رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
  • الإثنين ۱۶ محرم ۱۴۴۱
  • 2019 Monday 16 September
اوقات شرعی

در پی تصادف خودرویی با سه سرنشین در محور شیراز – خرامه در ماه گذشته که منجر به فوت دختر راننده و ایجاد موجی در شبکه‌های اجتماعی شد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس اعلام کرد که رای تیم سه نفره کارشناسان دادگستری مقصر این حادثه را ۵۰ – ۵۰ اعلام کرده بود اما با توجه به اینکه مقصر اصلی را راننده خودرو به دلیل سرعت غیر مجاز و ناتوانی در کنترل ماشین می‌دانیم، به این رای اعتراض کردیم.

مقصر حادثه شیراز-خرامه مشخص شد

ساعت ۲۳ اوائل تیر ماه امسال یک دستگاه خودرو ۲۰۶ حامل سه سرنشین زن، در محدوده کیلومتر ۶ کمربندی شمال شرق شیراز که واقع در تقاطع با شهرک سعدی قرار دارد، دچار سانحه شده که یکی از سرنشین‌های آن فوت می‌کند و دو سرنشین دیگر نیز دچار جراحاتی می‌شوند که یکی از آن‌ها سرپایی درمان و ترخیص و سرنشین دیگر نیز پس از انجام عمل جراحی در بیمارستان و طی مراحل درمانی مرخص می‌شود.

پس از این اتفاق ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که فردی ادعا می‌کند پدر دختری است که در این سانحه فوت شده و علت این اتفاق ناگوار را نبود علائم هشداردهنده در این محور اعلام می‌کند.

البته پس از این حادثه، وزیر راه و شهر سازی دستور ویژه‌ای برای برای پیگیری این پرونده و برخورد قانونی با متخلفان صادر می‌کند و پلیس راه استان فارس نیز علت حادثه فوتی جاده خرامه به شیراز را عدم توجه راننده به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه و ضعف علائم هشدار دهنده در محل حادثه اعلام می‌کند.

گرچه علیرضا سیاهپور، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان هم در همان زمان و در مصاحبه‌ای درباره این حادثه صحبت کرد و غیر مستقیم راننده را در همان زمان مقصر دانست و گفت که خط عبوری با خط کشی مشخص شده بود و الزامات ایمنی نیز در مسیر رعایت شده است، در کنار خط کشی نیز تابلوهای مسیر کمک می‌کند و ایمنی را ارتقا می‌دهند، علاوه بر این رانندگان حرفه‌ای می‌توانند با اتکا به خط‌کشی مسیر مربوطه را مدیریت کنند و در کنار خط کشی نیز تابلوهای مختلف به کمک راننده می‌آیند.

اما مجید صباغ زاده نماینده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سانحه تصادف جاده شیراز – خرامه اعلام کرد که گرچه سرعت غیر مجاز خودرو با وجود علائم هشدار دهنده مبنی بر تخطی نکردن از ۵۰ کیلومتر در ساعت، بیشتر از حد مجاز بوده است اما ضعف علائم هشدار دهنده به میزان ۵۰ درصد عامل وقوع حادثه بوده است.

حالا پس از گذشت بیش از یک ماه از این حادثه مرگبار دوباره به سراغ علیرضا سیاه پور – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس- رفتیم تا درباره آخرین جزئیات این پرونده توضیح دهد. این مقام مسئول در این باره به ایسنا گفت: رای تیم سه نفره کارشناسی دادگستری نظر پلیس راه استان را تایید و میزان تقصیر را در این حادثه ۵۰ – ۵۰ اعلام کرد اما با توجه به اینکه سرعت غیر مجاز خودروی مورد نظر محرز شده و به همین دلیل خودرو متوفی تعادلش بر هم خورده و از سمت چپ ماشین یعنی سمت راننده به نیوجرسی راهداری برخورد کرده است، فکر می کنیم که راننده تقصیر بیشتری در این زمینه داشته است و این اعداد باید تغییر کند، بنابراین به رای صادره اعتراض کردیم.

وی افزود: نمی‌توان گفت که تقصیری بر گردن راهداری نیست و قطعا اگر علائم هشدار دهنده بیشتر بود، کمک بیشتری می‌توانست به راننده مورد نظر کند اما راننده بیشتر از ما مقصر است، چون اگر سرعت مجاز یعنی ۵۰ کیلومتر بر ساعت را که در دو تابلوی هشدار دهنده موجود در راه رعایت می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد، البته شاید اتفاق دیگری در شب حادثه افتاده باشد که به دلیل نبود دوربین در این محور نمی‌توان با قاطعیت نظر داد.

