رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸
  • الخميس ۲۳ ربيع أول ۱۴۴۱
  • 2019 Thursday 21 November
اوقات شرعی

یک استاد دانشگاه آمریکایی که شباهت عجیبی با جورج بوش پسر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، دارد، در جریان مراسم حج توجه حجاج را جلب کرد.

جان اسبوزر (۸۷ ساله)، اهل ایالت اورگان و استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه مونتانا در آمریکاست. او که به همراه همسر مالزیایی‌اش، شریفه سهاربی، برای ادای مناسک حج به مکه رفته است، به خاطر شباهت ظاهری با جورج بوش، توجه مردم و رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

بدل جورج بوش مسلمان شد و به حج رفت+عکس

به خاطر همین شباهت، برخی افراد او را جورج بوش صدا می‌زنند و برخی دیگر هم از او سوال می‌کنند که آیا او از خویشاوندان جورج بوش است. اما این استاد، با این مسئله مشکلی ندارد و حتی به آن عادت کرده است. اسبوزر به روزنامه الشرق الاوسط گفت: «به این چیز‌ها عادت کردم. شگفت‌زدگی مردم آمریکا را درک می‌کنم و از دوره جوانی، حتی در خانواده خودم هم این اظهارنظر خنده‌دار را می‌شنیدم. دیگران جای خود دارند. خصوصا آن‌هایی که خارج از آمریکا هستند.»

او با چهره‌ای خندان ادامه داد: «اکنون به سن ۸۷ سالگی رسیده‌ام، ولی باز هم این اظهارنظر تکرار می‌شود. اما این بار اینجا در مکه مکرمه و در جریان اولین حج من. تعدادی از حجاج، خصوصا غیر‌آمریکایی‌ها، فی البداهه این را می‌گویند. به من نزدیک می‌شوند و فی‌البداهه چنین عبارت‌هایی می‌شنوم: آیا تو جورج بوش پدر هستی؟»

این استاد آمریکایی، به داستان مسلمان شدنش هم اشاره کرد و گفت او خوش شانس بوده که با خانم شریفه سهاربی آشنا شده است. وی درباره همسرش تصریح کرد: «وقتی در یک کارگاه در آمریکا و سپس در مالزی بودم، رفتار‌های خوبی از او دیدم؛ لذا از اخلاق او و تعالیم اسلامی در رفتارش خوشم آمد و با او ازدواج کردم.»

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

عبدالله گنجی؛

خصایص یک آشوب

قبل از اینکه به خصایص آشوب اخیر پرداخته شود و برای اینکه نگارنده به سوگیری و ندیدن همه ابعاد ماجرا متهم نشود، ذکر سه مقدمه لازم و ضروری است. یکم: درست است که اعلام ساعت شروع سهمیه‌بندی بنزین به خاطر احتمال هجوم به پمپ بنزین‌ها قدری احتیاط‌آمیز است، اما دولت باید از چند ماه قبل مردم و مراجع را توجیه می‌کرد که قواعد این کار چیست و آورده آن برای ملت چیست و نیز تجربه ذی‌قیمت دولت قبل را در این زمینه‌ها به کار می‌گرفت.  سکوت مطلق دولتیان و بعضاً خلاف‌گویی –حتی ۴۸ ساعت قبل از اجرا- نابخشودنی و واجد عذرخواهی است. دوم: توجه به ابعاد روانشناسی و جامعه‌شناسی این «پدیده جدید» ضروری است. تنفر، اساس شکل‌گیری رفتار خشن است. تولید تنفر دو حالت ممکن دارد، یا فرد به دشمنان بنیان‌کن تعلق دارد که تنفر او درونی شده است یا احساس تبعیض او را به شدت آزار می‌دهد. شهرهای اقماری تهران کانون آشوب بود، بنابراین بررسی وضعیت بخشی از افرادی که روزها برای کار به پایتخت می‌آیند و به زندگی‌های لاکچری خدمت می‌کنند تا درآمد ناچیزی بگیرند و شب‌ها به حاشیه بروند، بسیار قابل مطالعه است. افرادی که در فضای بیکاری، مسافرکشی با پراید را برگزیده‌اند، اما در هیچ سامانه‌ای نیستند، اکنون احساس می‌کنند به خط آخر رسیده‌اند و باید در تحلیل نهایی مسئله مدنظر قرار گیرد که این‌ها معترض واقعی محسوب می‌شوند. سوم: خوشبختانه همه مسئولان کشور بر حق اعتراض تأکید دارند و باور نگارنده این است که سعه صدر آن هم وجود دارد، اما هیچ سازوکاری در کشور نیست تا در سایه آن میدان برای آشوبگران نا امن شود، بنابراین اگر اصرار حاکمیت بر تفکیک اعتراض از آشوب است، باید حداقل مکان و تابلوی اعتراضی را هویت دهد و سازوکار آن را فراهم کند وگرنه آشوبگر در کمین معترض نشسته است تا پرچم خود را جای پرچم او نصب و بستر آماده را مصادره کند و بازتاب واکنش حاکمیت را «مقابله با معترضان» اعلام کند. اما آشوب اخیر دارای خصایص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمی‌توان آن را ندید و آن را صرفاً اعتراض مشروع نسبت به یک تصمیم دانست. گرچه معترضانی هم بودند که صدای‌شان گم شد و در فتنه و آشوب محو شدند، اما آنچه بسیار مهم است طبقه متوسط در آن حضور نداشتند. ۱- خشن بودن رفتار یا «خشونت سازمان‌یافته» از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اغتشاشات اخیر بود. سطح و عمق خشونت در نوع خود بی‌سابقه است. میزان تخریب‌ها و تلفات انسانی مؤید این مهم است. نسبت تخریب‌ها با میزان جمعیت حاضر نسبتی ندارد. ۲- اصرار به حرکت‌های پرجمعیت در این آشوب‌ها وجود نداشت. اصولاً جمعیت عمده در هیچ‌جا مشاهده نشد و نداشتن عقبه مردمی و محدود بودن جمع‌ها نشانه عبور از اعتراض و ورود به عرصه آشوب بود که البته این خصیصه شبیه حوادث ۱۳۹۶ نیز بود. ۳- شعار و مطالبه‌ای که باید مسئولان بشنوند، کمتر داده شد. اصولاً شعار و مطالبه قابل شنیدن کمتر یافت شد. آنچه قابل مشاهده است تخریب حداکثری است. می‌توان گفت تخریبگران احساس تعلقی ...

جدیدترین خبرها