رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • الخميس ۲۳ ربيع أول ۱۴۴۱
  • 2019 Thursday 21 November
اوقات شرعی

رییس سازمان حج و زیارت علت برنگردادن گوشت‌های قربانی حج به ایران را توضیح داد و گفت: انتقال گوشت‌های قربانی به کشور، مقرون به صرفه نبود.

از بین ۸۸ هزار ایرانی که امسال به حج اعزام شدند، حدود ٨۶ هزار زائر ایرانی مناسک حج را به جا آوردند. رییس سازمان حج گفت که ٨۶ هزار و ۵٠٠ رأس دام از طرف این زائران در حج قربانی شد. پیش از آغاز حج نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج گفته بود که با عربستان رایزنی می‌کنند تا این گوشت‌ها امسال به ایران بازگردانده شود. گوشت‌های قربانی حج هر سال زیر نظر بانک توسعه اسلامی بین کشورهای محروم توزیع می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت همزمان با اجرای مراسم قربانی و ذبح دام در سرزمین منا و پس از دیدار با رییس بانک توسعه اسلامی خبر داد که گوشت قربانی حجاج ایرانی به همراه سایر گوشت‌های قربانی حجاج کشورهای اسلامی به ۲۷ کشور محروم ارسال می شود.

با عربستان مذاکره کردیم که گوشت‌های قربانی حج را به ایران برگردانیم. عده‌ای مخالفت کردند که این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ایران آن‌قدر فقیر شده که می‌خواهید گوشت صدقه به آن‌ها بدهید؟!علی‌رضا رشیدیان اکنون با پایان اعمال اصلی حج و بازگشت حجاج از منا به مکه با اشاره به این‌که ذبح گوسفندهای قربانی زائران ایرانی توسط ۶۴ ذابح ایرانی در کشتارگاه صنعتی «المعیصم» در مکه مکرمه با نظارت دقیق ناظران بعثه مقام معظم رهبری در روزهای دهم و یازدهم ذی‌الحجه (۲۰ و ۲۱ مردادماه) صورت گرفت، درباره علت برگرداندن گوشت‌های قربانی حج به ایران توضیح داد: همان ابتدای پیگیری مباحث حج امسال، نظرمان را برای انتقال گوشت‌های قربانی به داخل کشور طرح کردیم و حین مذاکرات مربوط به حج قصد مذاکره در رابطه با انتقال گوشت‌های قربانی به کشور را هم داشتیم اما عده‌ای که کم هم نبودند و سایت‌های مربوط با این قضیه مخالفت کردند با این عنوان که “این گوشت‌ها صدقه است و آیا ملت ما آنقدر فقیر شده می‌خواهید گوشت صدقه به آنها بدهید”.

وی افزود: به آنها توضیح دادیم که این گوشت‌ها با پول حجاح ایرانی خریداری و در بهترین و مقدس‌ترین سرزمین‌ها قربانی می‌شود و گوشتی خوب بوده و از بُعد برکت و تبرک به کشور منتقل و در اختیار بخشی از خانواده‌ها قرار می‌گیرد اما زمانی که پیگیر مباحث اجرایی این قضیه بودیم، دامپزشکی تاکید داشت که این گوشت‌ها باید استانداردهای مربوط به این سازمان را داشته باشد و باید همه گوسفندها را قبل از ذبح معاینه و تایید کنند و بعد از آن نیز بر مراحل ذبح و آماده کردن و فریز کردن و مراحل بعدی انتقال کاملا نظارت داشته باشند تا اجازه ورود آن را به داخل مرزهای جمهوری اسلامی بدهد.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بخشی از این کار را دنبال کردیم و با دامپزشکی به توافق‌هایی رسیدیم اما در بخش دوم که به سردخانه‌ها، تدارک کشتی سردخانه‌دار و اجاره آن برای انتقال گوشت از بندر جده به بندرعباس مربوط بود با مشکلاتی مواجه شدیم.

تدارک کشتی سردخانه‌دار برای انتقال گوشت‌ها مشکل بود. انتقال با هواپیما هم مقرون‌به صرفه نبود. برای همین با بانک توسعه اسلامی توافق کردیم امسال هم گوشت‌ها به کشورهای محروم اسلامی فرستاد شود وی افزود: موضوع کشتی سردخانه‌دار حل نشد و انتقال این گوشت‌ها با هواپیما هم به هیج‌وجه مقرون به صرفه نبود. با توجه به این شرایط وقتی دیدیم امکان انتقال گوشت‌های قربانی امسال به کشور میسر نیست، به ناچار در نشستی با رییس بانک توسعه اسلامی به وی اعلام کردیم طبق روال سنوات گذشته، گوشت را با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای محروم اسلامی بفرستند.