سیاه پور تاکید کرد: قطعا نمی‌توان تنها از فیلمی که پدر دختر خانم راننده که با احساسات و غمی که داشت، رای داد و حضور در این منطقه می‌تواند کمک بیشتری در این زمینه کند تا متوجه شویم چه تابلوهایی در مسیر وجود داشته یا نداشته است و علاوه بر این مشخص شود که این تابلوها در حال حاضر وجود دارند و یا اینکه از قبل وجود داشته‌اند.

حالا باید دید سرنوشت پرونده این حادثه دلخراش چه می‌شود و آیا می‌توان با بررسی درست و برخورد قانونی با مقصران آن که وزیر راه در این زمینه دستور ویژه صادر کرده است، جلوی این اتفاقات را تلخ را گرفت؟

ایسنا

اخبار مرتبط

نظرات

ســــــر مقـــــالـــــــــه

ایده باشگاه تحریمی ها از کجا آمد؟

در ساختار تصمیم سازی و تصمیم گیری ایالات متحده بهره گیری، ابزار تحریم جایگاه بسیار ویژه ای به خود اختصاص داده و روسای جمهور آمریکا تمایل زیادی به استفاده از آن علیه کشورهای مستقل دارند. اما دونالد ترامپ بعد از تکیه زدن به کرسی ریاست جمهوری در آمریکا به صورت افراطی به استفاده از تحریم اقتصادی و  جنگ تجاری  روی آورد. درباره اقدامات دونالد ترامپ در زمینه تحریم می توان به راه اندازی جنگ تجاری با چین و برخی کشورهای اروپایی و تحریم کشورهایی نظیر ترکیه،یمن، کره شمالی، سوریه، ایران، کوبا، ونزوئلا، روسیه، کلمبیا، پاکستان و ... اشاره کرد. انتظار می رود اگر دونالد ترامپ در سال 2020 دوباره رای بیاورد این فهرست بسیار افزایش یابد و کشورهای بیشتری در آن قرار گیرند. در ایران نیز که سال هاست شاهد سیاست های خصمانه علیه خود بوده به تازگی طرح های مختلف ضدآمریکایی در فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا تهیه و تدوین شده است که روز چهارشنبه ۱۲ تیرماه به مناسبت سالروز ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس از آن رونمایی شد. اکبر رنجبرزاده، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار الف گفت: این 12 طرح واکنش منطقی مجلس شورای اسلامی در مقابل فعالیت کنگره آمریکا و دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی است. ترامپ تلاش می کند تا با برجسته‌سازی تهدید ایران زمینه غارت ثروت کشورهای منطقه را فراهم نماید. در این راستا ضرورت دارد ایران مسیر مقاومت در مقابل فشار آمریکا را ادامه دهد. بنابراین دولت و همه نیروهای نظامی در کشور باید در مسیر مقابله با آمریکا همگرایی و هم افزایی داشته باشند. به همین دلیل مجلس شورای اسلامی نیز  الزامات قانونی را در همین زمینه در حال تهیه و تدارک دارد تا واکنشی فعالی به اقدامات ضد ایرانی در آمریکا داشته باشد. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از طرح ها تشکیل باشگاهی از کشورهای مورد تحریم ایالات متحده با همت جمهوری اسلامی ایران است تا بین آنها وحدت و هماهنگی صورت بگیرد که می تواند بازتاب بین المللی بسیار مثبتی داشته باشد. در این باره ضرورت دارد در همه سطوح ظرفیت های لازم برای مقابله با آمریکا پیش بینی شود. رنجبرزاده گفت: لازم است مناسبات نهادی موثری بین کشورهای مورد تحریم آمریکا در راستای گسترش تجارت صورت گیرد، حتی می توان از ارز مشترک بین این کشورها در مقابله با دلار استفاده شود. در واقع هدف تقویت ارتباطات بین کشورهای مورد تحریم آمریکا جهت شکل گیری یک ائتلاف سیاسی اقتصادی است تا بتوانند نه تنها از تحریم ها عبور کنند بلکه هژمونی آمریکا در استفاده از ابزارهای نامشروع را به چالش بکشند. بدون شک یکی از پایه های چنین ائتلافی هم باید استفاده از ابزار دیپلماسی عمومی برای آگاهی بخشی مردم جهان از سیاست استکباری آمریکا در عرصه بین الملل باشد. پایدارترین راه مقابله با تحریم تشکیل باشگاه تحریمی ها است علیرضا فرقانی، دبیر اجرایی فراکسیون مقابله با تحریم نیز به خبرنگار الف گفت: بحث تشکیل باشگاه تحریمی ها از سال 1392 در ایران مطرح ...

جدیدترین خبرها