رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • الخميس ۲۳ ربيع أول ۱۴۴۱
  • 2019 Thursday 21 November
اوقات شرعی

با وجود بخش‌نامه بانک مرکزی مبنی بر پرداخت وام ازدواج با سفته و یک ضامن معتبر، برخی از بانک‌ها هنوز برای پرداخت این تسهیلات دو ضامن از متقاضی طلب می‌کنند.

با تصویب مجلس شورای اسلامی، مبلغ وام ازدواج از سال ۱۳۹۸ دو برابر شد و به ۳۰ میلیون تومان برای هر نفر رسید، اما دریافت این تسهیلات از بانک‌ها برای برخی از زوجین اندکی مشکل شده است.

در ابتدا قرار بود که بانک‌ها کارت یارانه سرپرست خانوار را به عنوان ضامن تسهیلات قبول کنند، اما با توجه به این مبلغ پرداختی یارانه سرپرست خانوار، عمدتا کمتر از اقساط تسهیلات بود، بانک‌ها از پذیرفتن این کارت خودداری کردند.

به این ترتیب، پیدا کردن ضامن برای دریافت وام ازدواج به معضلی تبدیل شد که گریبان برخی از متقاضیان این تسهیلات گرفت.

بانک‌ها در حال حاضر برای پرداخت تسهیلات خرد به مردم، به ازای هر ۲۰ میلیون تومان، یک ضامن از گیرنده تسهیلات طلب می‌کنند و در مورد این تسهیلات نیز همین روال را پیش گرفتند.

مشکلات جوانان برای پیدا کردن ضامن

اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به مشکلات تامین ضامن زوج‌های جوان برای دریافت وام ازدواج، گفته بود که یکی از مشکلات جوانان به ویژه در شهرستان‌ها، تامین چندین ضامن برای دریافت وام ‌است که به دنبال افزایش مبلغ وام، بانک‌های عامل بیش از یک ضامن را طلب می‌کنند که خوشبختانه با مطرح شدن موضوع در حاشیه جلسه هیات دولت و ابلاغ بانک مرکزی برای پرداخت وام با یک ضامن معتبر و سفته، این مشکل برطرف خواهد شد.

تکلیف بانک مرکزی برای بانک‌ها

ماجرا از این قرار بود که بانک مرکزی با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به شبکه بانکی کشور، اعلام کرد از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها بعد از یکم فروردین سال ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، با اولویت نخست و با سقف فردی ۳۰۰ میلیون ریال، با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شود.

به نظر می‌رسید که با وجود این ابلاغیه، بانک‌های عامل تسهیلات ازدواج نسبت به پرداخت این تسهیلات با سفته و یک ضامن معتبر، اقدام کنند، اما آن‌چه که اکنون در شعب بانکی مشاهده می‌شود، خلاف این موضوع را می‌رساند.

بررسی میدانی خبرنگار ایسنا، از شرایط پرداخت وام ازدواج به متقاضیان در برخی شعب بانک‌های مختلف کشور، حاکی از آن است که اغلب بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج هنوز دو ضامن از متقاضیان طلب می‌کنند.

مسئول اعتبارات شعبه‌ای از یکی از بانک‌ها می‌گوید که اغلب بانک‌ها فقط با دو ضامن نسبت به پرداخت وام ازدواج اقدام می‌کنند و ما هم یک ضامن با گواهی کسر از حقوق و یک ضامن معتبر شغل آزاد می‌خواهیم.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد که با وجود تصویب هیات دولت و بخش‌نامه بانک مرکزی، بانک‌ها از این ابلاغیه سرپیچی می‌کنند و کار خود را انجام می‌دهند.

حال آن‌که مشخص نیست که بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی بر عملکرد بانک‌ها چرا در مقابل این سرپیچی سکوت کرده و نه هشداری به بانک‌ها می‌دهد و نه جریمه‌ای برای آن‌ها در نظر می‌گیرد؟

با توجه به اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ازدواج به مساله‌ای مهم در شرایط فعلی کشور به شمار می‌رود، این‌گونه سرپیچی بانک‌ها از بخش‌نامه ابلاغ‌شده و عدم نظارت بانک مرکزی، می‌تواند مشکلات ازدواج جوانان را بیشتر کند.

ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

عبدالله گنجی؛

خصایص یک آشوب

قبل از اینکه به خصایص آشوب اخیر پرداخته شود و برای اینکه نگارنده به سوگیری و ندیدن همه ابعاد ماجرا متهم نشود، ذکر سه مقدمه لازم و ضروری است. یکم: درست است که اعلام ساعت شروع سهمیه‌بندی بنزین به خاطر احتمال هجوم به پمپ بنزین‌ها قدری احتیاط‌آمیز است، اما دولت باید از چند ماه قبل مردم و مراجع را توجیه می‌کرد که قواعد این کار چیست و آورده آن برای ملت چیست و نیز تجربه ذی‌قیمت دولت قبل را در این زمینه‌ها به کار می‌گرفت.  سکوت مطلق دولتیان و بعضاً خلاف‌گویی –حتی ۴۸ ساعت قبل از اجرا- نابخشودنی و واجد عذرخواهی است. دوم: توجه به ابعاد روانشناسی و جامعه‌شناسی این «پدیده جدید» ضروری است. تنفر، اساس شکل‌گیری رفتار خشن است. تولید تنفر دو حالت ممکن دارد، یا فرد به دشمنان بنیان‌کن تعلق دارد که تنفر او درونی شده است یا احساس تبعیض او را به شدت آزار می‌دهد. شهرهای اقماری تهران کانون آشوب بود، بنابراین بررسی وضعیت بخشی از افرادی که روزها برای کار به پایتخت می‌آیند و به زندگی‌های لاکچری خدمت می‌کنند تا درآمد ناچیزی بگیرند و شب‌ها به حاشیه بروند، بسیار قابل مطالعه است. افرادی که در فضای بیکاری، مسافرکشی با پراید را برگزیده‌اند، اما در هیچ سامانه‌ای نیستند، اکنون احساس می‌کنند به خط آخر رسیده‌اند و باید در تحلیل نهایی مسئله مدنظر قرار گیرد که این‌ها معترض واقعی محسوب می‌شوند. سوم: خوشبختانه همه مسئولان کشور بر حق اعتراض تأکید دارند و باور نگارنده این است که سعه صدر آن هم وجود دارد، اما هیچ سازوکاری در کشور نیست تا در سایه آن میدان برای آشوبگران نا امن شود، بنابراین اگر اصرار حاکمیت بر تفکیک اعتراض از آشوب است، باید حداقل مکان و تابلوی اعتراضی را هویت دهد و سازوکار آن را فراهم کند وگرنه آشوبگر در کمین معترض نشسته است تا پرچم خود را جای پرچم او نصب و بستر آماده را مصادره کند و بازتاب واکنش حاکمیت را «مقابله با معترضان» اعلام کند. اما آشوب اخیر دارای خصایص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمی‌توان آن را ندید و آن را صرفاً اعتراض مشروع نسبت به یک تصمیم دانست. گرچه معترضانی هم بودند که صدای‌شان گم شد و در فتنه و آشوب محو شدند، اما آنچه بسیار مهم است طبقه متوسط در آن حضور نداشتند. ۱- خشن بودن رفتار یا «خشونت سازمان‌یافته» از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اغتشاشات اخیر بود. سطح و عمق خشونت در نوع خود بی‌سابقه است. میزان تخریب‌ها و تلفات انسانی مؤید این مهم است. نسبت تخریب‌ها با میزان جمعیت حاضر نسبتی ندارد. ۲- اصرار به حرکت‌های پرجمعیت در این آشوب‌ها وجود نداشت. اصولاً جمعیت عمده در هیچ‌جا مشاهده نشد و نداشتن عقبه مردمی و محدود بودن جمع‌ها نشانه عبور از اعتراض و ورود به عرصه آشوب بود که البته این خصیصه شبیه حوادث ۱۳۹۶ نیز بود. ۳- شعار و مطالبه‌ای که باید مسئولان بشنوند، کمتر داده شد. اصولاً شعار و مطالبه قابل شنیدن کمتر یافت شد. آنچه قابل مشاهده است تخریب حداکثری است. می‌توان گفت تخریبگران احساس تعلقی ...

جدیدترین خبرها