و حالا به قول رئیس جمهور، تنها فرصت «بیانیه دادن و اظهار تاسف کردن» دارد. طبق اعلام رسمی دکتر روحانی و بیانیه شورای عالی امنیت ملی در ۱۸ اردیبهشت ماه، امروز ایران از سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد می گذرد. یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی در این باره به روزنامه خراسان گفت که «عبور ایران از این درصد غنی سازی در کمتر از یک روز انجام خواهد شد و از این پس کشورمان غنی سازی خود را بر اساس نیاز و ضرورت های صلح طلبانه خود ادامه خواهد داد.»

۳.۶۷ درصد در برجام

براساس بند پنجم متن اصلی برجام، جمهوری اسلامی ایران تعهد داده بود که از ۲۷ دی ۱۳۹۴ تا ۲۶ دی ۱۴۰۹ طی مدت ۱۵ سال و بر اساس برنامه بلندمدت خود، سطح غنی سازی اورانیوم را تا سقف ۳.۶۷ درصد نگه دارد که البته این تعهد در قبال رفع تحریم ها پذیرفته شده بود و حالا که تحریم ها بازگشته اند دیگر دلیلی برای پایبندی ایران به برنامه ۱۵ ساله ارائه شده به آژانس و از جمله حفظ سطح غنی سازی ۳.۶۷ درصد وجود ندارد.

به راحتی جابه جایی یک کپسول

اما ایران عملا و روی زمین برای انجام گام دوم یعنی عبور از غنی سازی ۳.۶۷ درصد اورانیوم چه اقدامی می کند؟ کار در ظاهر ساده و سریع است. مدیر مجتمع غنی سازی نطنز که مجری این طرح هم به شمار می رود، پیشتر گفته بود که این اقدام «به راحتی» انجام شدنی است و به قول او «نهایت کار این است که کپسول نصب شده ۰.۷ درصد اورانیوم طبیعی را از ابتدای زنجیره های سانتریفیوژ برمی داریم و یک کپسول دیگر را که حاوی مواد غنی شده تا ۳.۶۷ درصد است، جایگزین و شیر کپسول را باز می کنیم.»

در عمل چه فرایندی طی می شود؟

اگر بخواهیم جزئی تر به موضوع نگاه کنیم، باید گفت برای انجام این فرایند ابتدا سیلندرهای حاوی خوراک UF۶ غنی شده تا ۳.۶۷ درصد که در انبار مواد غنی شده سایت نطنز و زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارند به آبشارهای سانتریفیوژ IR۱ متصل وسپس گاز UF۶ به گروهی از آبشارها تزریق می‌شود. محصول آبشار اول میزان مواد با غنای مورد نیاز ماست و یک تا ۲ درصد مواد تهی شده هم دارد. از سوی دیگر در آبشار دیگری که به آبشار اولی وصل است، مواد تهی شده یک تا ۲ درصد را وارد می‌کنیم که دوباره غنی و خودش خوراک آبشار اولی می‌شود تا به درصد مورد نیاز ما برسد. انتهای این فرایند موادی با غنای‌ مورد نیاز به عنوان محصول و موادی با غنای ۰.۷ درصد به عنوان «تهی شده» به ما می‌دهد که برابر با UF۶ طبیعی غنا دارد که همین تهی شده می تواند به عنوان خوراک برای غنی سازی در مراحل دیگر استفاده شود.

جزئیات بیشتری از این اقدام ایران را یک منبع آگاه در سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است. این که عبور کشورمان از ۳.۶۷ درصد غنی سازی در صورت دستور به سازمان انرژی اتمی در کمتر از یک روز انجام پذیر است نکته مهم و تفاوت بزرگ گام دوم ایران با گام اول یعنی عبور حجم اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم است که حداقل ۵۰ روز به طول انجامید. همچنین گام دوم در مجتمع غنی سازی نطنز انجام می شود و فعلا غنی سازی در سایت فردو در دستور کار ایران نیست ضمن این که شنیده می شود این عبور از غنای ۳.۶۷ درصد در روز جاری با همان تعداد ماشین های موجود یعنی ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR۱ عملیاتی می شود و کشورمان افزایش تعداد ماشین ها را در این مرحله نخواهد داشت.

نیاز ایران غنی سازی چند درصد است؟

تاکنون همه مقامات کشورمان در توضیح وضعیت بعد از عبور ایران از غنای ۳.۶۷ درصد و این که چه درصد غنی سازی را ادامه می دهیم گفته اند که نیاز و ضرورت های کشور این درصد را تعیین می کند اما ایران حداقل سه نیاز برای غنی سازی صلح آمیز خود در چارچوب برنامه طولانی مدت غنی سازی اش دارد که شامل غنی سازی برای تولید برق، تولید رادیو دارو و استفاده به عنوان سوخت موتور پیشران است.