رشیدیان با بیان این‌که از مدافعان انتقال گوشت‌های قربانی زائران ایرانی به داخل کشور است، اظهار کرد: حجاج همه کشورها امسال در مجموع دو میلیون و ۵۰۰ هزار رأس گوسفند قربانی کردند که یک ثروت بیکران برای مسلمانان است و حیف است چنین ثروت بزرگی هدر برود. باید تلاش کنیم از این ثروت عظیم استفاده درست و مناسبی شود.

ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

عبدالله گنجی؛

خصایص یک آشوب

قبل از اینکه به خصایص آشوب اخیر پرداخته شود و برای اینکه نگارنده به سوگیری و ندیدن همه ابعاد ماجرا متهم نشود، ذکر سه مقدمه لازم و ضروری است. یکم: درست است که اعلام ساعت شروع سهمیه‌بندی بنزین به خاطر احتمال هجوم به پمپ بنزین‌ها قدری احتیاط‌آمیز است، اما دولت باید از چند ماه قبل مردم و مراجع را توجیه می‌کرد که قواعد این کار چیست و آورده آن برای ملت چیست و نیز تجربه ذی‌قیمت دولت قبل را در این زمینه‌ها به کار می‌گرفت.  سکوت مطلق دولتیان و بعضاً خلاف‌گویی –حتی ۴۸ ساعت قبل از اجرا- نابخشودنی و واجد عذرخواهی است. دوم: توجه به ابعاد روانشناسی و جامعه‌شناسی این «پدیده جدید» ضروری است. تنفر، اساس شکل‌گیری رفتار خشن است. تولید تنفر دو حالت ممکن دارد، یا فرد به دشمنان بنیان‌کن تعلق دارد که تنفر او درونی شده است یا احساس تبعیض او را به شدت آزار می‌دهد. شهرهای اقماری تهران کانون آشوب بود، بنابراین بررسی وضعیت بخشی از افرادی که روزها برای کار به پایتخت می‌آیند و به زندگی‌های لاکچری خدمت می‌کنند تا درآمد ناچیزی بگیرند و شب‌ها به حاشیه بروند، بسیار قابل مطالعه است. افرادی که در فضای بیکاری، مسافرکشی با پراید را برگزیده‌اند، اما در هیچ سامانه‌ای نیستند، اکنون احساس می‌کنند به خط آخر رسیده‌اند و باید در تحلیل نهایی مسئله مدنظر قرار گیرد که این‌ها معترض واقعی محسوب می‌شوند. سوم: خوشبختانه همه مسئولان کشور بر حق اعتراض تأکید دارند و باور نگارنده این است که سعه صدر آن هم وجود دارد، اما هیچ سازوکاری در کشور نیست تا در سایه آن میدان برای آشوبگران نا امن شود، بنابراین اگر اصرار حاکمیت بر تفکیک اعتراض از آشوب است، باید حداقل مکان و تابلوی اعتراضی را هویت دهد و سازوکار آن را فراهم کند وگرنه آشوبگر در کمین معترض نشسته است تا پرچم خود را جای پرچم او نصب و بستر آماده را مصادره کند و بازتاب واکنش حاکمیت را «مقابله با معترضان» اعلام کند. اما آشوب اخیر دارای خصایص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمی‌توان آن را ندید و آن را صرفاً اعتراض مشروع نسبت به یک تصمیم دانست. گرچه معترضانی هم بودند که صدای‌شان گم شد و در فتنه و آشوب محو شدند، اما آنچه بسیار مهم است طبقه متوسط در آن حضور نداشتند. ۱- خشن بودن رفتار یا «خشونت سازمان‌یافته» از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اغتشاشات اخیر بود. سطح و عمق خشونت در نوع خود بی‌سابقه است. میزان تخریب‌ها و تلفات انسانی مؤید این مهم است. نسبت تخریب‌ها با میزان جمعیت حاضر نسبتی ندارد. ۲- اصرار به حرکت‌های پرجمعیت در این آشوب‌ها وجود نداشت. اصولاً جمعیت عمده در هیچ‌جا مشاهده نشد و نداشتن عقبه مردمی و محدود بودن جمع‌ها نشانه عبور از اعتراض و ورود به عرصه آشوب بود که البته این خصیصه شبیه حوادث ۱۳۹۶ نیز بود. ۳- شعار و مطالبه‌ای که باید مسئولان بشنوند، کمتر داده شد. اصولاً شعار و مطالبه قابل شنیدن کمتر یافت شد. آنچه قابل مشاهده است تخریب حداکثری است. می‌توان گفت تخریبگران احساس تعلقی ...

جدیدترین خبرها