رفتن به بالا

سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی

تعداد اخبار امروز : 57 خبر


  • چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷
  • الأربعاء ۱۰ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 December
تهران لطیف
١٠(°C)
وزش باد ۵(mph)
فشار ٢۶.٢۵(in)
محدوده دید ۴.٠(mi)
اشعه فرابنفش 0-Low
رطوبت ٢۶.٢۵(in)
  • چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۵
  • کد خبر : 784
  • مشاهده : 62 بازدید
  • پیشخوان » گفتگو
  • چاپ خبر : ایران هیچ زمانی توان افزایش غنی‌سازی نخواهد داشت/ برجام حمله نظامی را ساده‌تر می‌کند

دو چهره سیاسی آمریکایی و سفیر امارات متحده عربی در نشست اندیشکده «بروکینز» به مسأله توافق هسته‌ای با ایران پرداختند و مسائل قابل توجهی را به زبان آوردند.

روز گذشته (سه شنبه) نشستی با موضوع توافق هسته‌ای با ایران در اندیشکده «بروکینگز» در آمریکا برگزار شد که «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا، «ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا و «یوسف العطیبه» سفیر امارات در این کشور، مهم‌ترین سخنرانان آن بودند.

در این نشست در ابتدا «رابرت اینهورن» عضو سابق وزارت خارجه آمریکا به بیان نظراتش درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پرداخت و گفت: بعد از ۱۵ سال که عمر توافق هسته‌ای به پایان می‌رسد هم، تهران قادر به افزایش توان غنی‌سازی خود نخواهد بود.

او سپس افزود: «آن‌ها امروز می‌گویند که در آینده غنی‌سازی صنعتی خواهند داشت تا نیاز رآکتورهای خود را تأمین کنند. اما واقعیت این است که ایران برای دهه‌ها رآکتورهای خود را نخواهد داشت و نیازمند خارجی‌ها خواهد ماند».

عضو سابق وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «در این مسیر احتمالا روسیه اصلی‌ترین تأمین کننده آن‌ها خواهد بود. روس‌ها هم همواره بر فروش سوخت برای تأمین نیاز رآکتورها تأکید کرده‌اند، که همین امر منطق داشتن برنامه صنعتی را از بین می‌برد و آن‌ها هیچ توجیه مشروعی نخواهند داشت. به همین جهت ایران هرگز «توجیه مشروعی» برای حرکت به سمت افزایش ظرفیت غنی‌سازی نخواهد داشت»

در ادامه «یوسف العطیبه» سفیر امارات در آمریکا به تکرار اتهام‌زنی علیه ایران پرداخت و گفت توافق هسته‌ای تنها در صورتی توافق خوبی است که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را متوقف کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امارات توافق هسته‌ای با ایران را توافق خوبی می‌داند، گفت: «در صورتی که توافق جنبه دیگر رفتارهای ایران، یعنی حمایت ایران از حزب‌الله، فعالیت این کشور در عراق، حمایت آن‌ها از حوثی‌های یمن و اقداماتشان در شرق عربستان و بحرین را متوقف کند، در آینده از این توافق با عنوان توافقی خوب یاد خواهد شد.»

وی افزود: «اما اگر از کنار این جنبه عبور شود، آن وقت از این توافق با عنوان یک توافق بد یاد می‌شود. به همین خاطر بر خلاف کسانی که می‌گویند اکنون باید توافق را قضاوت کرد، من می‌گویم که قضاوت در مورد این توافق تازه آغاز شده است.»

سفیر امارات در واشنگتن که به نوشته رسانه‌های آمریکایی پیش از توافق هسته‌ای لابی گسترده‌ای را برای سخت‌گیرانه‌تر کردن برجام انجام داده بود، در ادامه با اشاره به یادداشتی که علیه ایران در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر کرده، مدعی شد که در این یادداشت حقایق را بیان کرده است.

عطیبه دولت باراک اوباما را هم به ارسال پیام‌های متناقض متهم کرد و گفت کاخ سفید از سویی برای محدود کردن ایران تلاش می‌کند و از سوی دیگر اروپایی‌ها را به تجارت با ایران تشویق می‌کند.

«ریچارد نفیو» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز یکی از سخنرانان این نشست بود و درباره حمله نظامی به ایران سخن گفت.

او در ابتدا گفت: «حتی بعد از اتمام عمر توافق هسته‌ای، واشنگتن ابزارهای کنونی برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را در اختیار خواهد داشت و اگر ایران به سمت سلاح اتمی حرکت کند، آمریکا می‌تواند به تحریم یا حمله نظامی متوسل شود».

وی به مورد قابل توجه دیگری نیز اشاره کرد و ادامه داد: «بازگشت ایران به بازارهای جهانی و درگیر شدن این کشور در تجارت خارجی، آسیب‌پذیری این کشور در برابر تحریم‌ها را افزایش خواهد داد.»

ریچارد نفیو افزود:«در پاسخ به کسانی که امکان بازگشت تحریم‌ها را زیر سوال می‌برند، روسیه را مثال می‌زنم. روسیه تولیدکننده به مراتب مهم‌تر نفت است، با این حال ما توانسته‌ایم تحریم‌ها را علیه این کشور حفظ کند.»