سوخت ۲۰ درصد ایران رو به پایان است

تهران همواره اعلام کرده مهم ترین هدفش در صنعت هسته ای، تولید برق است و اگر ایران بخواهد به منظور تهیه سوخت هسته ای خود برای نیروگاه های اتمی آینده اش کاری انجام دهد، به غنی سازی حدود ۵ درصد نیازدارد. همچنین ایران یک سابقه بد در تامین سوخت ۲۰ درصدی راکتور تهران که تولید رادیوداروهای مهم و حساس کشور برای درمان بیماری های صعب العلاج را برعهده دارد، از سوی غرب در گذشته تجربه کرده است. جایی که آن ها در دهه ۸۰ زمانی که سوخت ۲۰ درصد این راکتور رو به پایان بود و خطر توقف ساخت رادیو داروهای حیاتی بیماران سرطانی وجود داشت، غربی ها از فروش سوخت ۲۰ درصد به ایران امتناع کردند و خطر وقوع یک فاجعه انسانی را به وجود آوردند که در آن برهه با تلاش نیروهای جوان و متخصص، این سوخت پیچیده و راهبردی تولید شد.

اکنون نیز برخی شنیده ها بیانگر آن است که این سوخت در میان مدت به پایان خواهد رسید که بر این اساس نیاز دوم ایران در افزایش غنی سازی، تهیه سوخت ۲۰ درصد این راکتور است. در کنار این دو نوع سوخت، ایران در سال های اخیر پروژه ساخت پیشران هسته ای برای استفاده در کشتی ها را نیز اعلام کرده است که این پروژه، تولید سوختی با غنای بالاتر از ۳.۶۷ درصد را برای کشورمان توجیه پذیر می کند. البته تصمیم گیر در این حوزه ها نهادهای بالا دستی نظام هستند.

ایران همچنان آماده بازگشت به شرایط قبل است

البته با وجود عملیاتی شدن این دو گام و نیازهای هسته ای کشورمان، تهران همچنان خود را آماده گفت و گو برای باز شدن راهی به سوی بازگشت نشان داده به این شرط که منافع ایران حفظ شود. کشورمان یک سال را با شدیدترین تروریسم اقتصادی علیه خود گذرانده و حالا وقت نشان دادن اراده و توان اروپا برای زنده نگه داشتن برجام است. آن ها همچنان می توانند با برآورده کردن مطالبات به حق تهران، آب رفته را به جوی بازگردانند تا به گفته روحانی ظرف چند ساعت همه چیز به شرایط ۱۸ اردیبهشت برگردد.

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری ایالات متحده بهره گیری، ابزار تحریم جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده و روسای جمهور آمریکا تمایل زیادی به استفاده از آن علیه کشورهای مستقل دارند. اما دونالد ترامپ بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا به صورت افراطی به استفاده از تحریم اقتصادی و  جنگ تجاری  روی آورد. درباره اقدامات دونالد ترامپ در زمینه تحریم می توان به راه اندازی جنگ تجاری با چین و برخی کشورهای اروپایی و تحریم کشورهایی نظیر ترکیه،یمن، کره شمالی، سوریه، ایران، کوبا، ونزوئلا، روسیه، کلمبیا، پاکستان و ... اشاره کرد. انتظار می رود اگر دونالد ترامپ در سال 2020 دوباره رای بیاورد این فهرست بسیار افزایش یابد و کشورهای بیشتری در آن قرار گیرند. در ایران نیز که سال هاست شاهد سیاست های خصمانه علیه خود بوده به تازگی طرح های مختلف ضدآمریکایی در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا تهیه و تدوین شده است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس از آن رونمایی شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار الف گفت: این 12 طرح واکنش منطقی مجلس شورای اسلامی در مقابل فعالیت کنگره آمریکا و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. ترامپ تلاش می کند تا با برجسته‌سازی تهدید ایران زمینه غارت ثروت کشورهای منطقه را فراهم نماید. در این راستا ضرورت دارد ایران مسیر مقاومت در مقابل فشار آمریکا را ادامه دهد. بنابراین دولت و همه نیروهای نظامی در کشور باید در مسیر مقابله با آمریکا همگرایی و هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز  الزامات قانونی را در همین زمینه در حال تهیه و تدارک دارد تا واکنشی فعالی به اقدامات ضد ایرانی در آمریکا داشته باشد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از طرح ها تشکیل باشگاهی از کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با همت جمهوری اسلامی ایران است تا بین آنها وحدت و هماهنگی صورت بگیرد که می تواند بازتاب بین المللی بسیار مثبتی داشته باشد. در این باره ضرورت دارد در همه سطوح ظرفیت های لازم برای مقابله با آمریکا پیش بینی شود. رنجبرزاده گفت: لازم است مناسبات نهادی موثری بین کشورهای مورد تحریم آمریکا در راستای گسترش تجارت صورت گیرد، حتی می توان از ارز مشترک بین این کشورها در مقابله با دلار استفاده شود. در واقع هدف تقویت ارتباطات بین کشورهای مورد تحریم آمریکا جهت شکل گیری یک ائتلاف سیاسی اقتصادی است تا بتوانند نه تنها از تحریم ها عبور کنند بلکه هژمونی آمریکا در استفاده از ابزارهای نامشروع را به چالش بکشند. بدون شک یکی از پایه های چنین ائتلافی هم باید استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای آگاهی بخشی مردم جهان از سیاست استکباری آمریکا در عرصه بین الملل باشد. پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است علیرضا فرقانی، دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم نیز به خبرنگار الف گفت: بحث تشکیل باشگاه تحریمی ها از سال 1392 در ایران مطرح ...

جدیدترین خبرها