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن حتی می‌تواند از حمله نظامی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند. به گفته وی، در آن صورت هم برجام به واشنگتن کمک خواهد کرد تا بداند که «آن‌ها چه دارند و تأسیساتشان کجا است.»

نفیو در این نشست بار دیگر تأکید کرد که واشنگتن باید همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی خود با کشورهای منطقه را علیه ایران افزایش دهد.

اخبار مرتبط

نظرات

سرمقاله

جلال‌خو ‌ش چهره/ابتکار؛

تغییر رویکرد تهدیدهای آمریکا

همه قرائن حکایت از تشدید اقدام‌های آمریکا علیه حاکمیت سیاسی ایران دارد. این اقدام‌ها که ابتدا چهره اقتصادی و ایدئولوژیک داشت، اکنون وجوه تازه‌تری از نزدیک شدن به احتمال یک رودررویی مستقیم از جنس نظامی را به رخ می‌کشد. آیا ایران و آمریکا به برخورد نظامی نزدیک شده‌اند؟ واشنگتن امیدوار بود با اعلام رسمی دور تازه تحریم‌ها علیه ایران در چهارم نوامبر (13 آبان گذشته) شوک بی‌ثبات کننده‌ای را بر سامان سیاسی ـ اقتصادی این کشور وارد کند. به زعم دولت ترامپ، شروع رسمی تحریم‌ها می‌توانست حداقل ناآرامی‌هایی ایجاد کند مانند آنچه در دی‌ماه سال 96 در شهرهای ایران رخ داد. به‌ویژه ایجاد شوک در بازار پول‌های خارجی و قیمت اقلام مصرفی، بستر اعتراض‌های اجتماعی را برای واداشتن تهران به عقب‌نشینی از مواضع اصولی‌اش سبب می‌شد. اما برخلاف همه انتظارها، چنین نشد و به عکس تهران توانست با تدابیر کنترلی به مثابه ضربه‌گیر، مانع هرگونه بی‌ثباتی شود که واشنگتن در پی آن بود. اکنون و به‌رغم همه اقدام‌ها برای محدودسازی اقتصاد ایران، دولتمردان آمریکایی شکل خشن‌تری را برای بیان خواست‌های خود از تهران پیشه کرده‌اند. این روزها مقام‌های دولت ترامپ کمتر از لزوم تغییر رفتار نظام سیاسی ایران می‌گویند، بلکه با به رخ کشیدن برخی نمایش‌ها مانند حضور «رضا پهلوی» در اندیشکده انستیتو واشنگتن به عنوان به اصطلاح گروه آلترناتیو، برپایی نمایشگاه‌هایی مثل آنچه «برایان هوک» معاون وزیر امور خارجه آمریکا درباره توانمندی موشکی ایران انجام داد، سفرها و سخنرانی‌های مستمر «مایک پمپئو» در نقاط مختلف جهان و در چارچوب ایجاد هراس عمومی علیه دولتمردان ایرانی و توان نظامی این کشور، سخن از لزوم تغییر رژیم سیاسی گفته می‌شود. این تغییر رویه از یکسو ناشی از ناکامی در وارد کردن شوک اولیه به ثبات سیاسی ـ اقتصادی ایران است‌. از سوی دیگر وادار کردن تهران به قبول مطالباتی است که بتواند به سیاست‌های منطقه‌ای دولت ترامپ از حیث کارآمدی، مشروعیت دهد. تدارک برگزاری مانور در شمال دریای عرب و نزدیک آب‌های ایران با حضور «جان اس استنیس» (ناو پنجم نیروی دریایی آمریکا) و نیز براساس گزارش وال‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، اعزام ناوبرهای هواپیمابر به خلیج فارس، هدایت نیروهای داعش از سوریه و عراق به افغانستان و تلاش برای همسوسازی طالبان با هدف نزدیک کردن تهدیدها به بدنه امنیتی ایران، همگی به تشدید تهدیدهای واشنگتن اشاره دارد. تهدیدهایی که به طور مستقیم نظام سیاسی ایران را نشانه گرفته است. در این حال نباید از نظر دور داشت که مهمترین مشکل واشنگتن در سیاست‌های ضد ایرانی‌اش، نبود مشروعیتی است که باید اقدام‌های او را نزد افکار عمومی توجیه کند. آخرین جلسه شورای امنیت سازمان‌ملل درباره ایران، گواه این مدعا است. اجلاس یاد شده نشان داد که دولت آمریکا برای اقدام‌های خود همچنان با بحران مشروعیت روبه‌رو است. اگرچه همه اقدام‌های ایذایی از جمله فلج‌سازی اقتصاد، آسیب‌پذیر کردن سامان سیاسی ادامه دارد، ولی تغییر لحن و رویکرد واشنگتن از اعلام و اجرای سیاست‌های تحریمی به تهدیدهای نظامی از جنس آنچه در بالا به آنها اشاره شد، حاکی از ناکامی در ایجاد شوک ...

تازه ترین اخبار